2011-05-30, 20:28
Bannlyst
Tack neontomte då kör jag en omplantering!
Angående ett tidigare inlägg som gällde när man skall skörda.
Skall ta och köpa förstoringsglas och verkligen skörda vid exakt rätt tillfälle.
Någon som kan förtydliga vad de menar med dessa termer som

1."Up/Heady/energetic/rushy/High"
2."Narcotic couchlock high"
3."A combination of head and body high"
som finns på sidan http://www.cannabis-seeds.co.uk/imag...t-cannabis.png

Är huvudsakligen ute efter ett kroppsligt rus, när skall jag då skörda dem?
Har tidigare skördat när 50% av trikomerna varit bruna, är det en bra indikation när det är dags för skörd?
Citera
2011-05-30, 20:40
Bannlyst
Någon som vet hur ruset skiljer sig mellan THC och CBN?
Såg någon dokumentär där jag har för mig att de nämnde att CBN gav ett "tryggare" rus och där THC ökade risken för negativa känslor stämmer detta?
Citera
2011-05-30, 21:00
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nooneno
Tack neontomte då kör jag en omplantering!
Angående ett tidigare inlägg som gällde när man skall skörda.
Skall ta och köpa förstoringsglas och verkligen skörda vid exakt rätt tillfälle.
Någon som kan förtydliga vad de menar med dessa termer som

1."Up/Heady/energetic/rushy/High"
2."Narcotic couchlock high"
3."A combination of head and body high"
som finns på sidan http://www.cannabis-seeds.co.uk/imag...t-cannabis.png

Är huvudsakligen ute efter ett kroppsligt rus, när skall jag då skörda dem?
Har tidigare skördat när 50% av trikomerna varit bruna, är det en bra indikation när det är dags för skörd?

Ja,
1. Ett uppåt rus, mer i huvudet så att säga, euforiskt osv. Samma rus som du får av en Sativa.
2. Här blir du en soffpotatis, som om du rökt en fin Indica
3. Rus av båda sorter.

Är du sugen på att bli stenad i soffan så skördar du dom så sent som du vågar.

Citat:
Någon som vet hur ruset skiljer sig mellan THC och CBN?
Såg någon dokumentär där jag har för mig att de nämnde att CBN gav ett "tryggare" rus och där THC ökade risken för negativa känslor stämmer detta?

Hmm. Du har nog fått det lite om bakfoten där.
THC, CBD, CBN är cannabinoider. Ju mer CBN, CBD % du har ju "mildare" blir ruset.

THC är psykoaktivt och det som gör dig hög. CBD kan göra ruset lite "mildare", mindre risk för obehagskänslor osv.

Vilken sort är det du odlar?
Om du vill kan du låta plantan blomma en vecka extra för att låta THC'et brytas ner till CBN.
Citera
2011-05-30, 22:47
Medlem
DCStar22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neontomte
Titta runt på Swecan, finns många typhoon odlingar på gång nu.
Eller så lägger du upp en bild här när de har tagit sig lite

Hade ju gärna vetat innan, Så att jag vet hur nogrann jag ska vara och försöka skillja på dem nu.
Citera
2011-05-30, 22:55
Bannlyst
Tack för ditt svar, här är sorterna jag har.
Short stuff Auto assassin (Sativa)
Barneys farm flower power (indica)
Auto lemon skunk (indica)

http://svenska.female-seeds.co.uk/products/shortstuff-seeds-auto-assassin/
http://www.ickysticky.se/index.php?dispatch=products.view&product_id=29976

Jag vill ha ett kroppsligt rus, så så bör jag låta dem stå så länge som möjligt i blom eller?
Står de länge i blom så höjs även CBN om jag har förstått det rätt vilket ger ett "tryggare" rus.
Blev lite nyfiken på att testa sativa så jag skaffade Short stuff Auto assassin, dock har jag inga direkta erfarenheter av sativa strains så jag vet inte om jag kommer att uppskatta effekten.
Jag tycker om effekten av att ha kontroll, när man blir fokuserad och har ett kroppsligt rus istället för att ha en mängd tankar som avbryter varandra hejdlöst vilket jag tror är effekten av sativa.
Citera
2011-05-31, 01:34
Medlem
Tord_Ywels avatar
Några snabba frågor, har googlat men inte lyckats hitta något svar:

Många rekommenderar Hasselfors P-jord vilket tyvärr inte finns i min stad så undrar jag om det finns några andra bra alternativ eller några särskilda egenskaper förutom gödslad och sandblandad jag ska sikta på när jag letar ett substitut?

