2020-02-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Poängen är bland annat att störa narkotikahandeln och att det är lättare att komma vidare i kedjan när man tar dem längre ned och sen nysta sig uppåt. Se det i ett större perspektiv.

Du vet nog inte riktigt vad du pratar om. Det är en strategi som polisen haft ända sen eget bruk kriminaliserades 1988 och den har fullständigt misslyckats sedan dess.
Det är en av anledningarna till att socialutskottet nu har gett direktiv till regeringen att se över rådande narkotikapolitik.
Citera
2020-02-19, 02:51
Medlem
25-årig man misstänkt för mordet på 15-årige Jaafar

Den 9 november sköts 15-årig Jaafar Mohammad Ibrahim till döds utanför en pizzeria på Möllevången i Malmö. Nu har en 25-årig man varit anhållen misstänkt för mordet på 15-åringen men släppts.
Mannen släpptes efter att ha suttit anhållen i två dagar men är fortfarande misstänkt för mord. Det bekräftar Nils Norling, presstaleskommunikatör vid polismyndigheten.svtny
Citera
2020-02-19, 13:01
Bannlyst
När man tror att alla pengar är slut så funderar Malmö på att bygga ett nytt konstmuseum

https://www.sydsvenskan.se/2020-02-18/forslaget-klart-nytt-konstmuseum-bor-byggas-centralt-i-malmo

Stockholmsjävlarna förstörde vår stad genom att ösa in skiten men nu får nån vakna i huvudstaden och dra i bromsen.
Senast redigerad av La Belva 2020-02-19 kl. 13:09.
Citera
2020-02-20, 00:02
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La Belva
När man tror att alla pengar är slut så funderar Malmö på att bygga ett nytt konstmuseum

https://www.sydsvenskan.se/2020-02-18/forslaget-klart-nytt-konstmuseum-bor-byggas-centralt-i-malmo

Stockholmsjävlarna förstörde vår stad genom att ösa in skiten men nu får nån vakna i huvudstaden och dra i bromsen.

Säger inte att det är rätt att bygga ett konstmuseum. Men vad ska man göra? Det är ju en tydlig investering till den närande delen av malmö vilka är de som besöker dylikt. Malmö som stad hänger ju på en ganska skör tråd där det enda man egentligen har som lockar skattebetalare till staden är ett levande kulturliv. Gör man för mycket nerskärningar kring det borde man riskera att tappa inflyttningen av unga akademiker osv som faktiskt ändå sker. Tappar man denna grupp har man väldigt lite kvar.
Citera
2020-02-20, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Säger inte att det är rätt att bygga ett konstmuseum. Men vad ska man göra? Det är ju en tydlig investering till den närande delen av malmö vilka är de som besöker dylikt. Malmö som stad hänger ju på en ganska skör tråd där det enda man egentligen har som lockar skattebetalare till staden är ett levande kulturliv. Gör man för mycket nerskärningar kring det borde man riskera att tappa inflyttningen av unga akademiker osv som faktiskt ändå sker. Tappar man denna grupp har man väldigt lite kvar.

Jo, du har rätt i det på ett sätt men vi har ju redan ett konstmuseum. Det satsas stort på dockteater och arabisk filmfestival, det lockar inte skattebetalare till staden utan får nog mer folk att vilja lämna staden. Malmö borde inte få dom miljarderna uppifrån utan få klara sig bäst själv.
Citera
2020-02-21, 04:06
Medlem
Malmö tingsrätt, B 10753-19 Ibrahim Ramadan

22-årig man åtalad för det brutala våldet mot kvinna i busskur

Den första polispatrullen på plats trodde först att kvinnan var död. Men hon överlevde trots svåra skador efter att ha blivit attackerad av en 22-årig man medan hon satt i en busskur. Han åtalas nu för mordförsök...........

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/22-arig-man-atalad-for-det-brutala-valdet-mot-kvinna-i-busskur
Citera
2020-02-21, 12:49
Medlem
Agphyss avatar
Jag skrattar åt Sveriges rättsväsende, nu är de flesta av de här "orten" barnen födda och uppvuxna i Sverige, så jag ser absolut ett mönster på varför segregation och utanförskap kan vara en del i det här problemet.

Problemet i Sverige är att polisen har för stor makt, man förlitar sig på polisen och lagen för mycket men i såna här fall betyder det ingenting. En våldtäktsman som våldtar någons tjej i Mellanöstern dödas förmodligen av släkten inom ett par dagar till exempel.
Citera
2020-02-21, 12:51
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Jag är medlem på en hemsida för en amerikans sci-fi författare som jag avgudar. Döm om min förvåning när det nu har uppkommit en diskussion på denna sida om dels Lars Vilks och dödshoten emot honom, dels om situationen i Malmö med dess enorma muslimpopulation!

