Citat:
Ursprungligen postat av Truman
Liberaler är humanister och humanister ser världen som om den vore skapad endast för människor; om det finns skog så skövlar man det, om det finns land använder man det. Om det finns djur som använder området, synd, vi måste ju få plats med hus för att tillfredställa MIG och alla andra MÄNNISKOR.
Ingen respekt alls för naturen.
Frihet att förstöra världen.
Vår definition av frihet i väst är minst sagt suspekt, det håller jag med om. För när vi talar om frihet så talar vi om att frihet att förstöra naturens resurser, frihet att uttrycka ego och frihet att leva på andra människors bekostnad och utnyttja andra människors olycka för egen vinning. Jag tror inte att dessa värderingar kommer från födseln utan är en konsekvens av vår kultur. När man har en stark statsapparat så låter man den sätta agendan och i statens intresse ligger att hålla sina invånare ständigt missnöjda med sig själva och suspekta mot sina medmänniskor. Detta skapar ett känslokallt samhälle där alla försöker hävda sig genom att ha flest prylar eller vara vackrast på utsidan så att man utstrålar framgång.
Vi har trots det en stor majoritet som tex bryr sig om miljön och sin omgivning. Många i den gruppen känner sig nog dock otillräckliga och inkapabla att göra någon skillnad och överlåter istället ansvaret till staten i vanlig ordning. I kontrast till vad många verkar tro, och som jag själv tidigare trodde, så skulle inte ett riktigt liberalt land innebära mer egoism och mindre solidaritet. När människor själva får makten så tror jag det blir viktigare för var och en att samarbeta istället för att tävla med varandra.