2012-08-20, 20:11
Medlem
Avitalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Du skulle inte vilja underlätta genom att berätta vilket område det är du pratar om. Det blir ganska besvärligt att föra en debatt när man inte riktigt vet all fakta, håller du inte med?

Var jag bor är ointressant. Det finns många områden likt mitt i Malmö så du kan ta vilket som helst om det hjälper dig.

Men du missade alla mina frågor så läs gärna om mitt inlägg och svara på mina frågor.
Citera
2012-08-20, 20:24
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avitall
Var jag bor är ointressant. Det finns många områden likt mitt i Malmö så du kan ta vilket som helst om det hjälper dig.

Men du missade alla mina frågor så läs gärna om mitt inlägg och svara på mina frågor.
Du hävdar att det finns många områden där svenskarna har blivit förpassade och ersatta med eldglada och stenkastande invandrare. Jag tycker att det är märkligt att detta inte sker i mitt område och att det inte heller sker i de områdena i Malmö som jag rör mig i dagligen. Jag har besökt nästan alla områden i Malmö som upplevs som problematiska, och vid varje tillfälle har jag möts att vänlighet och gästfrihet. Exempelvis så har jag blivit bjuden på kanelbullar när jag för en tid sedan besökte Rosengårdsskolan, det var eleverna själva som hade bakat dem och jag kunde se på eleverna över hur lyckliga de var över att vara behövda och att de fick bekräftelse. Många barn och unga i Malmö far illa därför att deras föräldrar inte stödjer dem och samhället bedrar dem, detta är utsatta människor som behöver hjälp.
Citera
2012-08-20, 20:58
Medlem
Avitalls avatar
Citat:
Du hävdar att det finns många områden där svenskarna har blivit förpassade och ersatta med eldglada och stenkastande invandrare. Jag tycker att det är märkligt att detta inte sker i mitt område och att det inte heller sker i de områdena i Malmö som jag rör mig i dagligen. Jag har besökt nästan alla områden i Malmö som upplevs som problematiska, och vid varje tillfälle har jag möts att vänlighet och gästfrihet. Exempelvis så har jag blivit bjuden på kanelbullar när jag för en tid sedan besökte Rosengårdsskolan, det var eleverna själva som hade bakat dem och jag kunde se på eleverna över hur lyckliga de var över att vara behövda och att de fick bekräftelse. Många barn och unga i Malmö far illa därför att deras föräldrar inte stödjer dem och samhället bedrar dem, detta är utsatta människor som behöver hjälp.

Seved, nydala, hermodsdal, lindängen, holma, kroksbäck, augustenborg, gullviksborg, persborg, heleneholm, eriksfält etc... Där hittar du bilbrännare, åldringsrånare, öppen knarkförsäljning, trakasserier av svenskar osv osv... Detta har alla varit bra områden för i tiden men är nu bara smuts. Vad är den röda tråden för dessa område tror du? Svarar du klassfråga och utanförskap igen får jag nog en hjärtattack så försök att vara ärlig nu.

Vilket är ditt område? Jag antar att det inte är något av de jag räknade upp.

Och sedan vill jag be dig en sista gång att gå tillbaka och svara på mina frågor. Om du bara skall föra en monolog är det ointressant att prata med dig. Har en fråga till förresten, du är en kvinna va?

Men kul att du fick hembakade bullar, ungdomarna i min stadsdel är definitivt inte typen som bakar bullar.
Citera
2012-08-20, 21:34
Medlem
Citat:
Jag menar precis vad jag sa, att när mitt område var svenskt så var allt frid och fröjd. Nu när majoriteten är från mena så är det kaos. Är det en slump menar du?
Jag behöver veta vilket område det är vi snackar om föra att kunna bemöta detta.

Citat:
Jag ser ju vilka det är som sätter fyr på bilarna, jag ser vem det är som kastar sten på brandkåren när de kommer för att släcka osv osv... Och tro mig, det är inte de fåvarande svenska ungdomarna som ställer till detta. Är mina empiriska upplevelser med mångkulturen kränkande? Isåfall, kränkande för vem... För dig, för ligisterna eller för mig som bor i krigzonen?
Det du gör är att du uppmålar barn till utrikesfödda som en homogengrupp, du hävdar att dessa personerna är kriminella och glada i att kasta sten mm. Detta är oerhört kränkande mot alla som barn till utrikesfödda som faktiskt sköter sig, det är som så att en betydande majoritet sköter sig faktiskt men en liten klick orsakar problem.

Citat:
Ironi är inte din starka sida va?

Är du politiker i Malmö, för vem i så fall, S eller V?
Dessa frågorna tycker jag inte är seriösa och väljer därför att inte svara på dem.
Citat:
Seved, nydala, hermodsdal, lindängen, holma, kroksbäck, augustenborg, gullviksborg, persborg, heleneholm, eriksfält etc... Där hittar du bilbrännare, åldringsrånare, öppen knarkförsäljning, trakasserier av svenskar osv osv... Detta har alla varit bra områden för i tiden men är nu bara smuts. Vad är den röda tråden för dessa område tror du? Svarar du klassfråga och utanförskap igen får jag nog en hjärtattack så försök att vara ärlig nu.
Klart att det är en klassfråga, när människor inte har något jobb eller utbildning så är risken att man blir kriminell väldigt mycket större. Om man tittar på vilken förändring som stora delar av Malmö har genomgått så förstår man att välvårdade familjer har flyttat till kranskommunerna och familjer i behov av stöd har bosatt sig i icke fördelaktiga områden. När nämnda områden var "bra" så var dessa nya och Sveriges ekonomi gick på högvarv, man trodde att Kockum för alltid skulle bygga båtar och att Malmö skulle växa till en storstad.

Citat:
Vilket är ditt område? Jag antar att det inte är något av de jag räknade upp.

Och sedan vill jag be dig en sista gång att gå tillbaka och svara på mina frågor. Om du bara skall föra en monolog är det ointressant att prata med dig. Har en fråga till förresten, du är en kvinna va?

Men kul att du fick hembakade bullar, ungdomarna i min stadsdel är definitivt inte typen som bakar bullar.
Var jag bor är irrelevant. Och mitt kön är likaså, eftersom att jag tror att man bekvämt placerar människor i fack om man fixerar sig vid deras yttre egenskaper istället för deras åsikter och värderingar.

Jag har svarat på dina frågor nu, har du ytterligare funderingar eller önskar kompletteringar så säg bara till.

Jag tror nog att ungdomarna i dina kvarter skulle uppskatta om de fick en mötesplats där de kunde få umgås med inspirerade människor och bli inspirerade. Unga behöver få beröm och uppskattning för att klara motgångar, tyvärr missar vissa föräldrar att ge dem det.
Citera
2012-08-20, 22:47
Medlem
Avitalls avatar
Citat:
Jag behöver veta vilket område det är vi snackar om föra att kunna bemöta detta.
Som sagt, du kan välja vilket du vill. Men vi kan ta persborg om du vill?

Citat:

Det du gör är att du uppmålar barn till utrikesfödda som en homogengrupp, du hävdar att dessa personerna är kriminella och glada i att kasta sten mm. Detta är oerhört kränkande mot alla som barn till utrikesfödda som faktiskt sköter sig, det är som så att en betydande majoritet sköter sig faktiskt men en liten klick orsakar problem.

Nu är det ju så att jag endast sett mena folk (du säger barn men de jag sett är 20+, alltså inte barn) som gör detta medan jag aldrig sett skandinaviska barn bete sig så. Innan mena fanns i området förekom det heller aldrig utan det är något nytt exotiskt som de hade med sig hit. Om de bränner min bil, vem är det då som blir kränkt?

