2015-11-10, 19:26
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Jag och många från Norge kör coop x-tra klumpfri kattsand. Jag gillar den skarpt och den är billig.

Afan de låter spännande kanske ska prova de då provar "blöjmetoden" med just nu och de funkar skit bra håller jorden fuktig och bra och vattnar ca 1 gång i veckan mot innan när jag körde enbart jord blandat med cocosfiber

Har du något svar på hur många m2 en 400w hps täcker ca?

Mvh
Citera
2015-11-11, 16:32
Medlem
DirtyNorths avatar
Har nu beställt ett tält och lite tillbehör, vart ett sådant: http://www.hydrogarden.se/fardiga-paket/taltpaket/secret-jardin-darkroom-premium/sj-darkroom-60-250w-hps-60x60x170cm.html
Professionalgrow hade inte inne den ballasten jag vill ha men kanske beställer den då den kommer in i lager igen.

Nu till min noobfråga, jag har aldrig sett ett färdigmonterat tält med fläkt och kolfilter, har jag förstått det rätt att man sätter kanalfälten högst upp och drar slang och kolfilter ut ur tältet?

Är det ett måste med friskluftsfläkt även om man öppnar tältet rätt ofta?

Har givetvis cirkulationsfläkt också. Bäst att sätta den så den blåser nerifrån och upp eller tvärtom?

Mvh
Citera
2015-11-11, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Nu till min noobfråga, jag har aldrig sett ett färdigmonterat tält med fläkt och kolfilter, har jag förstått det rätt att man sätter kanalfälten högst upp och drar slang och kolfilter ut ur tältet?

Yes! Blir skitbra det

Citat:
Är det ett måste med friskluftsfläkt även om man öppnar tältet rätt ofta?

Nä, men de underlättar jävligt mycket! Har du tältet helt stängt får fläkten svårare att jobba o de blir undertryck o varmt. finns de ventöppningar så kan du ha en sån iaf delvis öppen tex Men kör på friskluftsfläkt!

Citat:
Har givetvis cirkulationsfläkt också. Bäst att sätta den så den blåser nerifrån och upp eller tvärtom?

nerifrån o upp, så hjälper den till att flytta den varma luften till utsugsfläkten
Senast redigerad av ScrogCB 2015-11-11 kl. 18:10.
Citera
2015-11-11, 19:07
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScrogCB
Yes! Blir skitbra det

Nä, men de underlättar jävligt mycket! Har du tältet helt stängt får fläkten svårare att jobba o de blir undertryck o varmt. finns de ventöppningar så kan du ha en sån iaf delvis öppen tex Men kör på friskluftsfläkt!

nerifrån o upp, så hjälper den till att flytta den varma luften till utsugsfläkten
Tackar så mycket, då har jag koll hur jag ska sätta ihop det, blir att köpa en friskluftsfläkt också
Ska se om det finns å köpa där jag bor annars lägger jag en beställning på en, kommer säkert på annat jag vill ha också
Citera
2015-11-15, 22:54
Medlem
10L skickade nyss ut en massa härliga frön (sjukt avis ) och de som fick fröna skulle starta upp odlingsdagbok. Vart någonstans kommer de posta den?
Citera
2015-11-16, 19:22
Medlem
DirtyNorths avatar
Vad händer om man inte veggar i tid?
Om vi säger att en planta ska gå i blom efter ca 8 veckor men man veggar 15 och sätter dom i blom då?

Bara nyfiken då tanken slog mig, inget jag planerat att göra
Citera
2015-11-16, 19:32
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Vad händer om man inte veggar i tid?
Om vi säger att en planta ska gå i blom efter ca 8 veckor men man veggar 15 och sätter dom i blom då?

Bara nyfiken då tanken slog mig, inget jag planerat att göra

Vad tror du händer?
Absolut inget annat än att du slösat ännu mer tid på att vegga och får en klumpigt stor planta att jobba med.
Citera
2015-11-16, 19:38
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Vad tror du händer?
Absolut inget annat än att du slösat ännu mer tid på att vegga och får en klumpigt stor planta att jobba med.
Vet inte, därför jag frågade
Okej, som sagt inget jag ska testa utan tanken kom bara upp
Ska testa att köra 4 plantor i vegg nu (då jag hade några i vegg sedan tidigare) sedan så många som ryms i tältet och köra 12/12 och se vad jag föredrar
Sedan läsa på om andra metoder och testa mig fram för vad jag föredrar, även köpt nät så jag kan binda ner plantorna så ska även testa det

Läst igenom dina inlägg och verkar mycket intressant med 12/12, om jag föredrar det så ska jag även testa på att göra egna frön
Citera
2015-11-17, 18:39
Medlem
fffgs avatar
Alright en snabbfråga jag har klurat på lite.
Måste man köpa kolfilter från typ hydrogarden eller funkar Något här ifrån? tex denna?

Ska köra en miniodling i ett datorchassi med datorfläktar osv så kan bli lite svårt att få in annars.
Citera
2015-11-19, 07:12
Medlem
McLesss avatar
Hallo.

250w eller 400w på 75x75x200 vad tror ni?
Citera
2015-11-19, 08:13
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffg
Alright en snabbfråga jag har klurat på lite.
Måste man köpa kolfilter från typ hydrogarden eller funkar Något här ifrån? tex denna?

Ska köra en miniodling i ett datorchassi med datorfläktar osv så kan bli lite svårt att få in annars.
Köp ett tältpaket istället. Datorchassi kommer inte fungera så bra. Lukta kommer de göra i hela din lägenhet för några ynka gram.
Citera
2015-11-19, 13:51
Medlem
fffgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Köp ett tältpaket istället. Datorchassi kommer inte fungera så bra. Lukta kommer de göra i hela din lägenhet för några ynka gram.

Nja det kommer inte funka för mig. Får bli ett hemmagjort kolfilter då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in