2008-04-08, 13:59
Medlem
Jag har precis, efter 2-3 dagar i ett glas vatten, satt ner tre sådana här rackare i småkrukor med finfin jord från en gammal gödselstack (avföring från kor och får). De står nu i fönstret i söderläge, ca 20-21 grader varmt, ännu har inget kommit upp.

Har nu läst på en massa och känner mig säker på att kunna könsbesämma plantorna om ett par, tre veckor. Funderar sedan på att löpande april-juni ta sticklingar (5-15 st) som får gro lite, och sedan sätta ut dom i naturen (riskspridning) - men behålla mamman på balkongen, och låta den blomma där. Perfekt söderläge, skydd för de värsta vindpustarna, noll insyn... Kan det vara något??

Mamman hamnar i en kruka om 4-6 liter om några veckor, när den ska ut, och sticklingarna kommer jag plantera i fin jord ute i naturen, mamman kommer jag vattna och "gödsla" med typ blåkorn (edyl), sticklingarna vattnar jag väl om det blir torrt som bara den i juni och juli.

Vad tror expertpanelen om detta? Tankar? Tips? Kommentar?
Citera
2008-04-08, 14:06
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laissezfaire2
Jag har precis, efter 2-3 dagar i ett glas vatten, satt ner tre sådana här rackare i småkrukor med finfin jord från en gammal gödselstack (avföring från kor och får). De står nu i fönstret i söderläge, ca 20-21 grader varmt, ännu har inget kommit upp.

Har nu läst på en massa och känner mig säker på att kunna könsbesämma plantorna om ett par, tre veckor. Funderar sedan på att löpande april-juni ta sticklingar (5-15 st) som får gro lite, och sedan sätta ut dom i naturen (riskspridning) - men behålla mamman på balkongen, och låta den blomma där. Perfekt söderläge, skydd för de värsta vindpustarna, noll insyn... Kan det vara något??

Mamman hamnar i en kruka om 4-6 liter om några veckor, när den ska ut, och sticklingarna kommer jag plantera i fin jord ute i naturen, mamman kommer jag vattna och "gödsla" med typ blåkorn (edyl), sticklingarna vattnar jag väl om det blir torrt som bara den i juni och juli.

Vad tror expertpanelen om detta? Tankar? Tips? Kommentar?

Om det inte är lowryder så kommer de inte börja blomma förens ljustimmarna går ner till ca 12/12 (dvs 12 timmar ljus och 12 timmars mörker)

Om det är lowryder kommer du inte kunna ta sticklingar på dem för de blommar samtidigt med mamman, eftersom att lowryder blommar av ålder och inte ländrade ljusförhållanden som andra strains.
Citera
2008-04-08, 14:15
Medlem
Midnights avatar
Edit:
Fan va snurrit det här inlägget lät.
Jag ska skriva ett nytt som man fattar istället
Senast redigerad av Midnight 2008-04-08 kl. 14:18.
Citera
2008-04-08, 14:22
Medlem
Stort tack för snabbt svar Midnight!

Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Vegga den på balkongen som du planerat, när den är i den storleken du vill ha den i så ställer du in den i garderoben och blommar den där
Problem: Nu bor jag iofs stort, och har för all del tillgång till allsköns sköna källarutrymmen mm, och för all del en liberalt sinnad sambo... Men jag saknar belysning att driva dessa plantor i en garderob... Hade siktet inställt på solig balkong - kommer det inte fungera? Kan jag flytta in den, eller dra en sopsäck över den på natten?

Citat:
innan du sätter den i blom tar du givetvis sticklingar som du märker upp noggrant så du vet vilken stickling som tillhör vilken planta

Aha, måste de "sättas i blom" för att man ska kunna se kön, det trodde jag man såg direkt efter ett par veckor, i "veggstadiet"?!

