Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-31, 21:22
Medlem
Håller på o skall bränna ut lite PS2 spel men får meddelandet att min hårddiskt inte stöder filer större än 4Gb. Försöker föra över en *.iso fil från en annan dator i mitt nätverk o får då medelandet att det inte finns tillräckligt med plats på min hårddisk för en fil på drygt 4Gb, trots att det finns 40Gb ledigt.
Är det någon vänlig själ som har någon aning om vad jag skall göra. Kör XP.

/hedde
Citera
2007-08-31, 21:30
Medlem
låter som att din diske e i FAT32 format?
Citera
2007-08-31, 21:32
Medlem
Ja, det står att den är det. Måste jag formatera om den isåfall?

/hedde
Citera
2007-08-31, 21:40
Medlem
KOJVs avatar
Start, kör, cmd

chkdsk c: /f

Välj att scanna disken vid nästa omstart och starta sedan om datorn. Kör cmd igen och

convert c: /f:ntfs

Du får räkna med att det tar en stund och du måste starta om igen. Men sen är din hårddisk NTFS istället och du kan spara "hur stora filer som helst" (är det fyra terabyte eller nåt sånt?)

Lycka till!
Citera
2007-08-31, 22:07
Medlem
Pussylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KOJV
Start, kör, cmd

chkdsk c: /f

Välj att scanna disken vid nästa omstart och starta sedan om datorn. Kör cmd igen och

convert c: /f:ntfs

Du får räkna med att det tar en stund och du måste starta om igen. Men sen är din hårddisk NTFS istället och du kan spara "hur stora filer som helst" (är det fyra terabyte eller nåt sånt?)

Lycka till!

Fördelen är också att du slipper förlora några filer när du gör så här.
Normalt måste man ju formatera om datorn för att få NTFS men med kommandot beskrivet ovan så undviker man den biten.
Citera
2007-08-31, 23:20
Medlem
DennisOlofs avatar
Kan inte låta bli att svara igen.

Varför begriper inte folk att convertera INTE är bra. Ska det vara så svårt att lära sig de ?

http://www.ntfs.com/

Taget från URLen ovan.

------------------------------------------------------------

Conversion volume from FAT to NTFS

If you did not setup Windows on the newly created NTFS Volume, but converted volume from FAT to NTFS, usually it causes MFT fragmentation so generally converted partitions are much slower than the ones being originally created as NTFS. Defragmentation tools are in general unable to defragment MFT, however, you can try to backup the whole system, re-format the volume with proper cluster size, and restore it back.

------------------------------------------------------------
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in