2013-10-25, 01:04
Medlem
CarolSeavers avatar
Att vuxna stockholmare -- generellt sett -- har högre IQ än medelsvensson ser jag som en fullständig självklarhet, enbart utifrån rent logiska resonemang: Selektiv migration (över lång tid), högre utbildning och inkomster, mer stimulans i omgivningen under uppväxten, etc. Arv och miljö i skön kombination. Det som möjligen talar emot är den ojämna fördelningen av invandrare från "global south" över landet.

Det vore ganska häpnadsväckande om det förhöll sig tvärtom! Vilket det förstås inte gör, vilket bl.a. intelligenstesterna från mönstringen så tydligt har visat.

Det är någonting allvarligt fel, när man som politiker blir stigmatiserad och hånad för att man uttalar självklarheter.
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-10-25 kl. 01:12.
Citera
2013-10-25, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
När det nu framkommit att Anna Kinberg Batra under en längre tid känt till den misstänkta sexuella ofredandet som Gunnar Axén gjort sig skyldig till, så uppstår frågan om Anna Kinberg Batra själv kan åtalas för skyddande av brottsling?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5683555

Knappast, på vilket sätt har hon MOTVERKAT uppdagande eller beivrande av brott? Med ditt resonemang så kan ju samtliga som bevittar ett brott och inte anmäler, eller som hör talas om ett brott åtalas.
Citera
2013-10-25, 19:19
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Att vuxna stockholmare -- generellt sett -- har högre IQ än medelsvensson ser jag som en fullständig självklarhet,

Det är någonting allvarligt fel, när man som politiker blir stigmatiserad och hånad för att man uttalar självklarheter.

I vissa andra sammanhang skulle ett uttalande som hennes kallas rasism och orsaka en helvetes storm i media.
Citera
2013-10-26, 06:43
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
I vissa andra sammanhang skulle ett uttalande som hennes kallas rasism och orsaka en helvetes storm i media.

Hmm, det blev ju en rejäl storm ändå. Det här med intelligens är känsligt över huvud taget.
Citera
2013-10-27, 13:41
Medlem
Geres avatar
Citat:
Att vuxna stockholmare -- generellt sett -- har högre IQ än medelsvensson ser jag som en fullständig självklarhet, enbart utifrån rent logiska resonemang: Selektiv migration (över lång tid), högre utbildning och inkomster, mer stimulans i omgivningen under uppväxten, etc. Arv och miljö i skön kombination. Det som möjligen talar emot är den ojämna fördelningen av invandrare från "global south" över landet.

Det vore ganska häpnadsväckande om det förhöll sig tvärtom! Vilket det förstås inte gör, vilket bl.a. intelligenstesterna från mönstringen så tydligt har visat.

Väl analyserat!

Men Anna K-B:s sätt att lägga fram det var mindre elegant än ditt!
Citera
2013-11-04, 10:15
Medlem
Idunas avatar
Citat:

Snävt resonemang. Det man i sammanhanget bör ta upp är naturligtvis hur IQ-testernas utformning spelar in på resultatet.

Dvs.: Vilka slutsatser kan man dra från s.k. IQ-test? Jo, blott att om X har fått resultatet n+100 på ett IQ-test, och Y har fått n+200, så har Y fått dubbelt så högt resultat på IQ-testet i fråga. Några andra slutsatser kan man inte dra; man kan inte extrapolera resultaten på testet till att gälla 'intelligens' (i allmänhet), vilket somliga inte tycks begripa.

Anledningen till detta är att 'intelligens' är ett föga precist, tom. luddigt, begrepp. Det är helt enkelt ovetenskapligt att tolka resultat från IQ-test som motsvarande 'intelligensnivå'.

Från ett historiskt perspektiv är det dock intressant att man - inom inflytelserika delar av den vetenskapliga världen -, under en period på 1900-talet trodde att resultat på IQ-tester kunde spegla 'intelligens' i allmänhet. Vad det handlade om till stor del var naturligtvis självhävdelse och egocentrism; alltså, de som utformade testerna upphöjde den förmåga som testerna visade på, till någon slags norm: "Den som har bra resultat på testen är lika intelligent som jag (som har utformat provet)".
Citera
2013-11-04, 10:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iduna
Snävt resonemang. Det man i sammanhanget bör ta upp är naturligtvis hur IQ-testernas utformning spelar in på resultatet.

Nej, det är inget snävt resonemang. Alla som är normalintelligenta inser budskapet i Batras något otaktiska uttalande.

Vill du diskutera intelligenstesters utformning så starta en ny tråd i lämplig forumdel.
Citera
2014-09-24, 20:12
Medlem
baise-mois avatar
Och nu ska denna dumdryga och överklassnobbiga streber försöka bli stridshingstens efterträdare som partiledare för moderaterna.
Citera
2014-09-24, 22:09
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baise-moi
Och nu ska denna dumdryga och överklassnobbiga streber försöka bli stridshingstens efterträdare som partiledare för moderaterna.

Nej, jag tvivlar på det! Och även om Reinfeldt tycker hon är lämplig så kan jag inte tänka mig att hon kan bli en värdig efterträdare till honom.

CarolSeaver; Visserligen var det länge sen du skrev ditt inlägg och hoppas att du tagit ditt förnuft till fånga och tänkt om. Men glöm inte att de flesta med hög intelligens och sunt förnuft fortfarande bor på landsbygden!
Senast redigerad av P55 2014-09-24 kl. 23:03.
Citera
2014-09-25, 10:49
Medlem
Slottsherres avatar
Favoriten i repris:

"Stockholmare är smartare än lantisar":

https://www.youtube.com/watch?v=nM-ByPAD48w

Och hur smart var hon själv när hon lät käften glappa så oförsiktigt.

Hur ska hon över huvud taget kunna snacka om att "värna om landsbygden" utan att åhörarna börjar skratta. Nej, hon är nog tyvärr körd.
Annars hade jag gärna sett henne arbeta ner M till 15%-nivån där översittarpartiet hör hemma.
Citera
2014-09-25, 11:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baise-moi

Jag tror säkert att AKB själv är intresserad men jag inte tänka mig bedömningsförmågan hos partiets beslutsfattare sjunkit till så låga nivåer att AKB faktiskt är aktuell.

Hon saknar dessutom helt utstrålning och även en sån som Tobias Billström framstår ju som en muntergök jämfört med AKB.
Citera
2014-09-25, 11:26
Medlem
Psycho-Killers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Jo, hon har ju rätt. Per capita är stockholmare smartare. Problemet var ju att hon sade det rakt ut. Inte så smart.

Hon är således en lantlolla?
QED
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in