Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-17, 07:59
Medlem
Jag ska köpa en ny bärbar dator som maximalt får kosta 10 000 kr men helst 9 000. Kommer att använda den till skolarbete och även syssla en del med bildbehandling och hemside byggen.

1. Har läst in mig så gott jag kan på bärbara datorer och fått fram att Core 2 Duo är en hel del bättre än AMD Turion 64. Och eftersom jag gärna har flera program igång medan jag sysslar med bilder så är kanske en Core 2 Duo ifrån T7XXX serien att föredra, eller?

2. Grafikkort - Hur stor roll spelar grafikkortet om man ska syssla med bildbehandling och hemside byggen? Måste man ha ett externt grafikkort eller räcker det med Intel® GMA X3000, dom följer med till Zepto Znote 3215W?

3. Ni som använder Zepto's produkter, vill bara höra ett utlåtande för på vissa ställen så säger man att de är lite plastiga och så, men det kanske bara är de som inte vet vad de pratar om?

Tanken är att jag ska köpa en Znote 3215W med:

Inget operativsystem
SAMSUNG COMBO (DVD/CD-RW)
Tangentbord Znote 2x25W/3x15W Svart SE
15,4" WXGA 1280x800 - 3215W
Miljöavgift
Intel® GMA X3000
2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM
120GB 5400rpm SATA Harddisk
9 Cell Batteri till 2x25W/3x15W
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit

Pris (med frakt och moms) - 9.919,59 kr

Men det beror på om Intel® GMA X3000, är tillräckligt bra om man inte ska spela de senaste spelen.

tack till er som tagit er tid att läsa och gett er synpunkt på det hela

(damn hamnade i fel forum, skulle inte vara helt fel om ngn flyttade den till Hårdvara istället. Sry about that )
Citera
2007-09-17, 08:44
Medlem
Skulle vilja rekomendera denna http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113348.

Har en större skärm, större hårddiskutrymme och är även några hundra billigare.
Citera
2007-09-17, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zekel
Skulle vilja rekomendera denna http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113348.

Har en större skärm, större hårddiskutrymme och är även några hundra billigare.

Förvisso, men sen är det en 1,86 GHz AMD processor istället för en 2,2 GHz Intel Core 2 Duo processor också. Känner dock starkare för Intel eftersom jag kommer att kräva en del av processorn till mina internminnes och processor ätande program.

Om ngn skulle vara vänlig att flytta tråden till hårdvara istället så hade det varit vänligt
Citera
2007-09-17, 13:00
Medlem
NirvanAs avatar
Du har nog hittat en bra dator där.. är momsen inräknad? zepto har väl standard exklusive moms? ända man kan klaga på är väl hårddisken.. tänk på att OSet också tar plats, typ 10-15gb eller nåt.. så blir inte så mycket över kanske... mycket bra CPU iaf.
Citera
2007-09-17, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Du har nog hittat en bra dator där.. är momsen inräknad? zepto har väl standard exklusive moms? ända man kan klaga på är väl hårddisken.. tänk på att OSet också tar plats, typ 10-15gb eller nåt.. så blir inte så mycket över kanske... mycket bra CPU iaf.

Mmm, standard är exklusive moms men man kan ändra det om man trycker nere till vänster på sidan.

Mmm, har tänkt på det också. Kanske ska öka upp den till 160 GB istället blir ca 350-400 spänn mer typ.

men är det ingen som vet ngt om detta:

2. Grafikkort - Hur stor roll spelar grafikkortet om man ska syssla med bildbehandling och hemside byggen? Måste man ha ett externt grafikkort eller räcker det med Intel® GMA X3000, dom följer med till Zepto Znote 3215W?
Citera
2007-09-17, 18:27
Medlem
FL10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neilz
Mmm, standard är exklusive moms men man kan ändra det om man trycker nere till vänster på sidan.

Mmm, har tänkt på det också. Kanske ska öka upp den till 160 GB istället blir ca 350-400 spänn mer typ.

men är det ingen som vet ngt om detta:

Jag tycker att du skall köpa en extern hårddisk till istället. Om du nu gör det så måste du undvika Lacie.
Citera
2007-09-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FL10
Jag tycker att du skall köpa en extern hårddisk till istället. Om du nu gör det så måste du undvika Lacie.

har faktiskt redan en 250 GB Lacie extern hårddisk, har aldrig haft några problem med det faktiskt.
Citera
2007-09-17, 19:26
Medlem
FL10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neilz
har faktiskt redan en 250 GB Lacie extern hårddisk, har aldrig haft några problem med det faktiskt.

Jag har haft två, det var fel på båda. Det berodde på dåligt kvalité på kontakten som går från IDE sladden till USB. Om du kollar nätet så kommer du att upptäcka att det är den i särklass sämsta externa som finns. En kompis fick byta sin fyra gånger tills han fick en som funkade ordentligt. Jag satte in min i burken tills lut istället.
Citera
2007-09-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FL10
Jag har haft två, det var fel på båda. Det berodde på dåligt kvalité på kontakten som går från IDE sladden till USB. Om du kollar nätet så kommer du att upptäcka att det är den i särklass sämsta externa som finns. En kompis fick byta sin fyra gånger tills han fick en som funkade ordentligt. Jag satte in min i burken tills lut istället.

Fy fan va tråkigt! Jag har själv aldrig haft problem, så antar att antingen har jag tur eller så har ni otur
Citera
2007-09-17, 20:10
Bannlyst
Jag har en znote 6224W och har använt den varje dag sen jag fick den för någon månad sen. Mycket nöjd. Tycker inte den är plastig eller liknande. Mycket bastant.

Har för mig att znote 3215W görs av något annat företag än 6224W.
Chassit på den eller något liknande tror jag. Så kvaliten på dessa två kan vara lite olika.
Grafikkortet tror jag räcker för dina behov. Kolla upp lite tester om kortet.

Finns mycket skrivet om zepto på sweclockers. Ta en titt där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in