Citat:
Ursprungligen postat av puangsawan
Vi ska inte behöva bry oss om från vilken miljö invandrare kommer. Det är de som ska anpassa sig till hur vi lever här. Om de inte kan eller vill det, på grund av den miljö de kommer ifrån eller på grund av något annat, så är de inte välkomna.
Okej. Om jag skulle tänka på samma sätt så skulle jag antagligen tycka att du var en efterbliven inavlad skogsmulle, men eftersom jag förstår att människor formas till stor del av vilken miljö man omges av i sitt liv, så kan jag tänka mig att du troligtvis är någon som har haft väldigt lite kontakt med invandrare samt att den lilla kontakten var övervägandes dålig. Eller så var du mobbad på en invandrartät skola när du var yngre och tar nu ut dina aggressioner på invandrare (trots att även svenskarna mobbade dig).
Om du nu möjligtvis skulle ha haft en längre kontakt med någon invandrare som du tycker bra om, så tänker du troligtvis att han/hon inte är som dom andra, utan han/hon "är ju nästan svensk"... Trots att det egentligen inte finns någon skillnad.
Det jag påpekade var att om man inte tar hänsyn till levnads-/uppväxtmiljön utan bara dömer efter folksslag eller gener så är man rasist. Läs vad du kommenterar.
Sen är det ju fritt fram att bry sig om vad man vill, men det är ju dumt att inte använda sig av kunskap som har blivit bevisat i beteendestudier tusen gånger om.