2001-06-03, 16:00
Medlem
Hej vad är New Age för nåt? Förklaringar och hänvisningar till websidor eftersökes! gärna en sammanfattning
Citera
2001-06-04, 20:45
Medlem
Vad är New Age?

Jo min vän!!
New age är flum på hög nivå.
Om du vill bli new age-guru ska du:
Vara lite mer allmänbildad än dina lakejer d.v.s du ska helst ha gått ut gymnasiet.
Du ska kunna dra lite egna slutsatser och med dessa snickra ihop teorier om hur t.ex. energiflöden utbreder sig i rummet.
Du ska ha läst lite psykologi och gärna lite fysik spetsat med lite biologi och astrologi, därefter kör du allting i en mixer och lägger fram detta för dina vapendragare.

Det som retar mig mest med new age är just att det vill vända de traditionella vetenskaperna ryggen samtidigt som det plockar "det bästa bitarna" d.v.s. det som går att applicera i flummrummet.

Vill du ha en bok som mer eller mindre bekräftar detta så kan du läsa: "Den nionde insikten, the celestine prophecy" av James Redfield.

Förutom allt kristallflum och energihanteringteorier så tror jag (inte säker och blir gärna rättad) att man i new age anser att varje individ har sin egen väg där individen enligt egna normer bestämmer vad som är rätt eller fel. Du kan alltså göra i stort sett vad som helst bara du
Såg på tv för något år sen ett exempel på en Charles Manson-wannabe som predikade om new age och lät allmänt facistisk samtidigt som hans lärjungar satt brevid och nickade instämmande.

MVH
Citera
2001-06-06, 08:35
Medlem
Vad är New Age?

Insåg just att jag i min upprördhet över new age lät bli att avsluta en mening.

Fjärde stycket;
Förutom allt kristallflum och energihanteringteorier så tror jag (inte säker och blir gärna rättad) att man i new age anser att varje individ har sin egen väg där individen enligt egna normer bestämmer vad som är rätt eller fel. Du kan alltså göra i stort sett vad som helst bara du känner att det känns rätt för DIG.
Citera
2001-06-15, 01:03
Medlem
Vad är New Age?

AAHHAHHAHAHHA.. FET Che!!

HAHAHHAHHAHAHAHHAH
FLUM????? AHAHHAHHAHAHAHAHAHA
Citera
2001-06-17, 13:05
Medlem
Vad är New Age?

"AAHHAHHAHAHHA.. FET Che!!

HAHAHHAHHAHAHAHHAH
FLUM????? AHAHHAHHAHAHAHAHAHA"

Ursäkta min dumhet men det här är ett typexempel på sånt jag inte förstår.

Buy my work out home video for only $45.95
love
J. Fonda
Citera
2001-07-16, 23:02
äldre konto (old)
Ej medlem
Vad är New Age?

så här har jag uppfattat det.

new age, tron på en ny smartare era där människan använder sitt huvud på ett nytt vis. ett nytt sätt att leva, tänka och känna.

en ny livsstil och new age är allt som hör därtill. behöver nödvändigtvis inte vara flummigt.

/ som fj har hajjat det.
Citera
2001-07-31, 20:34
Medlem
Vad är New Age?

New age är ett andligt smörgåsbord, dvs lite här och lite där..som i slutändan inte betyder någonting. Man tror på "något" men det är samtidigt "upp till en själv" och det kan vara "lite hursomhelst"..Det är nog mest ointelligenta människor som dras till diverse new age-teorier om "finn dig själv" och "upplev energierna"

De intelligenta intellektuella i vårt samhälle konverterar till stränga asketiska religioner som..Islam.
Citera
2001-08-03, 00:18
Medlem
Vad är New Age?

