2012-03-31, 15:05
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hur står det till i huvudet på svenskarna i Malmö. Enligt intervjuer i uppdrag granskning såg de som bodde i Västra hamna inga problem, -"här är det lungt".

Måste vara nyinflyttade i flaggskeppsbyn de har intervjuat och som inte har upplevt en badsommar med besök av kulturella element från nybyggarområdena. Finns ju folk som har flyttat från Västra Hamnenområdet enbart därför.
Citera
2012-03-31, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det har jag oftast stött på , både min dotter o min son.
Det är inte okey, när en elev kallar invandrare för "blatte" men när blir det ombytta roller. När blatten kalla min dotter för "svennehora" så är det väl inte så farligt.
Har fått en del om det på möten(utveckligsamtal) , att jag får inte påverka henne negativt. Att man är olämplig som pappa(är en SD:are), som påverka sin dotter(son) att få främlingsfientliga tendenser. Men de får ju sina egna erfarenheter, i skolan. Ute i samhället osv...

Min dotter känner sig trängd många gånger av dessa personer. Sedan att hon ska acceptera det? Att bara ta emot?. Hon ger igen nu, då blir hon anmäld. Så det har blivit några diskussioner i skolan.

Samma gäller min son i skolan. Att han ska få stå ut med repressalier, men ger han igen. Så ringer de på pekar om det. Han tränar också kampsport nu, pågrund han behöver öka sin självförtroende. Kunna försvara sig, emot blattar vill "låna" saker osv... Nu har det lugnat sig.. som tur är. Sedan blir det privat skola sedan, där ingen så hög % av utländsk härkomst.

Jag är glad att jag inte bor i malmö, då hade jag fått panik. Är ofta där och ser hur det har förändrats på några år (10 år) Så att det är inte så farligt i malmö är skitsnack. Då får de gå ut och titta mer och skaffa glasögon.

Sätt mig framför en svennetönt som förminskar faktumet att mina barn blir förolämpade grundad på deras etniciet i skolan, jag hade inte kunnat styra vart nävarna hamnade. När du sitter på dessa möten, efter blattarna som kallat din dotter för hora, kan du sova gott då i vetskap att du inte gjorde ett skit mot lärarna och blatteglinen?
Citera
2012-03-31, 15:50
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Samma plats som en polispatrull blev beskjuten på och sköt tillbaka och skottskadade en av skyttarna för något år sedan. Området på andra sidan Ö Farmvägen ska bebyggas med familjebostäder närmaste tiden. Vem vågar bo i det området?
Inte den blekaste aning men kanske med området omgärdat med taggtråd stängsel och beväpnade patruller så...

Men vad är det för byggnad som blivit byggd mitt emot kyrkogården på just Ö. Farmvägen?
Citera
2012-03-31, 16:08
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Men vad är det för byggnad som blivit byggd mitt emot kyrkogården på just Ö. Farmvägen?

Lagerlokal för QPharma eller Dupont? Ser ju ut att vara byggt inom samma taggtrådsområde som deras fabrikslokaler ligger inom.

Edit:

QPharma som bygger, men kommunen ville ha hela området till park för nybyggarna i N Sorgenfri.

Citat:
Citat:
Efter förhandlingar med företaget har överenskommelse träffats om att en ny produktionsbyggnad placeras på del av fastigheten Degeln 4 och en ca 25 m bred remsa längs Östra Farmvägen avsätts till allmän platsmark i form av park

http://norrasorgenfri.blogspot.se/2011/02/parken-som-bleb.html

Ingen park som jag skulle våga sätta min fot i.
Senast redigerad av Chantre 2012-03-31 kl. 16:16.
Citera
2012-03-31, 16:18
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Lagerlokal för QPharma eller Dupont? Ser ju ut att vara byggt inom samma taggtrådsområde som deras fabrikslokaler ligger inom.
Nja, undrar det för har sett någonstans att ett fritidscenter skulle vara planerat i just det området därför frågan.

Ahhja, kan kanske ha fel.

Ok, såg din edit nu!
Citera
2012-03-31, 16:23
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Nja, undrar det för har sett någonstans att ett fritidscenter skulle vara planerat i just det området därför frågan.

Ahhja, kan kanske ha fel.

Ok, såg din edit nu!

Citat:
I översiktsplanen identifieras ju Norra Sorgenfri som "ett område med potential att utvecklas till en attraktiv stadsdel med blandad bebyggelse och innerstadskaraktär".

Fritidscentrat (med allehanda mångkulturella inriktningar) hittar du nere på Celsiusgatan i gamla Facits fabrikslokaler mittemot gamla Värnhems sjukhus. Ligger f ö även ett nytt motionscenter inne på Rönnbladsgatan i sjukhusområdet som vetter ut mot Celsiusgatan.
Citera
2012-03-31, 21:20
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvamarin
Så du har redan i förtid tänkt ut ett alibi för dem om de fortsätter i kriminalitet. Det var för att de blev bestraffade första gången.
Du tror inte att det kan vara så att samhällstjänsten läggs utanför skolshemat din idiot? Alternativt att det inte GÅR i skolan. Självklart skulle inte rätten döma dem till att komma efter i skolan. ÄR du verkligen så extremt korkad att du tror det på allvar???
Jag resonerade som så att efter skolan så gör man sina läxor. Men du har rätt, personerna kanske tillhör den grupp som inte ens går i gymnasiet. Då borde man väl fokusera på att ge killarna en utbildning eller ett arbete. Uppenbarligen funkar det inte att bara straffa folk för att man återfaller i kriminell bana omedelbart, därför tycker jag att det är viktigare att få dessa personer att börja jobba och betala skatt. Välfärdssamhället bygger på stabila skatteintäkter, skattebetalare innebär inkomster medans fängelseplatser innebär statliga utgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Jag kan ibland känna tillförsikt och finna trygghet i att brottslingar får sota för sina brott. När jag läser dig så tror jag faktiskt inte att det du skrev var en felskrivning.