Det som förvånar mig är att dessa amerikaner har en uppfattning om hur det ser ut i Rosengård och denna uppfattning är allt annat än positiv. Man kallar Malmö för en av Europas "muslimska enklaver". Man skriver om hur ambulansen t ex inte törs åka in i vissa områden utan poliseskort, hur tegelstenar kastas genom ambulansfönstren etc. Man ger också länkar till olika bloggar och hemsidor där situationen i Malmö beskrivs som fullständigt utom kontroll.

Exempel: Etniska svenska familjer flyr Malmö, svenska tjejer trackasseras i skolan av den muslimska majoriteten och kallas för horor för att de inte bär slöja... etc etc...

Min fråga: ÄR det verkligen så här illa?? Varför hör vi så lite om det i så fall?
HUR politiskt korrekt och toppstyrd är egentligen svensk media??

mvh
tt

Av det jag får höra av dem som bor där är det mycket dåligt.
Citera
2020-02-21, 16:09
Medlem
Rimfrost avslutas innan sommaren – men metoden fortsätter

Efter drygt tre månader med operation Rimfrost i Sydverige ger polisen besked om att operationen under våren kommer att rikta fokus mot Uppsala som drabbats hårt av gängkriminalitet, och sedan avslutas i juni. Men polisen menar att malmöborna inte kommer att märka någon större skillnad.
Operation rimfrost inleddes 11 november förra året efter mordet på en 15-åring på Möllevången i Malmö, ett av flera våldsdåd i Malmö under kort tid. Per-Olof Söyseth, biträdande kommenderingschef, sa vid en presskonferens på fredagen att Rimfrost hjälpt polisen att utveckla sina arbetsmetoder och att det kommer att prägla polisens fortsatta arbete.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisen-om-rimfrost
Citera
2020-02-22, 18:10
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Malmö går som tåget.

Citat:
På kommunstyrelsens senaste sammanträde fick politikerna en preliminär rapport om bokslutet i Malmö stad för 2019, i väntan på årsredovisningen som kommer senare i vår. Totalt har Malmö stad ett överskott 2019 på 883 miljoner kronor, vilket är 686 miljoner kronor bättre än det budgeterade resultatet.
https://malmo.se/Huvudnyheter/2020-02-13-Bokslutet-2019-sammanstallt.html
Citera
2020-02-23, 02:15
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Malmö går som tåget.

https://malmo.se/Huvudnyheter/2020-02-13-Bokslutet-2019-sammanstallt.html

Det hade varit väldigt intressant att få en äkta och ärlig genomlysning om hur det faktiskt går för Malmö. Bokslut säger ju inte mycket när kommunen alldeles självklart och öppet lever på bidrag från andra kommuner.

För alla som satt foten i Malmö är det ju rätt uppenbart att situationen inte är så hemsk som vissa skribenter här vill låta påskina, samtidigt förstår man ju det inte är hållbart att ha en kommun där en väldigt stor andel av invånarna är bidragstagare.

För att ge en generell bild av hur jag, en vanlig högskoleutbildad man i övre 20-årsåldern ser situationen i Malmö, och kanske i ett något lönlöst försök visa varför staden trots allt inte känns förfallen för de som är i samma situation som mig.

Bor mitt i centrala Malmö, och i mitt vardagliga liv där jag rör mig mellan Centrum, Möllan/Nobel, och Dockan ser jag ytterst lite problem, ser knappt icke-vita som inte är service personal när jag rör mig ute. I och med rimfrost har till och med de svarta cyklande haschförsäljarna vid folkets park försvunnit, inte för att de direkt skapade några obehagskänslor.

Om du är ung, inte är stenrik och vill bo och leva i en större svensk stad är Malmö troligtvis det bästa valet i Sverige. Hyreslägenheter går att få tag på relativt lätt jämfört med Göteborg och Stockholm, bostadsrätter i vettiga områden är rätt billiga de med. Avstånden är korta, du kan mer eller mindre gå överallt. Kultur och uteliv är helt okej om än inte något fantastiskt. De problem som finns kommer inte märkas, de är lokaliserade till områden där du aldrig kommer att ha någon anledning att röra dig på.

Samtidigt finns det ju garanterat en anledning till varför majoriteten av kollegorna med barn pendlar in från kranskommuner. Trissar upp priserna rejält då då man då "måste" hålla sig till enbart till de västra delarna av staden för att slippa undan skiten.
Citera
2020-02-23, 06:00
Medlem
Anlagd brand i omklädningsrum på Hylliebadet

Anlagd brand i omklädningsrum på Hylliebadet vid 17.10-tiden. Branden var av mindre omfattning och efter att ha vädrat ut lite rök kunde brandstyrkorna återgå. Polisen kom till platsen och upprättade en anmälan. Inga personer skadades vid branden.Pppress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in