Har ofta undrat om New Age inte är ett symtom på ett samhälle som individen tycker saknar "mening" och "trygghet".
På samma vis som tonåringen reagerar genom att revoltera mot den vuxnes värld, då det i hans perspektiv saknar förankring och mening i dennes verklighetsuppfattning. (Återkommer med en uppföljning i tredje stycket med en förklaring till denna revolt)

Ofta i samhället faller individen ut, känner sig förbisedd och utan funktion. En känsla av uppgivenhet inför allt är inte ovanlig.
Tidigare i historien har behovet av andlig trygghet fyllts av "gamla" religioner som ex kristendom. Och denna har varit en del av vardagen. För några årtionden sedan var det t ex regel att studera kristendom; inte för att förstå/eller analysera den som idag, utan för att det var en del av den tidens verklighetsuppfattning. Att tro på Jesus var inte en valfrihet utan ett faktum, då motsatsen; att komma till helvetet inte var något att skämta om. Utan högsta allvar! Behovet av andlig trygghet blev alltså tryggad då polemiken om det var rätt eller fel inte debatterades som idag. Att tillåta tvivel inom något ämne som religion – är en självmotsägelse. Det kan man inte göra för då tvingas man att tillåta sig säga: Gud kanske inte finns i alla fall.. ..och vad finns då?
Så därför kommer då något som New Age:

Revolten och symtomet:
Kanske är New Age resultatet av den faktiska avsaknaden över något att tro på. Idag ser t ex många människor ner på dig om du erkänner att du tror på Jesus. Eller så kanske finner man ingen tröst längre i bibeln då man inte kan relatera till vad där står - texten känns kanske föråldrad och passé. Därför uppstår något som New Age: Något nytt, fräscht och fyllt av den härliga mystik som inte finns i den föråldrade kristendomen eller islam osv. Människan har i min mening alltid ett behov av att "tro" på något. Även om detta kanske inte är religion i vanlig mening, utan kanske ödet eller "den eviga kärleken".
Att New Age sedan använder sig av flera olika religioner och trosläror för att skapa en egen, är ett sätt att ”ta det bästa” från allt. Kanske tror man sig då fortfarande ha djupet av ”äkthet” kvar. Då man kanske ser ekvationen: Essensen av kristendom + essensen av buddism + bla bla + bla bla = ”Måste bara bli rätt!”
I min mening så kommer ordet New Age att ersättas av något nytt om låt säga 20-30 år då tidsandan har förändrats, och även detta känns förlegat och passé. Jag tror som sagt att det är ett symtom. Och ett symtom förändras i takt med att ”sjukdomen” ändrar karaktär.
Citera
2001-08-03, 20:50
äldre konto (old)
Ej medlem
Vad är New Age?

Igårsöpjagmigfullpåvirvlatvatten ...jävlaskjuts...peace
Citera
2001-08-03, 21:44
Medlem
Vad är New Age?

Skribent: Fyllot
Datum: 2001-08-03 20:50

Igårsöpjagmigfullpåvirvlatvatten ...jävlaskjuts...peace

...zzz....zzz...zzz..zzz...zzz..
---- zzzzz --zzzz--,,.-.-.... Grattis..-. zz zzz zzzz tack för denna uttömmande förmedling av inteligenta tankar.. zzz..zzz..zzz........

/sömniga hälsningar Lojo
Citera
2001-12-17, 03:31
Medlem
Vad är New Age?

Jag tycker det verkar som att ingen riktigt kan beskriva New age, vad beror det på? Kan det helt enkelt bero på att New age är det du vill att det ska vara för dig. Om det är så att New age utgår från indivden och dennes tankar och ideer kring livet, anser jag att det är en väldigt intressant och bra tro. Som ett svar på det Che skrev att bara för att man tror på den subjektiva sanningen så kan man göra som man vill. Till att börja med tycker jag att det inte finns någon objektiv sanning som är existeniellt viktig. Vi måste alla hitta våran egen väg, självklart måste man anpassa sig till samhället därför kan man inte göra som man vill. Jag tror det viktigaste i livet är att människor ska försöka hitta en balans mellan varandra. För att hitta denna balans tror jag att varje individ måste titta in i sig själv och hitta sig själv. Folk som tycker att allt sådant prat om att hitta sig själv bara är nonsen eller "flumm", är nog egentligen bara rädda för att deras perfekta världsbild kommer att rubbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in