Citat:
Dessa frågorna tycker jag inte är seriösa och väljer därför att inte svara på dem.
De är en seriös fråga, du pratar på utan att lyssna på andra och dina upplevelser visar att du ensam har rätt, sedan spelar det ingen roll hur många som ser annorlunda på saken. Det, i mitt tycke, gör att du låter som en av de som förstört staden och nu vägrar att inse sitt fiasko. Därför ville jag veta om du är kommunalpolitiker och vem du sitter för. Det är väl inte så att du skäms över det?

Citat:
Klart att det är en klassfråga, när människor inte har något jobb eller utbildning så är risken att man blir kriminell väldigt mycket större. Om man tittar på vilken förändring som stora delar av Malmö har genomgått så förstår man att välvårdade familjer har flyttat till kranskommunerna och familjer i behov av stöd har bosatt sig i icke fördelaktiga områden. När nämnda områden var "bra" så var dessa nya och Sveriges ekonomi gick på högvarv, man trodde att Kockum för alltid skulle bygga båtar och att Malmö skulle växa till en storstad.

Men människor som inte vill ha jobb eller utbildning då? Det finns många (igen empiriska erfarenheter) som väljer att inte lära sig språket eftersom det är enklare och skönare att leva på försörjningsbidrag och gärna ett svartjobb vid sidan om. Och myndigheterna ställer ju inga krav på dem heller så detta fortgår år efter år... Sedan kan jag lova dig att killarna i mitt område skulle gett dig stryk om du erbjöd dem ett jobb. De föredrar att sova hela dagen och sälja "godis"på kvällarna, annars har de ju inte råd med de dyra bilarna som de kör. Enligt dem är det hög status att deala och det är bara dumsvenne som knegar 7-4.

Sedan undrar jag vilka "förändring som stora delar av Malmö har genomgått så förstår man att välvårdade familjer har flyttat till kranskommunerna". Enligt tidigare länk några poster bak så angav de som flyttade att de gjorde det pga invandringen och otrygghet. Jag antar att de har fel, utan att de själva vet om det, och att du har det verkliga skälet till massflykten?

Citat:

Var jag bor är irrelevant. Och mitt kön är likaså, eftersom att jag tror att man bekvämt placerar människor i fack om man fixerar sig vid deras yttre egenskaper istället för deras åsikter och värderingar.
Då du försvarar smutsstaden med näbbar och klor så blir man ju nyfiken på vad du är för en.
Min personliga åsikt om dig är att du verkar till att var en äldre kvinnlig råsosse som bor i ett svenskt område (såklart). Och din fritid spenderar du definitivt inte med araber och zigenare.

Citat:
Jag tror nog att ungdomarna i dina kvarter skulle uppskatta om de fick en mötesplats där de kunde få umgås med inspirerade människor och bli inspirerade. Unga behöver få beröm och uppskattning för att klara motgångar, tyvärr missar vissa föräldrar att ge dem det.

De har en mötesplats, det finns både fritidsgård och "klubbar" i området. Och beröm får de ofta av dialogpolisen som kör förbi några gånger i veckan, dock kommer de på eftermiddagarna, innan gatuförsäljningen och dylikt kommit igång.
Senast redigerad av Avitall 2012-08-20 kl. 22:50.
Citera
2012-08-21, 02:27
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaderfjorton
Körde förbi där igår faktiskt, såg bara halvfärdig graffiti, inga hakkors eller så. Möjligt att om dom tatt bort det redan om det var nåt politiskt eller hatbrottsligt.

Nä, det klottret lär få stå kvar tills den siste etniske svensken har lämnat Malmö.

Står något om att Möllevångspatrullen ska läggas ner.
Citera
2012-08-21, 20:20
Medlem
Citat:
Som sagt, du kan välja vilket du vill. Men vi kan ta persborg om du vill?
Persborg är en väldigt lugn stadsdel om man tar hänsyn till vissa aspekter. Endast 18 % av Persborgarna har en eftergymnasial utbildning, samtliga bostäder är hyresrätter och medelinkomsten är låg. Jag har inte så mycket att anmärka annat än att Persborg är en lugn och trevlig stadsdel som ligger centralt och har goda förbindelser och möjligheter.

