Citat:
Ursprungligen postat av Akvamarin
Så du har redan i förtid tänkt ut ett alibi för dem om de fortsätter i kriminalitet. Det var för att de blev bestraffade första gången.
Du tror inte att det kan vara så att samhällstjänsten läggs utanför skolshemat din idiot? Alternativt att det inte GÅR i skolan. Självklart skulle inte rätten döma dem till att komma efter i skolan. ÄR du verkligen så extremt korkad att du tror det på allvar???
Jag resonerade som så att efter skolan så gör man sina läxor. Men du har rätt, personerna kanske tillhör den grupp som inte ens går i gymnasiet. Då borde man väl fokusera på att ge killarna en utbildning eller ett arbete. Uppenbarligen funkar det inte att bara straffa folk för att man återfaller i kriminell bana omedelbart, därför tycker jag att det är viktigare att få dessa personer att börja jobba och betala skatt. Välfärdssamhället bygger på stabila skatteintäkter, skattebetalare innebär inkomster medans fängelseplatser innebär statliga utgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Jag kan ibland känna tillförsikt och finna trygghet i att brottslingar får sota för sina brott. När jag läser dig så tror jag faktiskt inte att det du skrev var en felskrivning.
Så du hävdar att en packe framtida nackskottskandidater hamnar i en ond spiral om de blir tillrättavisade när de bryter mot lagen och kränker och (eventuellt) förstör en annan människas trygghet och liv? Du tror möjligen inte att de redan är i en ond spiral? Eller har dessa ungdomar egentligen inte några problem, utan det först är om och när samhället sätter ner foten som de kan anses hamna i en osund tillvaro och sedan vara skadliga för sin omgivning?
En nyhet, det krävs utbildning överallt för att få jobb. Om dessa gossar tillhör någon av de skolor i Malmö där 80% av eleverna inte klarar av den mest elementära nivån att få ett godkänt betyg (på skolor som jag antar slänger godkänt efter eleverna vid minsta möjlighet), så kan vi med lite överslagsräknande anta att vi kan räkna bort minst 4 av de 5 straffade. De kommer med andra ord ändå inte att klara av att slutföra sin skolgång.
Menar du vidare att brottslingar inte skall straffas, då de kan må dåligt av det, vilket resulterar i ännu mer brott? Att missa två och en halv veckas skolgång borde väl för alla andra än möjligen savanta idioter (eller lägre stående eller mindre bemedlade) inte betyda någonting. Vem vet, de kanske rentav mår bra av att få anstränga sig lite istället för att hota till sig andra människors egendom? Eller vad tror du?
Jag tror dock du skall vara väldigt försiktig med vad du önskar dig. Det är som bekant det sista stråt som får lasset att välta. Den tiden kanske kommer då vindarna vänt och bägaren runnit över, och då kommer du nog inte stå för den åsikt som du vill bjussa dessa ynglingar på.
Ja, det är fruktansvärt tragiskt. Både för dem, deras familjer och andra i deras omgivning. Men, och det är ett stort men. De har gjort ett val. De har sannolikt föräldrar. De har med stor sannolikhet stöd. Vem vet, rentav har de också en påhejande gud som står vid deras sida när de under hot rånar.
Dessa pojkar har alldeles uppenbart ett osunt förakt för institutioner, strukturer och normer. De har blivit en cocktail av skräp som nog mår bäst av slutförvaras, likt det sätt man gör med uttjänt kärnbränsle.
Om de rensas ut så är det en handfull mindre munnar som skall parasitera på ett urholkat välfärdssystem. Inte för att pinpointa just dessa gossar utan snarast problematiken i stort, men jag håller ändå lite tummarna för att det brinner till lite extra så de snart får anledning att knäböja inför sin herre.
Och du, hur mycket det än smärtar mig att låta dig belasta systemet, så tror jag ändå det är jätteviktigt att du kommer under vårdinsats.
Jag tycker att det är intressantare att få personerna i arbete så att de kan betala skatt än det är att de sitter i fängelse och kostar pengar. Tycker inte du det? Personerna har det tufft i livet och behöver hjälp så att de kan bidra till samhället. Låt oss hjälpa dem.
Dessutom tycker jag att det fettmarkerade är lite hotfullt. Vad menar du egentligen?
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Var står det i artikeln att de går i gymnasiet? Sanningen är ju att allt för många malmöelever går ut grundskolan utan behörighet att söka till gymnasiet. Kan lika gärna var några av dessa nu dömda personer som aldrig kom in på gymnasiet.
Jag antog. Man kunde läsa i artikeln vilken ålder personerna har och jag vet vilken ålder man är i när man går i gymnasiet.