2012-12-27, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
I Malmö finns cirka 45000 muslimer men långt ifrån alla dessa går till Islamic Centers moské, enligt dom själva kommer det cirka 1000 personer till fredagsbönen. Kommer säkerligen en del från köpenhavn också.

Källarmoskéerna har i många fall uppstått för att vissa muslimer inte anser att IC driver en allför "försvenskad" politik eller har andra inriktningar inom religionen. Länk

Det byggs även en ny moské med tillhörande minaret där böneutrop kommer ske.

Skitsnack.

I oktober 2005 hade Islamic Center 40 000 medlemmar.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Fragor-for-skriftliga-svar/Moskn-i-Malmo_GT11238/

År 2006 skrev man i tidningen ''Över Gränser'' att Islamic center har mer än 50 000 medlemmar. Se sida nr. 4

http://www.lifs.org/tidskrifter/Overgranser3-06.pdf

Centret har årligen ca 70 000 besök av elever, myndigheter, pensionärsföreningar, företag och andra som därmed får en inblick i islam och träffar företrädare för islam i Sverige.

I artikeln skrev de att det finns runt 60 000 muslimer enbart i Malmö.

6 år senare ....
Länstyrelsen Skåne skriver att det finns mer än 100 000 muslimer i regionen.

http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/landskapsvard/kulturmiljoprogram/historia-utveckling/religiosa-landskap/ror-utanfor-sv-kyrk/Pages/Moskn_i_Malmo.aspx
Senast redigerad av TopSecret 2012-12-27 kl. 01:31.
Citera
2012-12-27, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lxuk
70000!? Det låter skrämmande mycket, kan man få källa på det? Är alla folkbokförda i Malmö också? :/

http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv...n_i_Malmo.aspx

Geografiskt område Skåne län omfattar 33 kommuner med en total befolkning på mer än cirka 1,1 miljon.

100 000 är alltså muslimer. Det innebär att 9% av Skånes befolkning är muslimer.
Senast redigerad av TopSecret 2012-12-27 kl. 01:40.
Citera
2012-12-27, 08:29
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopSecret
123 531 Malmöbor har utländsk påbrå. Det betyder att 40,79% i Malmö är invandrare/utlänningar.

Jägersro-moskéen i Malmö har 70 000 medlemmar. Det finns i runda slängar 100 000 muslimer i Malmö.

Man spår att icke-svenskar lär bli i majoritet redan 2018. Muslimerna kommer dock vara den största enskilda gruppen 2030. Denna omvandling kommer gå snabbare än man tror.

I Malmö finns det minst femton källarmoskéer, varav de flesta är belägna i stadsdelen Rosengård.

Välkommen till det nya Sverige!

Det finns en liten detalj som ofta glöms bort i debattfarten och det är att väldigt många av Malmös invånare kommer från andra skandinaviska länder och övriga Europa. Långt ifrån alla invandrare i Malmö kommer från den muslimska mellanöstern. Ville bara påpeka detta men som Malmöbo håller jag med om att det är de muslimska invandrarna som utmärker sig på ett negativt sätt.
Citera
2012-12-27, 11:29
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Skitsnack.

I oktober 2005 hade Islamic Center 40 000 medlemmar.
Vad är det som är skitsnack?

Du tror där kommer 40000 människor varje vecka eller?

Jämför med Svenska Kyrkan, hur många medlemmar finns där och hur många av dessa är troende eller vill vara det?

Men åk dit under en bön och se efter själv, bättre än att du läser artiklar på nätet eller forum.

Mycket folk är det helt klart.

Din länk funkar inte heller!
Citera
2012-12-27, 12:37
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vad är det som är skitsnack?

Du tror där kommer 40000 människor varje vecka eller?

Jämför med Svenska Kyrkan, hur många medlemmar finns där och hur många av dessa är troende eller vill vara det?

Men åk dit under en bön och se efter själv, bättre än att du läser artiklar på nätet eller forum.

Mycket folk är det helt klart.

Din länk funkar inte heller!

Lite skillnad. Till moskén så måste du ansluta dig. Är dina föräldrar med i kyrkan så blir du automatiskt medlem. Sedan så förespråkar inte kyrkan våld mot kvinnor och annat skit för den delen heller.
Citera
2012-12-27, 12:44
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Lite skillnad. Till moskén så måste du ansluta dig. Är dina föräldrar med i kyrkan så blir du automatiskt medlem. Sedan så förespråkar inte kyrkan våld mot kvinnor och annat skit för den delen heller.
Ja, lite skillnad är det. Men det är ändå en jämförelse, troligen ansluts en hel familj vare sej barn vill eller ej, att jämföra med hur Svenska Kyrkan hade det till för några år sen.

Nuförtiden föds du inte in i Svenska Kyrkan oavsett.

Detta med att förespråka våld känns lite OT men alla texter kan och kommer tolkas för att utnyttjas av folket med makt, ju mindre kunskap folket har desto mer kommer dom tvingas in i det.

Så var det här i Sverige för nåt sekel sen också. Och korsriddare och missionärer ville tvinga på sin religion, med våld om så krävdes.
Citera
2012-12-27, 14:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Malmö Stad har blivit tilldelat utmärkelsen årets folkhälsokommun av svenska föreningen för folkhälsoarbete.

— Jag är både glad och stolt över att Svensk Förening för Folkhälsoarbete har utsett Malmö till Årets folkhälsokommun. Vi jobbar hårt för att alla Malmöbor ska få de bästa förutsättningar att leva ett gott liv på lika villkor. Kommissionen för ett socialt hållbart Malmö och områdesprogrammen är viktiga delar i vårt långsiktiga och strategiska arbete med att skapa ett jämlikt och starkt Malmö, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunalråd med ansvar för skola, trygghet och välfärd.
http://malmo.se/Nyheter/Centrala/12-18-2012-Malmo-stad---arets-folkhalsokommun.html

Det där låter lika löjligt och verklighetsfrämmande som när det ökända Botkyrka fick priset som Sveriges säkraste kommun:

Citat:
Botkyrka tog hem priset ”Årets säkraste kommun”, som varje år delas ut av branschtidningen Skydd och Säkerhet.

Grunden för nomineringen var det långsiktiga samarbetet i Botkyrka mellan kommunen, polisen och räddningstjänsten.

Samarbetet ska skapa kontakter framför allt med Botkyrkas ungdomar och är grunden för Botkyrkas ”mjuka linje” som har visat sig effektiv i arbetet för att skapa en tryggare miljö för invånarna. Metoden är att skapa nätverk och en beredskapsorganisation som kan agera snabbt när problem uppstår.

http://www.botkyrka.se/Nyheter/Sidor/Botkyrkas-s%C3%A4kerhetsarbete-gav-priset-%E2%80%9D%C3%85rets-s%C3%A4kraste-kommun%E2%80%9D.aspx

Sådana priser har inget att göra med verkligheten. Det är PK:iter som belönar PK:iter av påhittade skäl.
Citera
2012-12-27, 14:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/landskapsvard/kulturmiljoprogram/historia-utveckling/religiosa-landskap/ror-utanfor-sv-kyrk/Pages/Moskn_i_Malmo.aspx

100 000? De börjar f-n bli skrämmande många.
Citera
2012-12-27, 19:34
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Både det svaret jag fick av revodneb och det jag fick av -Info- genomsyras av ett förakt mot att det de inte tror på får bekräftelse. Det är uppenbart att ni inte klarar av att den verklighet ni avskyr mottar beröm och uppskattning.

Jag tycker att det är tråkigt att ni inte tar till er, jag tycker att det är tråkigt att ni inte vill förstå att Malmö är en fantastisk stad som synnerligen förtjänar detta pris.
Citera
2012-12-27, 21:08
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Både det svaret jag fick av revodneb och det jag fick av -Info- genomsyras av ett förakt mot att det de inte tror på får bekräftelse. Det är uppenbart att ni inte klarar av att den verklighet ni avskyr mottar beröm och uppskattning.

Jag tycker att det är tråkigt att ni inte tar till er, jag tycker att det är tråkigt att ni inte vill förstå att Malmö är en fantastisk stad som synnerligen förtjänar detta pris.

Du måste verkligen trycka ner åsikter i halsen på folk. Malmö är en fantastisk stad. Håll med!

Om så vore fallet skulle du inte behöva ödsla en sekund på att övertyga folk om att de har fel.

Malmö är ett mångkulturellt rövhål. Svenskar flyttar. För en fattig kusinknullare från mellanöstern är det kanske paradiset å andra sidan.
Citera
2012-12-27, 22:03
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Du måste verkligen trycka ner åsikter i halsen på folk. Malmö är en fantastisk stad. Håll med!

Om så vore fallet skulle du inte behöva ödsla en sekund på att övertyga folk om att de har fel.

Malmö är ett mångkulturellt rövhål. Svenskar flyttar. För en fattig kusinknullare från mellanöstern är det kanske paradiset å andra sidan.
Flashback är ett homogent forum där väldigt många personer har främlingsfientliga och rasistiska åsikter. Det är viktigt att man då bidrar till att utöka antalet infallsvinklar. Jag tycker att när det finns en mångfald av personer och en mångfald av åsikter kan man få en mer intressant diskussion. Diskussionen blir inkluderande och tar hänsyn till fler aspekter.

Jag vill inte trycka ned några åsikter i halsen på någon, det jag vill göra är att lägga grund till en bredare och mer varierad diskussion där innovation och pluralism skapar den intressanta diskussionen.
Citera
2012-12-28, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
100 000? De börjar f-n bli skrämmande många.

Skrämmande?
Främlingsfientlig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in