Citat:
Nu är det ju så att jag endast sett mena folk (du säger barn men de jag sett är 20+, alltså inte barn) som gör detta medan jag aldrig sett skandinaviska barn bete sig så. Innan mena fanns i området förekom det heller aldrig utan det är något nytt exotiskt som de hade med sig hit. Om de bränner min bil, vem är det då som blir kränkt?
Aggressivitet är ett symptom, bara rädda människor använder sig av våld. Jag är övertygad att de personer som du beskriver mår väldigt dåligt och egentligen vill sluta med detta beteende men har fastnat i ett negativt mönster av olika anledningar.

Om någon bränner din bil så är det i mitt tycke du som blivit utsatt för kränkande handlingar.

Citat:
De är en seriös fråga, du pratar på utan att lyssna på andra och dina upplevelser visar att du ensam har rätt, sedan spelar det ingen roll hur många som ser annorlunda på saken. Det, i mitt tycke, gör att du låter som en av de som förstört staden och nu vägrar att inse sitt fiasko. Därför ville jag veta om du är kommunalpolitiker och vem du sitter för. Det är väl inte så att du skäms över det?

Okej, om det är en seriös fråga så ska jag väl besvara den. Nej, jag är inte politiker. Och när det gäller dina anklagelser om att jag inte skulle lyssna på någon så vill jag framhäva att jag brukar gå på seminarium.

Citat:
Men människor som inte vill ha jobb eller utbildning då? Det finns många (igen empiriska erfarenheter) som väljer att inte lära sig språket eftersom det är enklare och skönare att leva på försörjningsbidrag och gärna ett svartjobb vid sidan om. Och myndigheterna ställer ju inga krav på dem heller så detta fortgår år efter år... Sedan kan jag lova dig att killarna i mitt område skulle gett dig stryk om du erbjöd dem ett jobb. De föredrar att sova hela dagen och sälja "godis"på kvällarna, annars har de ju inte råd med de dyra bilarna som de kör. Enligt dem är det hög status att deala och det är bara dumsvenne som knegar 7-4.
Jag vet inte riktigt hur man löser detta med personer som inte vill arbeta och bidra till samhället. Nationalekonomi, som jag tror att detta är, är inte min starka sida men spontant så tänker jag på förslagen om medborgarlön. Alltså att man inte ska tvinga människor till att arbeta utan att man ska kunna vara arbetslös och samtidigt ha en dräglig tillvaro, jag tror detta skulle säkert minska kriminaliteten i Malmö drastiskt.

Citat:
Sedan undrar jag vilka "förändring som stora delar av Malmö har genomgått så förstår man att välvårdade familjer har flyttat till kranskommunerna". Enligt tidigare länk några poster bak så angav de som flyttade att de gjorde det pga invandringen och otrygghet. Jag antar att de har fel, utan att de själva vet om det, och att du har det verkliga skälet till massflykten?
Malmö var en gång en arbetarstad, en industristad och en familjestad. Idag är Malmö en modern, tjänstemanna stad med väldigt många unga malmöbor och mindre barnfamiljer. När svenskarna känner sig mogna att skaffa barn så flyttar de ofta till villor och det finns få villor i Malmö. Malmö Stad vill dessutom drastiskt minska nybyggnationen av enfamiljshus eftersom att det tar mycket mark i anspråk och detta är inte hållbart ur ett klimatvänligt perspektiv.

Citat:
De har en mötesplats, det finns både fritidsgård och "klubbar" i området. Och beröm får de ofta av dialogpolisen som kör förbi några gånger i veckan, dock kommer de på eftermiddagarna, innan gatuförsäljningen och dylikt kommit igång.
Okej, jag kan inte veta ordentligt utan att veta exakt vilka fritidsgårdar och klubbar det är vi talar om.
Citera
2012-08-21, 22:51
Medlem
Varför diskuterar ni ens med AllaOlikaAllaLika?
Han/hon är bara ett troll som gillar att provocera hela tiden.
Skulle ni säga att Jorden är rund skulle AllaOlikaAllaLika bara av principskäl påstå något annat.

