2007-09-22, 17:05
Medlem
JazzforMiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yourfriend
Om du inte bryr dig om höjden så kan du ju bära hur lång balk du vill genom korridoren (beroende på hur stark du är). Tänk dig själv att du bär balken så att ena änden är i golvet och den andra änden är rakt ovanför. Då kan ju balken vara hur hög som helst. OBS! Se upp för högspänningsledningar och flygplan!

Haha, tänk att matematik kan vara så roligt...

Till TS: Glöm inte bort att ta med höjden som nackdel när du sedan resonerar om din lösning i rapporten som jag antar att du måste lämna in. Många plus att hämta av läraren där!
Citera
2007-09-22, 23:41
Medlem
Dom har räknat för en stege på mathworld, hur man gör med en balk vet jag inte
http://mathworld.wolfram.com/MovingLadderProblem.html
Citera
2007-09-22, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickthemtwice
I boken står det inget om takhöjd. Kanske man kan tänka sig att man ska utgå från att problemet är tvådimensionellt. Jävla skitproblem

Även om problemet är tvådimensionellt så är frågan
"Hur böjbar är balken"
ju böjbarare balk desto längre balk kan fås att passera hörnet
Citera
2007-12-02, 11:49
Medlem
jag sitter nu med samma problem själv. men, har upptäckt en sak ni inte tänkt på, om korridorerna är olika breda så stämmer svaret: L = 2*sqrt(2) * B
för att då är inte balken vriden 45 grader när den är som längst och då är inte kateterna lika stora.

a = ena korridorens bredd
b = andra korridorens bredd
c+d = hela hypotenusan som bildas

man ska alltså skriva ett uttryck med hjälp av a och b vad c+d blir... någon som löst detta?

jag har sett på andra sidor att svaret blir (a^2/3+b^2/3)^3/2 men jag får inte fram det... jag lyckas inte beskriva detta utan att ta in en till obekant och då fungerar det ju inte... hoppas någon har en lösning?
Citera
2007-12-02, 12:51
Medlem
tillägg 12:48
jag hittade en länk http://archives.math.utk.edu/visual.calculus/3/applications.2/
där de räknat ut det på ett annat sätt. och jag får faktiskt nästan samma resultat med den formeln där man räknar med att båda trianglarna har 2 av samma sida, alltså kateterna är a och a och på den andra b och b... kan detta stämma alltså? det låter konstigt men som någon skrev med 45 graders lutning så blir det likadana, men det är ju bara ett antagande, eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in