Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-25, 17:47
Medlem
Hejsan.

Jag måste till att börja med tacka för allas hjälpsamhet här!
Jag försöker lösa vissa problem med min arbets-dator. Jag har sedan ganska länge slutat att ha den uppkopplad på Internet och tänker ALDRIG ha den det igen. Jag får dock lida för gamla synder genom trojaner och adware och sånt som fortfarande finns kvar.

Jag fick tipset att skaffa ad-aware och köra en scan. Detta är gjort.
Jag slutade med ett antal kritiska objekt och lyckades ta bort alla.
UTOM Win.32.Trojan.Agent.

Jag sökte lite och fick uppfattningen att den jäveln är svår att ta bort och laddar ner nya trojaner till datorn. Nu ska ju jag aldrig komma i närheten av min arbetsdator med en nätverkskabel igen. Men jag vill ta bort den ändå för den skapar massa problem ändå (jag tror den ligger bakom min dators benägenhet att HELA TIDEN sända mig meddelanden om att websidan jag försöker ansluta till inte är tillgänglig offline, utan att jag har försökt ansluta till någonting).

Jag är ytterst tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig.

Hur kan jag bli av med denna?
Jag kan inte ansluta till Internet (och kommer aldrig göra det igen).
Just nu är det desutom halt omöjligt eftersom popupsen gör det ohanterbart.
Jag kan däremot kanske ladda ner något lämpligt program från min laptop och överföra det en usb disk eller nåt.

Tack så jättemycket för uppmärksamheten och ha en bra dag!

Jk.
Citera
2007-09-25, 17:51
Medlem
Flytande_argots avatar
Provat att starta datorn i felsäkert läge och därifrån köra virusscan och ad-aware?
Citera
2007-09-25, 18:04
Medlem
Hmm. Kommer ad aware kunna ta bort trojanen i felsäkert läge?

Jag har inte ens något virusprogram på datorn. Den är ju liksom bara avsedd för offline bruk.
Citera
2007-09-25, 18:13
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storhuvve
Hmm. Kommer ad aware kunna ta bort trojanen i felsäkert läge?

Jag har inte ens något virusprogram på datorn. Den är ju liksom bara avsedd för offline bruk.

Det är värt att testa iallafall.
Ett annat alternativ är att du ansluter laptopen till en hub/switch där du har en annan dator ansluten som du har antivirusprogram på och sedan mappar upp c: på din laptop över nätverket genom att välja "Anslut nätverksenhet" i utforskaren och skriva laptopens IP-adress plus c$
alltså exempelvis: \\192.198.10.3\c$ (du gör detta på från datorn du har antivirusskydd på).
Då dyker den upp som en mappad enhet i utforskaren och du kan välja att scanna den som vilken enhet som helst med ditt antivirusprogram.
Citera
2007-09-25, 18:13
Medlem
sommarlovs avatar
Adaware ska ha en funktion att starta en rensning vid systemstart, innan övriga progra drar igång.

SpyBot använde jag tidigare, prova att komplettera med den, den kan garanterat rensa vid systemstart.
Citera
2007-09-25, 18:17
Medlem
Flytande_argots avatar
Ytterligare ett sätt är att du laddar ner det här:
http://free.grisoft.com/
Lägger det på ett USB-minne och installerar det på laptopen och rensar burken.
Citera
2007-09-25, 19:05
Medlem
Tack för hjälpen hittils!
I felsäkert läge såg trojanen som Ad aware hittade ut att försvinna. Men den är kvar fortfarande vid ny scan i vanligt läge.

Ad aware är alltså chanslös. Jag ska prova något av det andra ni föreslagit
Citera
2007-09-25, 20:08
Medlem
Flytande_argots avatar
Testa en gång till i felsäkert läge och kolla så du inaktiverar systemåterställning på din C: (Kontrollpanelen, System, Systemåterställning) innan du kör programmet.
Citera
2007-09-25, 20:42
Medlem
testa en scan med spyware doctor så blir du nog av med skiten..
Citera
2007-09-26, 02:30
Medlem
927s avatar
adaware och spybot har för dålig detektion, sedan länge.
hade du skrivit vilka fil eller filer det gäller så hade det varit lättare att välja lämpligt sätt att få bort skiten.
installera >uppdatera superantispyware.
http://www.superantispyware.com/downloads/SUPERAntiSpyware.exe
scan computer >välj complete scan... >klicka på next >starta om (om det står så).
öppna superantispyware >preferences >statistics/logs >markera senaste loggen >view >kopiera in texten från loggen här (det är frivilligt att radera ev cookies från loggen du postar här).
Citera
2007-09-26, 10:53
Medlem
Megaforces avatar
Claes ohlson m.fl säljer U3-baserade USB-minnen där det medföljer antivirusprogram. Köp en för några hundralappar, stoppa in minnet i en nätansluten PC, och kör uppdateringen av antivirusprogrammet. Sen är det bara att koppla in U3-minnet i den andra maskinen och låta den köra en fullständig scanning av datorn.

Den bör plocka nämnda trojan i allafall eftersom den är virusklassad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in