Citat:
Ursprungligen postat av
krackelerar
Det är ju själva essensen, skillnaden mellan svenskar och väst/nordeuropéer jämfört te.x araber och afrikaner.
Svenskar tar ansvar för sitt och sig själva där invandrarna skyller ifrån sig.
Vem tycker synd om arbetslösa svenskar på gamla bruksorter där jobbtillfällen är få och utanförskapet likvärdigt?
Varför eldar inte dessa svenskar upp bilar och kastar sten på utryckningspersonal i sitt missnöje?
Kulturella skillnader så att det förslår.
Syftade på Skåne och jämförde med Småland, inte på invandrare. Det är inte så enkelt som du vill göra det, finns nyanser och historiska skillnader i Sverige. Det är inte heller en evig essens hos befolkningen utan en samhällsstruktur som jag tror ligger bakom de sämre sidorna (avundsjuka) som werbung skrev om. Skåne var ju till stor del ett mer feodalt samhälle än resten av Sverige, lönade sig inte inte att tänka själv, lära sig nytt och försöka arbeta sig fram i ett sådant samhälle. Naturligt då att skylla på omständigheter, ditt liv kommer präglas mer av i vilken klass du är född.
Jämfört med regioner med många småbönder och småindustrier, där har det varit det mycket kortare vägare till att arbeta sig till en liten förbättring i livet. Nu låter jag som en smålandspatriot, men det är en skillnad - överallt i Småland hittar du små industrimuseer, i Malmö finns inte ens ett Kockumsmuseum (jo, en gammal ubåt finns på Malmö museer) samma i Landskrona (med reservation för att man kan ha fixat något varvsmuseum på senare år).
Se på Malmöpolitiken: allt gammalt från "industriepoken" skulle bort, allt skulle börja på nytt med "Kunskapsstad", Turning Torso etc. Det man värderar och profilerar staden med är typiska fritidssaker (sport, kultur, festivaler, konserthus etc) Arbete hyllas sällan i Malmö, allt ska bara vara flashigt och festligt.
En gammal arbetarstad utan stolthet över arbetet, det är sorgligt egentligen.
Kontrasten mellan den flashiga bilden stadens ledning vill skapa (trots att man egentligen inte har råd) blir total till kriminaliteten i segregerade områden, men jag tror det finns en beröringspunkt här.
Jag tror detta är en extra dålig kombination med den höga invandringen till Skåne.