2007-08-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatever125
Hmm ok, now you lost me. Vart står det något om detta och vad innebär det?
http://www.flashback.org/showpost.php?p=8143325&postcount=7
Citera
2007-08-31, 05:55
Medlem
Det står på Avanza. Det verkar endast gälla alla deras 3 fonder som går bäst (Global, Vekst och Kon-Tiki).

"Performanceavgift på 10 % tas ut på avkastningen över MSCI World Index."
MSCI World Index
http://en.wikipedia.org/wiki/MSCI_World_Index

Det innebär att väl om fonden går bättre än MSCI WI så tar de 10% extra i avgift.
Citera
2007-08-31, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
Det står på Avanza. Det verkar endast gälla alla deras 3 fonder som går bäst (Global, Vekst och Kon-Tiki).

"Performanceavgift på 10 % tas ut på avkastningen över MSCI World Index."
MSCI World Index
http://en.wikipedia.org/wiki/MSCI_World_Index

Det innebär att väl om fonden går bättre än MSCI WI så tar de 10% extra i avgift.
Och om jag förstått saken rätt sker det på årsbasis utan high watermark.
Citera
2007-08-31, 09:22
Medlem
Tack raol, bra att någon verkar ha lite koll på läget.

Funderar på att sätta in 15´på Global och lika mkt på Kon-Tiki för
att få lite koll på hur det verkar.

Eller: Har någon något annat tips som kan anses vara "bättre". Jag har dålig kunskap, inte tid/ork att sitta och kolla varenda dag, vill inte satsa i nåt superriskabelt där man losar allt på fem minuter eller ökar 2000% på lika lång tid. Det jag söker är ett alternativ till det vanliga bankfondssparandet där jag redan har större delen av pengarna.
Citera
2007-08-31, 18:57
Medlem
Om jag förstår dina inlägg rätt avser du att bli kund direkt hos Skagen. Jag vill mena att det är nog att föredra att du öppnar en depå hos en bank och köper Skagens fonder via denna framför att du köper dina fonder direkt från Skagen. Endast så kan du få en kapitalförsäkring som talats om ovan och även om du inte vill ha det så har du den fördelen att du enkelt kan köpa andra fonder än Skagens i framtiden. Rekommenderade banker är som alltid i dessa sammanhang Nordnet och Avanza.
Citera
2007-09-01, 09:13
Medlem
Jo det var nog min tanke, att köpa direkt av Skagen alltså..
Känns som att om man ger sig in på Avanza osv så måste man
hålla sån koll, köpa och sälja och iom att jag har kass koll så
slutar väl bara det i kaos antar jag
Citera
2010-05-16, 22:10
Medlem
appe-s avatar
mycket gammal tråd, men jag lånar. hur ser det ut nu för skagen? jag kör delar av min premiepension i kon-tiki, som jag nu märker börjar tappa lite. eftersom det är premiepension vi pratar om är det väl inga direkta problem, men jag byter tillräckligt ofta för att på kort sikt ha en bra fond att byta till vid de smärre uppgångarna.
fonden är rätt dyr, och således står den (och lite ryssland) för det mindre innehavet i portföljen.
vad tycker ni?
Citera
2010-06-30, 16:01
Medlem
bullerbyns avatar
Jag fattar inte, på min bank hittar jag en skagen kon-tikki som är baserad på köpenhamsbörsen, och en i Norge. Är det samma fond, eller vad?
Citera
2010-06-30, 16:22
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Jag fattar inte, på min bank hittar jag en skagen kon-tikki som är baserad på köpenhamsbörsen, och en i Norge. Är det samma fond, eller vad?

Ja, olika valutor bara.
Citera
2010-07-01, 15:41
Medlem
bullerbyns avatar
Ha ha, helvete vad den rasar nu, -5% bara idag...var ska detta sluta
Citera
2010-07-27, 19:15
Medlem
hade kanske tänkt köpa mig lite skagen, meeen skulle vilja ha lite åsikter före? och vilken av dem ska man köpa? behöver hjälp är lite "nybörjare" så att säga :P
Citera
2010-07-27, 19:23
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smyger
hade kanske tänkt köpa mig lite skagen, meeen skulle vilja ha lite åsikter före? och vilken av dem ska man köpa? behöver hjälp är lite "nybörjare" så att säga :P
Skagen Global om det inte är i PPM. I PPM kan man gott ta Kon-Tiki.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in