Finns det några nackdelar med att montera ett kolfilter vertikalt istället för horisontellt förutom att det möjligen kan bli svårare att montera?
Citera
2011-05-31, 01:55
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DCStar22
Hade ju gärna vetat innan, Så att jag vet hur nogrann jag ska vara och försöka skillja på dem nu.

Citat:
Tack för ditt svar, här är sorterna jag har.
Short stuff Auto assassin (Sativa)
Barneys farm flower power (indica)
Auto lemon skunk (indica)

http://svenska.female-seeds.co.uk/products/shortstuff-seeds-auto-assassin/
http://www.ickysticky.se/index.php?dispatch=products.view&product_id=29976

Jag vill ha ett kroppsligt rus, så så bör jag låta dem stå så länge som möjligt i blom eller?
Står de länge i blom så höjs även CBN om jag har förstått det rätt vilket ger ett "tryggare" rus.
Blev lite nyfiken på att testa sativa så jag skaffade Short stuff Auto assassin, dock har jag inga direkta erfarenheter av sativa strains så jag vet inte om jag kommer att uppskatta effekten.
Jag tycker om effekten av att ha kontroll, när man blir fokuserad och har ett kroppsligt rus istället för att ha en mängd tankar som avbryter varandra hejdlöst vilket jag tror är effekten av sativa.

CBD är väl huvudämnet som motverkar det psykoaktiva. Sativa strain har oftast hög THC halt och låg CBD halt (visserligen har alla kommersiella strains detta).
Därav kan det bli ett litet mer "trippigare" rus av just en Sativa. Där tankar och allt annat lätt flyger iväg.

Du vill ha ett rus som sitter i kroppen och inte i huvudet? För isåfall är det inte en Sativa strain du söker.
Du vill inte kunna röra dig men kunna tänka klart?

Om du är osäker på när du skall skörda så gör det när thricomerna är 50% mjölkvita och 50% "bruna".
Citera
2011-05-31, 08:15
Bannlyst
Du vill ha ett rus som sitter i kroppen och inte i huvudet? För isåfall är det inte en Sativa strain du söker.Du vill inte kunna röra dig men kunna tänka klart?
Det stämmer
Skörda när thricomerna är 50% mjölkvita och 50% "bruna, tack följer väl det.

Men låt oss säga att jag hade låtit växterna stå längre i blom, faktiskt aldrig provat det.
skulle det ge mer av "bodystone" effekten?
Mina Barneys farm flower power skall bli färdiga på 8-9 veckor, här rekomenderar någon att man kan låta dem stå i upp till 11 veckor!
Citera
2011-05-31, 11:47
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Du vill ha ett rus som sitter i kroppen och inte i huvudet? För isåfall är det inte en Sativa strain du söker.Du vill inte kunna röra dig men kunna tänka klart?
Det stämmer

Men låt oss säga att jag hade låtit växterna stå längre i blom, faktiskt aldrig provat det.
Mina Barneys farm flower power skall bli färdiga på 8-9 veckor, här rekomenderar någon att man kan låta dem stå i upp till 11 veckor!
Well, en sativa är alltid en sativa och spelar ingen roll när du skördar den. Att de sedan är skillnad på molekylerna beroende på vilken tid man skördar kan ge små drag i rusets egenskaper. Mitt tips är ändå att skörda när den är klar, när den är klar vet jag inte.
Citera
2011-05-31, 11:56
Medlem
Simajjs avatar
Hur gammal/stor borde en planta vara innan man kan ta sticklingar?
Senast redigerad av Simajj 2011-05-31 kl. 11:59.
Citera
2011-05-31, 14:43
Medlem
TwentyPastFours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simajj
Hur gammal/stor borde en planta vara innan man kan ta sticklingar?
När det finns några sticklingar att ta? No offence, men lite konstig fråga tycker jag. Det beror på hur många och hur ofta du tänkte ta sticklingar. Ju äldre, större och buskigare den är desto fler sticklingar kan du ta. Du kan i princip klippa av översta noden på en planta som bara har två noder (och är 1-2 veckor gammal), men då får du ju bara en stickling och så måste du vänta en vecka eller två innan den har återhämtat sig...
Citera
2011-05-31, 16:00
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Det stämmer

Då är det en Indica som passar dig bäst.
Många gör felet första gången och skördar alldeles för tidigt för man är osäker.

Om man låter den stå för länge i blom, alltså bra mycket längre fastän den är färdig kommer THCet sakta brytas ner till CBN. Som då kan upplevas att ruset blir lite mildare.

Gör så att när det har gått 9 veckor tittar du på thricomerna och ser hur dem ser ut.
Sen återkom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in