2011-11-14, 03:33
Medlem
souvlaki6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HordeZla
Det finns nog inga problem i Malmö.
Sjalvklart inte. For er negrer ar KAOZ helt normalt. Inte fler problem an vanligt alltsa.
Citera
2011-11-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja vad ska man säga, nu är det inte ens säkert att 06:30 på morgonen traska med en bärbar dator utan att bli rånad på den såklart.. vart fan är malmö på väg

http://www.sydsvenskan.se/malmo/arti...-pa-dator.html

Det är väl att utmana ödet att ha en dataväska, när fyra nattarbetande apor dyker upp.
Citera
2011-11-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja vad ska man säga, nu är det inte ens säkert att 06:30 på morgonen traska med en bärbar dator utan att bli rånad på den såklart.. vart fan är malmö på väg

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1574506/Man-ranades-pa-dator.html

Långt ifrån den första gången som rån har skett på morgonen iof. Jag vill minnas ett helt gäng med småttingar som blev av med sina bärbara datorer på väg till skolan här om året vid ett och samma tillfälle? Det var i Skåne men jag är osäker på om det var Malmö.
Citera
2011-11-15, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konkurrent
Långt ifrån den första gången som rån har skett på morgonen iof. Jag vill minnas ett helt gäng med småttingar som blev av med sina bärbara datorer på väg till skolan här om året vid ett och samma tillfälle? Det var i Skåne men jag är osäker på om det var Malmö.

Tror att det var i Helsingborg eller nått. Inte i Malmö i.a.f.
Citera
2011-11-15, 14:03
Medlem
Hakapelitas avatar
Jag tippar på S. Sandby

http://www.sydsvenskan.se/lund/article1272584/Elever-ranade-pa-vag-till-skolan.html
Citera
2011-11-15, 18:41
Medlem
rex144s avatar
morgon-rån... det är nånting nytt, hehe

det är faktiskt konstigt att det inte blivit populärt tidigare,

polisen är som svagast omkring klockan 6 på morgonen, då slutar de som har nattpasset,
nya ska ta över, de ska informeras om läget, etc.
just mellan klockan 6 och 7 är det knappt nån polisbil ute, samtidigt som trafiken ökar för varje minut...
vilket hjälper förövarna att smita undan,

nu har rån blivit så poppis att folk som sitter vid köksbordet och tittar ut och ser nån de kan råna bara springer ner och rånar
Citera
2011-11-15, 19:07
Medlem
tryffs avatar
Apor är inte morgonaktiva...därför är det fortfarande sällsynt.

Men med tanke på att att det blir allt fler kriminella i Malmö kanske konkurrensen tvingar dem att gå upp allt tidigare.
Citera
2011-11-16, 18:58
Medlem
spoilers avatar
"Kunskapsklyftorna mellan Malmös grundskolor är avgrundsdjupa när olika stadsdelar ställs mot varandra.
- Ett allvarligt läge, säger Cecilia Rösténius. I en skola gick 84 procent av vårens niondeklassare ut utan godkänt betyg i alla ämnen. I en skola i en annan stadsdel var motsvarande siffra fyra procent.

Den enorma skillnaden är en av orsakerna till att Skolinspektionen nu riktar hård kritik mot Malmö stad efter sin tillsyn av kommunens hela utbildningsverksamhet.
- Det är naturligtvis väldigt illa, säger Cecilia Rösténius, som ansvarat för tillsynen./.../

Värst är läget i stadsdelarna Rosengård, Fosie och Södra Innerstaden. Skolinspektionens medarbetare säger sig där ha mötts av uppgivna lärare med alldeles för låga förväntningar på eleverna — lärare som pekar ut eleverna som det största problemet.
- På de skolorna jobbar vi stenhårt för att få till en annan attityd, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunalråd med ansvar för skolan i Malmö, till TT.
- Det är inte eleverna det är fel på./.../

Totalt satsar Malmö stad och kommunstyrelsen sex miljoner kronor på arbetet att utveckla kvalitetsuppföljningen i skolan. Ytterligare 30 miljoner kronor ska användas för en skolsatsning. Detta för att höja kompetensen och insatserna för flerspråkiga elever och förstärka arbetet med formativ bedömning."

http://www.skanskan.se/article/20111116/MALMO/111119805/1004/-/stora-brister--i-malmos-skolor
Citera
2011-11-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Kunskapsklyftorna mellan Malmös grundskolor är avgrundsdjupa när olika stadsdelar ställs mot varandra.
- Ett allvarligt läge, säger Cecilia Rösténius. I en skola gick 84 procent av vårens niondeklassare ut utan godkänt betyg i alla ämnen. I en skola i en annan stadsdel var motsvarande siffra fyra procent.

