Citat:
Ursprungligen postat av
Chantre
Det hade varit väldigt intressant att få en äkta och ärlig genomlysning om hur det faktiskt går för Malmö. Bokslut säger ju inte mycket när kommunen alldeles självklart och öppet lever på bidrag från andra kommuner.
För alla som satt foten i Malmö är det ju rätt uppenbart att situationen inte är så hemsk som vissa skribenter här vill låta påskina, samtidigt förstår man ju det inte är hållbart att ha en kommun där en väldigt stor andel av invånarna är bidragstagare.
För att ge en generell bild av hur jag, en vanlig högskoleutbildad man i övre 20-årsåldern ser situationen i Malmö, och kanske i ett något lönlöst försök visa varför staden trots allt inte känns förfallen för de som är i samma situation som mig.
Bor mitt i centrala Malmö, och i mitt vardagliga liv där jag rör mig mellan Centrum, Möllan/Nobel, och Dockan ser jag ytterst lite problem, ser knappt icke-vita som inte är service personal när jag rör mig ute. I och med rimfrost har till och med de svarta cyklande haschförsäljarna vid folkets park försvunnit, inte för att de direkt skapade några obehagskänslor.
Om du är ung, inte är stenrik och vill bo och leva i en större svensk stad är Malmö troligtvis det bästa valet i Sverige. Hyreslägenheter går att få tag på relativt lätt jämfört med Göteborg och Stockholm, bostadsrätter i vettiga områden är rätt billiga de med. Avstånden är korta, du kan mer eller mindre gå överallt. Kultur och uteliv är helt okej om än inte något fantastiskt. De problem som finns kommer inte märkas, de är lokaliserade till områden där du aldrig kommer att ha någon anledning att röra dig på.
Samtidigt finns det ju garanterat en anledning till varför majoriteten av kollegorna med barn pendlar in från kranskommuner. Trissar upp priserna rejält då då man då "måste" hålla sig till enbart till de västra delarna av staden för att slippa undan skiten.