Spara er energi och vrede och ignorera bara den här "människan".
Citera
2012-08-22, 18:41
Medlem
solindos avatar
Malmö. Världskände rockfotografen Jan Olofsson, 68, funderar på att lämna Malmö för gott.
Efter att i helgen blivit nerslagen och rånad av tre unga män har han fått nog.
- Jag har bott i New York, London och Havanna utan att någonsin ha råkat illa ut, säger han.

- Jag har bott utomlands i sammanlagt 45 år och aldrig känt mig rädd, säger han. Men i fortsättningen kommer jag inte att kunna ge mig ut i Malmö utan att känna oro.
Expressen
Citera
2012-08-23, 11:02
Medlem
Avitalls avatar
I Södra Innerstaden är frågan: ska barnfamiljerna stanna eller inte?

Citat:
Petra Jansson och hennes dotter flyttade till Almbacksgatan från Erik Dahlbergsgatan efter en separation för 14 år sedan. Hon berättar att hon blev riktigt kär i lägenheten från början.

– Då kunde man gå ensam över Möllevångstorget mitt i natten utan att vara orolig.

De senaste åren har hon aktat sig för att gå ut ensam om kvällarna.

– Jag har blivit överfallen två gånger.

Den senaste tiden har Petra Jansson bott i Slottsstaden med sin nyblivne man, Rune Jansson. Petra Jansson säger att hon aldrig är rädd för att gå ut om kvällarna i den delen av staden.

Så Petra vågar inte gå ut på kvällarna i arabiska möllen men det går utmärkt i svenska slottstaden.
Det verkar som Petra är omogen.
Citat:
Antalet utrikesfödda i ett område har inget med tryggheten och säkerheten i ett område att göra. Den som tror att invandrare orsakar otrygghet och kriminalitet är definitivt inte en mogen medborgare.

Citat:
Trafik, skolor och dagis nämns som främsta orsakerna till att barnfamiljer lämnar Södra Innerstaden.

Är det verkligen "trafik, skolor och dagis" som folk flyttar ifrån? Eller är det något annat... Något som är fult att säga högt?

http://www.sydsvenskan.se/malmo/flytten-kommer-med-barnen
Citera
2012-08-23, 12:47
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Är det verkligen "trafik, skolor och dagis" som folk flyttar ifrån? Eller är det något annat... Något som är fult att säga högt?

Med tanke på att den här familjen bor på Tessins väg som har blivit väldigt trafikerad efter att Greken gjorde om Regementsgatan till ett område med stridsvagnshinder, så begriper ju inte jag att man flyttar till en gata med en sådan trafikintensitet om man är rädd att få sina väggar nedsotade.
Citera
2012-08-23, 14:11
Medlem
Guitarsmokes avatar
Att de inte bara kan erkänna att otryggheten kom när utlänningarna blev för många...

Mer från sydsvenskan:

Kriminella tjänar miljoner

Citat:
Tungt kriminella i Malmös undre värld kan tjäna mångmiljonbelopp de närmaste dagarna. Polisen har indikationer på att fejkade fakturor för mellan 30 och 40 miljoner kronor förfaller till betalning det kommande månadsskiftet.

— Uppemot 85 procent av blufföretagen bakom det här kopplar till Malmö på olika sätt, säger Stefan Larsson vid bedrägeriavdelningen i Malmö. De förpestar livet för småföretagare över hela Sverige.

[...]

Det här är systemhotande verksamhet, precis som kortkapningar är det.

[...]

— Än en gång är Malmö bäst i klassen, säger Stefan Larsson med tydlig ironi och en hänvisning till att Malmö i nästan ett decennium har varit navet i den svenska kortkapningsverksamheten.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/kriminella-tjanar-miljoner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in