2010-01-03, 02:47
Medlem
UAAs avatar
Ateismens grund ligger i occams rakblad. (http://en.wikipedia.org/wiki/Occams_razor) I korta ordalag så innebär det att om ett mysterium har flera förklaringsmodeller så är den enklaste förklaringen troligen den riktiga. Denna modell kan appliceras inom många områden så som paranormala fenomen, religion, och annat pseudovetenskapligt humbug.

Att det skulle finnas en skapare kan anses vara en "enkel" lösning, men utöver att skapa miljontals nya frågor så bygger resonemanget på sin egen korrekthet för att vara enkel. Mao ett cirkelargument. Dessutom är det den late mannens tillflyktsort.
Förklaringen om en gud är en bekväm förklaring. Du slipper forska, du slipper vara kritisk, du slipper tänka. Ja, för gud är förklaringen på allt.
Men vi som orkar forska, vi som orkar vara kritiska, och vi som orkar tänka... ja, vi är ateister.
Senast redigerad av UAA 2010-01-03 kl. 02:58.
Citera
2010-01-03, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
Som vanligt, andliga bevis är bara giltiga för dig. Lustigt ändå, om "jag känner att gud finns" har något bevisvärde så måste ju "jag känner att gud inte finns" ha lika mycket, dessutom tyder det ju på att hela metoden med att känna efter vad som är sant ger felaktiga resultat och att ingetdera uttalande har något som helst bevisvärde.

Så tänker bara en dåre av högsta rang.
Anthem23s argument baseras på antagandet att Gud existerar och att alla som söker Gud finner honom förr eller senare. Det kallas för tautologi.

På samma sätt skulle jag kunna säga att George Orwells 1984 är världens bästa bok. Alla som inte håller med har inte läst boken tillräckligt noggrant.
Citera
2010-01-03, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aodam
Många religiösa jag har pratat med säger sig veta att gud finns och att ett himmelrike väntar. De tar dock inte livet av sig. Antagligen för att de innerst inne inser orimligheten.
Eller så vill vi ha så många som möjligt med oss...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in