2001-10-18, 15:38
Medlem

Skall till sommaren göra en resa till österns länder. Är det någon som varit där?
Undrar ifall nån vet något ifall man kan bo i ett kloster eller dylikt gärna budhistiskt.
Vet nån ifall det överhuvudtaget finns någon "samlingsplas" för taoister? Det hela går ut
på att lära sig om livet samt mer om meditation.
Citera
2001-10-22, 19:04
Medlem
resa

Åka till Östern?! Låter lite luddigt enligt mig, tror att det är lättare att hjälpa dig om du kan precissera lite mer. =)

Hoppas på att kunna hjälpa till senare...
Citera
2001-10-24, 11:48
Medlem
resa

Mina resa är lite flummig är i planeringsstadiet. Funderar på Indien, Thailand eller tibet. Något bra ställe för andlig utveckling. Resans mål är alltså inte bestämt vill som sagt gärna lära mig mer om kulturen gärna meditation, tempel mm. Har hört att folk har bott med munkarna någon som har sådana erfarenheter.
Citera
2001-10-24, 18:09
Medlem
resa

Har en polare som bodde i ett tempel i Japan, men det var visserligen genom Aikido... Han sa att han utvecklats mycket, det var hans tredje gång.

Annars tror jag nog att Tibet kan vara väldigt bra, ska åka dit om några år.

Lycka till!
Citera
2001-10-27, 09:43
äldre konto (old)
Ej medlem
resa

Om du skall resa för att gå på kurs eller leva på ett kloster så skall du INTE åka till Tibet! Du kommer inte att hitta någon sådan verksamhet där - och ingen som kan engelska (dvs ingen Lama som kan engelska). Jag vet - jag har varit där! Om du är intresserad av tantrisk buddhism (= Tibetansk buddhism) tycker jag att du skall åka till Kathmandu i Nepal - där finns det flera Lamor som har kloster där västerlänningar kan bo och gå på kurs...

Om Tantra inte är din pryl så åk till Thailand - flera bra kurscenter lär finnas där...

Om Zen lockar så åk till Japan eller Korea!

Lycka till!
Citera
2001-11-14, 11:36
Medlem
resa

Tack för all information. Jag har en liten fråga till kostar dessa kurser något? Typ att man ska ge något bidrag eller nåt.

Tack på förhand!
Citera
2001-11-15, 08:16
resa

Avgifter för kurser - i Kathmandu får du räkna med att det kostar pengar... Numera är kursena väl organiserade med fastställda avgifter. Som västerlänning är du naturligtvis rik som troll ;-)

Citera
2001-11-15, 11:47
Medlem
resa

Någon aning om hur mycket det rör sig om??
Citera
2001-11-16, 08:02
resa

Inte väldigt mycket pengar... men jag har inga aktuella priser...

För din del - som "nybörjare" - gäller det ju att hitta en lämplig kurs. Numera ges det även ordentligt avancerade kurser som bara passar ordentligt pålästa personer... De tibetanska lamorna vårdar den intellektuella traditionen... och skulle du vara med på en sådan kurs kommer du att uppleva den som tråkig och obegriplig... en Lama kommer att sitta på en tron och gå igenom en text rad för rad - förklara den in i minsta detalj - och har man dåliga förkunskaper så förstår man inte mycket...

Du får forska lite - kolla in följande länkar - maila till de ansvariga och be om råd...

www.rinpoche.com (Sjat för Laman Thrangu Rinpoche - en riktig höjdare inom Karma Kagyue traditionen - han har besökt Sverige flera gånger - mycket lärd och respekterad)

www.gomde.dk (Sajt kopplad till Chökyi Nyima Rinpoche - han kommer varje år till Danmark - vilket ju är trevligt om man vill hålla en regelbunden kontakt. Har ett kloster i Kathmandu där det hålls kurser regelbundet. Det finns även en grupp i Stockholm där hans svenska lärljungar träffas...)

Faktum är att det förmodligen är lättare att hitta en bra kurs i europa! Men det är ju roligare att åka till asien - en mer TOTAL upplevelse blir det ju! Och man får träffa många roliga människor - garanterat!

"Rinpoche" som de flesta Lamor verkar heta i efternamn - är inget namn utan en hederstitel! Rin = värde, po = nomenpartikel (grammatisk finess i tibetanskan), Che = kortform av ordet ChenPo = stor -> "Den med stort värde" ... det kan ju vara bra att veta ;-)

Lycka Till!

Citera
2001-11-19, 10:58
Medlem
resa

Tack för all hjälp.
Mvh apple
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto