2007-09-18, 22:17
Medlem
Är det bara jag som är bakom flötet eller vadfan!? :S
Jag har en mapp på datorn dit alla låtar jag tankar osv hamnar.. Men eftersom att det är så många där så hittar jag ju aldrig den låt jag vill ha.. och det är oftast dom nyare som jag laddat hem. Så jag undrar om det inte går att ordna filerna som man gör med tex namn eller artist osv.. fast i den ordning dom hamnat i mappen.. (alltså nyast först).. hoppas ni förstår hur jag menar
Citera
2007-09-18, 22:29
Medlem
RubeN_of_SwedeNs avatar
Högerklick-->Senast Ändrad?
Citera
2007-09-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RubeN_of_SwedeN
Högerklick-->Senast Ändrad?

lol, den finns inte för mig :S
Citera
2007-09-18, 23:34
Medlem
Tekoppars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirigo
lol, den finns inte för mig :S

högerklicka, view, details
då får du fram några spalter högerklicka där och hitta senast ändrats, annars finns more och där kan du klicka fram det
Citera
2007-09-19, 00:07
Medlem
Flytande_argots avatar
Kan även rekommendera Copernic desktopsearch. Den indexerar alla dina musikfiler etc så att du bara behöver skriva in nån bokstav och vips så får du upp låten. Då behöver man inte ha nån ordning alls på själva mapp- och filstrukturen.

http://www.copernic.com/en/products/...rch/index.html
Citera
2007-09-19, 09:09
Medlem
Vipera beruss avatar
Om du sedan tycker det är jobbigt att alla filer hamnar i samma mapp kan du ju alltid avsätta en eftermiddag till att organisera dem i olika mappar, för att lättare kunna hitta dem i framtiden. Att ha 500 musikfiler i samma mapp måste vara ganska rörigt, jo .
Citera
2007-09-19, 14:21
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vipera berus
Om du sedan tycker det är jobbigt att alla filer hamnar i samma mapp kan du ju alltid avsätta en eftermiddag till att organisera dem i olika mappar, för att lättare kunna hitta dem i framtiden. Att ha 500 musikfiler i samma mapp måste vara ganska rörigt, jo .

Det är ju just det som det INTE är om man använder t.ex. kopernic. Känns ju lite 1985 när folk håller på och fipplar manuellt med att bygga upp sina kataloger och filer. Jag menar ingen jävel bryr ju sig exakt var på hårddisken en låt hamnar rent fysiskt, och nu är det dags att släppa sargen om var de hamnar i filstrukturen också.
Citera
2007-09-19, 14:30
Medlem
LasseLarssons avatar
Eller så kan du skaffa MediaMonkey, riktigt bra musikspelar program. Har laddat in hela min hårddisk i databasen och hittar allt jag vill på ett par sekunder.
Citera
2007-09-19, 14:34
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det är ju just det som det INTE är om man använder t.ex. kopernic. Känns ju lite 1985 när folk håller på och fipplar manuellt med att bygga upp sina kataloger och filer. Jag menar ingen jävel bryr ju sig exakt var på hårddisken en låt hamnar rent fysiskt, och nu är det dags att släppa sargen om var de hamnar i filstrukturen också.
Det stämmer väl någorlunda om man bara har en partition, men själv har jag min musik på en egen partition, Vista på en partition, filerna på min FTP-server på en partition och downloads på en partition. Den huvudsakliga anledningen till uppdelningen är att jag inte vill ha någon viktig data på systempartitionen eftersom det kan bli bökigt om jag skulle vara tvungen att installera om systemet. Downloads har jag på en egen partition eftersom det blir så fruktansvärt fragmenterat och att den ändå så ofta är full. Men visst, jag letar inte längre i katalogerna som så, utan använder Vistas sökverktyg för att hitta filerna.
Citera
2007-09-19, 14:49
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det stämmer väl någorlunda om man bara har en partition, men själv har jag min musik på en egen partition, Vista på en partition, filerna på min FTP-server på en partition och downloads på en partition. Den huvudsakliga anledningen till uppdelningen är att jag inte vill ha någon viktig data på systempartitionen eftersom det kan bli bökigt om jag skulle vara tvungen att installera om systemet. Downloads har jag på en egen partition eftersom det blir så fruktansvärt fragmenterat och att den ändå så ofta är full. Men visst, jag letar inte längre i katalogerna som så, utan använder Vistas sökverktyg för att hitta filerna.

Jag har det ungefär på samma sätt med en del gamla diskar och olika partitioner till höger och vänster innehållades allt från 8 år gamla kazaa-lite och Napster kataloger till DC, torrents och olika recived files direrectories. Har dock inkluderat samtliga (inklusive nätverksdiskarna) i indexeringen och i dagsläget skulle jag nog inte orka sätta mig ner och försöka flytta ihop alla låtar och filmer till någon sorts fysisk diskstruktur. Onödigt och jobbigt.

Kör ju själv XP så jag har inte hunnit testa Vista eller sökfunktionen där än. Men det går att köra en indexering av filmer, pdf:er, låtar, mail, bokmärken och annat man vill kunna hitta snabbt?
Citera
2007-09-19, 19:51
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag har det ungefär på samma sätt med en del gamla diskar och olika partitioner till höger och vänster innehållades allt från 8 år gamla kazaa-lite och Napster kataloger till DC, torrents och olika recived files direrectories. Har dock inkluderat samtliga (inklusive nätverksdiskarna) i indexeringen och i dagsläget skulle jag nog inte orka sätta mig ner och försöka flytta ihop alla låtar och filmer till någon sorts fysisk diskstruktur. Onödigt och jobbigt.

Kör ju själv XP så jag har inte hunnit testa Vista eller sökfunktionen där än. Men det går att köra en indexering av filmer, pdf:er, låtar, mail, bokmärken och annat man vill kunna hitta snabbt?
PDF vågar jag inte svara på, men resten ska den fixa. Själv har jag stängt av all indexering av mail, bokmärken osv, men den är tillräckligt snabb för mina behov. Sökningarna tar sällan mer än tre-fyra sekunder, trots att mitt index är större än vad MS rekommenderar.

Edit: Samma motor ska gå att få igång under XP om man hämtar hem den från Microsoft. Gratis om de anser att du har en giltig XP-licens. Windows Desktop Search.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in