Hmmm... Måste fundera på hur jag gör detta på bästa tänkbara sätt, vill fan inte stå med 12 st hanar i slutändan! Tips emottages!!!
Citera
2008-04-08, 14:27
Medlem
Midnights avatar
Jaha du hann läsa det iaf, ok skitsamma, du förstod hur jag menade?

Japp, de måste vara i blom för att visa kön.
Sopsäck funkar faktiskt om du orkar hålla på med det, ett problem som kan uppkomma vid den metoden är svarta sopsäckar + solig balkong = plantor som utsätts för väldigt hög värme.
Citera
2008-04-08, 14:35
Medlem
Citat:
Jaha du hann läsa det iaf, ok skitsamma, du förstod hur jag menade?
x 2! Jag tror mig förstå i alla fall. Jag kan ställa plantan så att den står i solan ca 09:00 - 20:00, men att den sedan står i skuggan (svalare, men det är ju ändå väldigt ljust), det är alltså då jag får dra över plastsäcken... Är det katastrof om jag missar detta någon dag? Hur kinkigt är det med 12/12?

Jag verkar inte ha något val... Får numrera de tre och köra sopsäcksmetoden... Frågan som då uppstår är: hur kommer de sticklingar/plantor (honor) som jag sätter ut i naturen blomma? Inte förrän september-oktober när det verkligen ÄR höst..?!

Vad säger du om mitt val av strain/frön?
Citera
2008-04-08, 17:26
Medlem
mr. hobos avatar
Jag undrar det här med mini-växthus som man gör av PET flaskor.

Måste man göra hål så att plantan kan få frisk luft?

Plantan kommer att hålla sig fuktigare längre men man måste ändå vattna den? (dum fråga men men...)

Sen antar jag att värmen kommer att höjas lite?

Kommer plantan att få mindre ljus? för PET-flaskan kanske reflekterar bort ljus...
Citera
2008-04-08, 20:31
Medlem
Jag har hittat det perfekta stället att sätta ut mina sticklingar på! Isolerad liten plätt som tack vare en massa naturlig och mindre naturliga "hinder" är en otillgänlig och uppenbar återvändsgränd. Jag har hittat en plats där jag kan sätta dom mot en grönskande "vägg" i form av ett spretigt träd där de får 180 grader öppet mot himlen från öst (morgon) till väst (kväll), 30 meter till vatten (smidigt att vattna om det blir torrt) men ordentligt dikat så marken dräneras (om det blir en blöt sommar).

Frågan är som sagt, om jag får ut 5 st sticklingar/plantor om 25 cm på denna plats i början av juni, och sedan bara tittar till dom varannan vecka, eller någon gång per månad - kan jag förvänta mig att hämta hem en skörd i septmeber-oktober då?! I så fall, hur mycket växer utomhusafghan i ett bra läge i mellansverige från 25 cm planta och 3-4 månader framåt? Jättebuskar?!
Citera
2008-04-09, 15:11
Medlem
carlps avatar
hur många le lampor/watt behövs till ca 10-15 frön??
Citera
2008-04-09, 20:34
Medlem
Bourlogs avatar
Om man hade tänkt odla en planta, funkar det bra med 250w? Eller är det lika bra med en 400w?

Är det stora skillnader på resultaten?
Citera
2008-04-09, 23:32
Medlem
Nejtack sittners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bourlog
Om man hade tänkt odla en planta, funkar det bra med 250w? Eller är det lika bra med en 400w?

Är det stora skillnader på resultaten?

Mer watt mer skörd. 400watt är stor skillnad i jämförelse till 250watt. Men sen så måste klart temperaturen vara den rätta/ballasten måste stämma överrens osv.
Citera
2008-04-10, 00:25
Medlem
Midnights avatar
Fast frågan är om det är så stor skillnad om man bara odlar en planta? Ingen aning faktiskt, men jag tvivlar personligen på att det spelar nån roll eftersom det bara är 1.... Men det är klart, om du tänkr odla mer och fler senare så kan du ju likagärna slå på 400 redan nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in