Så du hävdar att en packe framtida nackskottskandidater hamnar i en ond spiral om de blir tillrättavisade när de bryter mot lagen och kränker och (eventuellt) förstör en annan människas trygghet och liv? Du tror möjligen inte att de redan är i en ond spiral? Eller har dessa ungdomar egentligen inte några problem, utan det först är om och när samhället sätter ner foten som de kan anses hamna i en osund tillvaro och sedan vara skadliga för sin omgivning?

En nyhet, det krävs utbildning överallt för att få jobb. Om dessa gossar tillhör någon av de skolor i Malmö där 80% av eleverna inte klarar av den mest elementära nivån att få ett godkänt betyg (på skolor som jag antar slänger godkänt efter eleverna vid minsta möjlighet), så kan vi med lite överslagsräknande anta att vi kan räkna bort minst 4 av de 5 straffade. De kommer med andra ord ändå inte att klara av att slutföra sin skolgång.

Menar du vidare att brottslingar inte skall straffas, då de kan må dåligt av det, vilket resulterar i ännu mer brott? Att missa två och en halv veckas skolgång borde väl för alla andra än möjligen savanta idioter (eller lägre stående eller mindre bemedlade) inte betyda någonting. Vem vet, de kanske rentav mår bra av att få anstränga sig lite istället för att hota till sig andra människors egendom? Eller vad tror du?

Jag tror dock du skall vara väldigt försiktig med vad du önskar dig. Det är som bekant det sista stråt som får lasset att välta. Den tiden kanske kommer då vindarna vänt och bägaren runnit över, och då kommer du nog inte stå för den åsikt som du vill bjussa dessa ynglingar på.

Ja, det är fruktansvärt tragiskt. Både för dem, deras familjer och andra i deras omgivning. Men, och det är ett stort men. De har gjort ett val. De har sannolikt föräldrar. De har med stor sannolikhet stöd. Vem vet, rentav har de också en påhejande gud som står vid deras sida när de under hot rånar.

Dessa pojkar har alldeles uppenbart ett osunt förakt för institutioner, strukturer och normer. De har blivit en cocktail av skräp som nog mår bäst av slutförvaras, likt det sätt man gör med uttjänt kärnbränsle.

Om de rensas ut så är det en handfull mindre munnar som skall parasitera på ett urholkat välfärdssystem. Inte för att pinpointa just dessa gossar utan snarast problematiken i stort, men jag håller ändå lite tummarna för att det brinner till lite extra så de snart får anledning att knäböja inför sin herre.

Och du, hur mycket det än smärtar mig att låta dig belasta systemet, så tror jag ändå det är jätteviktigt att du kommer under vårdinsats.
Jag tycker att det är intressantare att få personerna i arbete så att de kan betala skatt än det är att de sitter i fängelse och kostar pengar. Tycker inte du det? Personerna har det tufft i livet och behöver hjälp så att de kan bidra till samhället. Låt oss hjälpa dem.

Dessutom tycker jag att det fettmarkerade är lite hotfullt. Vad menar du egentligen?
Citat:
Var står det i artikeln att de går i gymnasiet? Sanningen är ju att allt för många malmöelever går ut grundskolan utan behörighet att söka till gymnasiet. Kan lika gärna var några av dessa nu dömda personer som aldrig kom in på gymnasiet.
Jag antog. Man kunde läsa i artikeln vilken ålder personerna har och jag vet vilken ålder man är i när man går i gymnasiet.
Citera
2012-04-01, 08:54
Medlem
Man skjuten i bröstet i Malmö

Citat:
38-åringen satt i sin bil på Widells väg i Rosengård, där han bor.

http://www.expressen.se/kvp/man-skjuten-i-brostet-i-malmo/
Citera
2012-04-01, 08:59
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdinsVitaVargar
Sätt mig framför en svennetönt som förminskar faktumet att mina barn blir förolämpade grundad på deras etniciet i skolan, jag hade inte kunnat styra vart nävarna hamnade. När du sitter på dessa möten, efter blattarna som kallat din dotter för hora, kan du sova gott då i vetskap att du inte gjorde ett skit mot lärarna och blatteglinen?

Var står det, att jag inte har gjort det?
Citera
2012-04-01, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Man skjuten i bröstet i Malmö

http://www.expressen.se/kvp/man-skjuten-i-brostet-i-malmo/

Publicerad 29 jan..
Citera
2012-04-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Var står det, att jag inte har gjort det?

Det stod inte att du gjorde eller hur?
Citera
2012-04-01, 15:26
Medlem
Kvinna svårt brännskadad

Citat:
En kvinna brännskadades svårt på armar och bål vid ett lägenhetsbråk idag vid tolvtiden på Bennets väg i Malmö. En man är gripen misstänkt för att ha utfört dådet.

Visst är det fint med nya kulturer, vi som ingen har. Tack Mona och Ilmar för det.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/kvin...rt-brannskadad
Senast redigerad av ascheberg 2012-04-01 kl. 15:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in