Den enorma skillnaden är en av orsakerna till att Skolinspektionen nu riktar hård kritik mot Malmö stad efter sin tillsyn av kommunens hela utbildningsverksamhet.
- Det är naturligtvis väldigt illa, säger Cecilia Rösténius, som ansvarat för tillsynen./.../

Värst är läget i stadsdelarna Rosengård, Fosie och Södra Innerstaden. Skolinspektionens medarbetare säger sig där ha mötts av uppgivna lärare med alldeles för låga förväntningar på eleverna — lärare som pekar ut eleverna som det största problemet.
- På de skolorna jobbar vi stenhårt för att få till en annan attityd, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunalråd med ansvar för skolan i Malmö, till TT.
- Det är inte eleverna det är fel på./.../

Totalt satsar Malmö stad och kommunstyrelsen sex miljoner kronor på arbetet att utveckla kvalitetsuppföljningen i skolan. Ytterligare 30 miljoner kronor ska användas för en skolsatsning. Detta för att höja kompetensen och insatserna för flerspråkiga elever och förstärka arbetet med formativ bedömning."

http://www.skanskan.se/article/20111116/MALMO/111119805/1004/-/stora-brister--i-malmos-skolor
Citat:
Katrin Stjernfeldt Jammeh - Det är inte eleverna det är fel på.

Öhhh jo? Med tanke på all inavel som förekommer inom vissa av malmös grupperingar så är det ju eleverna det är fel på. Hon kan väl inte begära att tex somalier skall ligga på samma nivå som skandinaver?
Vad är det för fel på denna Katrin Stjernfeldt Jammeh??? Det är ju hon, både som politiker och privat, som i allra högsta grad orsakar denna kraftiga IQ-sänkning i staden. Det var ju inte precis partnerns raketforskarkunskaper som gjorde att fröken Katrin Stjernfeldt Jammeh valde just den gambiern.

Citat:
Totalt satsar Malmö stad och kommunstyrelsen sex miljoner kronor på arbetet att utveckla kvalitetsuppföljningen i skolan. Ytterligare 30 miljoner kronor ska användas för en skolsatsning. Detta för att höja kompetensen och insatserna för flerspråkiga elever och förstärka arbetet med formativ bedömning.

Suck, plånboken är som vanligt bottenlös när det gäller våra "flerspråkiga" vänner.

Citat:
- De skolorna som har de största behoven av särskilda insatser, om man uttrycker sig så, har betydande mer pengar än andra skolor.
- Trots att man har många tusen mer per elev så har man egentligen inte fått ut det man borde ha fått ut.
Och ändå hjälper det inte. Politikernas svar? Fortsätt att ösa pengar.
Senast redigerad av Dircos 2011-11-16 kl. 20:20.
Citera
2011-11-19, 09:18
Medlem
Läste att 15 000 personer röker vattenpipa regelbundet i Malmö.
Ett tidstecken
Citera
2011-11-19, 15:04
Medlem
spoilers avatar
Halal-skola i problem.

"Kunskapsboningens skola ligger på Botildenborgsvägen i Västra Kattarp och startades läsåret 2010/2011. Skolan har knappt ett 50-tal grundskolelever och några i förskoleklass.

Skolan har under lång tid saknat rektor. Först efter Skolinspektionens påpekade tillsattes en representant för huvudmannen som rektor, en lösning som Skolinspektionen inte accepterat. Personen ifråga saknar utbildning för uppgiften och "uppvisar allvarliga kunskapsbrister om de lagar och förordningar som gäller inom skolan".
Skolan saknar dessutom specialpedagogisk kompetens, psykolog och kurator.

Skolinspektionen utfärdar nu ett föreläggande om att bristerna måste åtgärdas senast den 12 december, annars dras tillståndet in.
Bristerna i ledningen har också skapat förvirring. Under lång tid trodde föräldrarna helt felaktigt att den så kallade samordnaren vid skolan varit rektor.
Avsaknaden av rektor har också inneburit att skolan saknat pedagogisk ledning./.../

- Allt är faktiskt under kontroll nu. Men vi är också tacksamma när man varnar oss för sånt som är fel, mer kan jag inte säga nu, säger rektorn Ibrahim Tas i en kommentar till Skolinspektionens beslut."

http://www.skanskan.se/article/20111114/MALMO/711149861/1004

"Hårt kritiserade Kunskapsboningens friskola förbjuds nu också att fortsätta undervisningen i de nuvarande lokaler. Bakom beslutet står miljöförvaltningen, uppger Tv4-nyheterna./.../

Skolan, med omkring 50 elever, har under lång tid saknat rektor och lokalerna som saknar bygglov är inte anpassade för skolverksamhet.
Dessutom saknas specialpedagogisk kompetens, psykolog och kurator, och elever med särskilda behov får inte stöd.
Anmärkningarna har också gällt lärarnas kompetens."

http://www.skanskan.se/article/20111119/MALMO/111119709/1004/-/kommunen-stanger-friskola
Citera
2011-11-20, 14:10
Medlem
Bla bla bla Malmö är en farlig stad... visst det stämmer kanske beroende på vad man jämför med. Men är man född och uppväxt i Malmö så har man lärt sig hur man beter sig i stan. Det är ren idioti att gå genom pildammsparken ensam en mörk natt, istället går man runt om längs vägen som ofta är trafikerad. Man stoppar tex. inte alla värdesaker på ett och samma ställe, om man nu skulle bli rånad. Jag skulle kunna dra hur många exempel som helst, som egentligen är grundläggade för alla städer i Sverige. Jag är inte rädd när jag går i Malmö, men jag är på min vakt.

Absolut är det sjukt att man inte ska kunna "röra sig fritt" och "göra vad man vill", men som född och uppväxt i Malmö känns det som att övriga Sverige tror att man blir skjuten såfort man öppnar ytterdörren... så är inte fallet. Trots mina 25 år i Malmö har jag aldrig haft inbrott, blivit rånad, hotad, våldtagen eller skjuten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in