2007-09-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe
Nu har du fel. Visst, ett kortnummer är temporärt, men du kan skapa xx antal ekort om du kommer över den personliga koden. Så du kan göra 20 kort med 2000kr på varje kort, t ex. Så det går.

Man kan även skapa kort för multipla köp.
Citera
2007-09-14, 15:07
Medlem
TheMPGs avatar
Den största felande länken är väl den 4-siffriga koden till dosan, 4 siffror för att skydda alla mina tillgångar, skrämmande
Citera
2007-09-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMPG
Den största felande länken är väl den 4-siffriga koden till dosan, 4 siffror för att skydda alla mina tillgångar, skrämmande

Dosan måste du ju ha fysiskt. Fel kod 3 gånger = dosan spärras. Du märker ju ganska fort om du blir av med den = spärra. Inte så skrämmande, faktiskt.
Citera
2007-09-15, 13:25
Medlem
Deannas avatar
Detta kanske inte är rätt forum även om den handlar om banker så handlar det inte om ekonomi..
Flyttar den till datasäkerhet där frågor kring bankernas säkerhet mer hör hemma..

Ekonomi -> datasäkerhet

/mod
Citera
2007-09-15, 14:01
Moderator
Falukropps avatar
Har också funderat på det där att man bara behöver en pinkod till ekort-tjänsten. Man kan ju i princip binda allt man har på kontot till ett ekort och bränna det. Så ja, det gör dosan helt oanvändbar. Det enda är väl att det finns en viss spårbarhet eftersom man mig veterligen, rätta mig gärna om jag har fel, inte kan överföra pengar till ett annat [anonymt] konto på det sättet med Mastercard. Det kan väl bara användas till köp.

Det har vart såhär sen ekorttjänsten lanserades. Och det var väl ett par år sen i alla fall.
Citera
2007-09-15, 14:12
Medlem
Citat:
Nu har du fel. Visst, ett kortnummer är temporärt, men du kan skapa xx antal ekort om du kommer över den personliga koden. Så du kan göra 20 kort med 2000kr på varje kort, t ex. Så det går.

Nu hade jag jättefel... du har givetvis rätt... det du beskriver tänkte jag ju inte alls på men du har rätt... förlåt...
Citera
2007-09-15, 14:27
Medlem
elgcrews avatar
...

Varför skulle någon anstränga sig att sniffa eller keylogga en kod som gör att dom kan generera e-kort när man kan köpa ett kontokortsnummer för 50 kr på internet.
Visst är det kanske inte maximal säkerhet, men räcker för att skydda e-kortet. ETT enda mastercard kort är inte så märkvärdigt.

Och hur många använder e-kort egentligen.
Om jag har ett botnät på 10 000 datorer, och lägger in en funktion för att keylogga swedbanks engångskoden så tror jag inte jag skulle få ut fler än ca 100 st.
Citera
2007-10-07, 21:30
Medlem
DigitalNirvanas avatar
Gräver upp den här tråden för en fråga;
Jag försökte göra ett köp över internet, men det ville inte fungera med mitt betalkort, så jag tänkte se om det funkar bättre om man skapar ett e-kort och betalar med, men om det inte fungererar, så kommer inga pengar att dras från kontot eller?
Citera
2007-10-07, 22:41
Medlem
Det är ju inte enbart 6 siffror heller, du kan använda bokstäver också, specialtecken har jag inte testat dock. Då var vi helt plötsligt uppe i 3 518 743 761 kombinationer (om jag räknat rätt).

Kortet behöver inte vara MasterCard, det är samma modell som ditt vanliga kort, har du ett Visa blir det ett fejkat Visa-kort istället.

DigitalNirvana: Det borde fungera, men om det mot förmodan inte gör det så får du garanterat samma resultat som när du testade med ditt vanliga kort. Med andra ord, görs inget köp så kommer inget dras/reserveras.
Citera
2007-10-07, 23:49
Medlem
Spejnars avatar
6^60(25+25+10) = 4.88 e46
Citera
2007-10-08, 00:38
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNirvana
Gräver upp den här tråden för en fråga;
Jag försökte göra ett köp över internet, men det ville inte fungera med mitt betalkort, så jag tänkte se om det funkar bättre om man skapar ett e-kort och betalar med, men om det inte fungererar, så kommer inga pengar att dras från kontot eller?

Lär fungera bra, då iaf Swedbanks E-kort simulerar MasterCard vilket brukar gå att handla överallt med.
Och om du inte handlar något med kortnummret så dras inga pengar ifrån ditt konto. (Erfarenhet ifrån Swedbank)

Angående TS indeer, måste man inte använda dosan varje gång man "laddar på" ett e-kort med pengar?
Citera
2007-10-08, 00:47
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Vet inte om någon orkar läsa detta men jag tycker det är rätt intressant.
Jag tror inte Swedbank har tänkt till riktigt när dom satt upp denna tjänsten.

Som ni vet(förmodar jag) så har Swedbank en tjänst som heter ekort. Det simulerar ett elektroniskt visa kort. (Så man ska slippa lämna ut sitt riktiga kort nummer)

För att nyttja denna tjänst behöver man internetbank. För att logga in på internetbanken behöver du en dosa (personlig dosa). Väl inne på internetbanken kan du beställa just denna tjänsten, ekort. Efter att du har beställt den så får du skapa en personlog kod. Denna koden kan du logga in med på din Internetbank. Du anger bara ditt personnummer och din 6 siffriga kod.

När du loggar in med din personliga kod så kan du inte göra något speciellt, du ser bara en översikt över dina konton, och du kan flytta pengar mellan dom fram och tillbaka. Men du kan inte fytta vidare till någon annans konto, som sagt.

Med denna ekort tjänsten kan du skapa ett elektroniskt visakort på https://ekort.swedbank.se. Allt du behöver är ditt personnummer och personliga koden (6 siffrigt). Väl där inne kan du skapa ett ekort med önskad summa pengar.

Så helt plötsligt om någon kommer över din 6 siffriga kod (ej olika från gång till gång) så kan man flytta över pengar från dina konton, lägga dom på ett elektroniskt kort och sedan handla upp dom! Mycket klokt tänkt, swedbank.

Någon som tänkt på detta?
Men du, det går att välja att logga in och göra ekort istället för den 6-siffriga koden.
Alternativt använda BankID eller likvärdig. 6-siffrig kod är för suckers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in