2007-08-29, 07:10
Medlem
kallelejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Fel frågeställning, eftersom de egyptiska pyramiderna inte byggdes av slavar utan av fria män
Citera
2007-08-29, 11:05
Medlem
Jrgens avatar
Varken judendom eller kristendom fanns på den tiden. Om den egyptiska polyteismen fanns när de började byggas vet jag inte.
Citera
2007-08-31, 23:30
Medlem
Ptomas avatar
Det finns en trolig teori att ett folk (atlantis?) splittrades vid en naturkatastrof och dpred sig över hela världen och de var de som illade pyramider, matematik, vetenskap etc. Därav pyramider på så skilda platser. Alla pyramider byggdes dock av fria män. Vad gudadyrkan har med pyramider att göra är väl en bättre fråga.. Att utomjordlinar har med saken att göra är för mig en korkad teori. Varför? Det finns även torier om att mycket av historierna i bibeln har gjorts gudomliga av fel anledningar som noaks ark mm.

Nu kommer vissa av er be mig bevisa dessa teorier för att det inkräktar på er kristna tro men innan ni gör det så bevisa motsatsen och då inte att det är bevisat för att det står i en viss bok.
Citera
2007-09-01, 00:01
Medlem
kallelejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Det finns en trolig teori att ett folk (atlantis?) splittrades vid en naturkatastrof och dpred sig över hela världen och de var de som illade pyramider, matematik, vetenskap etc. Därav pyramider på så skilda platser. Alla pyramider byggdes dock av fria män. Vad gudadyrkan har med pyramider att göra är väl en bättre fråga.. Att utomjordlinar har med saken att göra är för mig en korkad teori. Varför? Det finns även torier om att mycket av historierna i bibeln har gjorts gudomliga av fel anledningar som noaks ark mm.

Nu kommer vissa av er be mig bevisa dessa teorier för att det inkräktar på er kristna tro men innan ni gör det så bevisa motsatsen och då inte att det är bevisat för att det står i en viss bok.
Att utomjordingar skapade pyramiderna är väldigt mycket troligare än alla religioner som finns iallafall. (Har du alldrig sett stargate?)
Citera
2007-09-01, 00:05
Medlem
Krappfiskarns avatar
Albanerna byggde pyramiderna. De var så trötta efter att ha hunnit halvvägs med kinesiska muren så de bestämde sig för att koppla av och på sådant sätt byggde de pyramiderna i Egypten.

Har ni inte läst albansk historia?

Vad jag läst så pyramidbyggen hölls igång då Nilen var översvämmad och bönderna m.m. inte hade något att göra, så för att få lite lön och mat på bordet jobbade de som byggnadsarbetare.
Citera
2007-09-01, 01:06
Medlem
Det var ju Asterix och Obelix som byggde pyramiderna, det har jag läst i nån tidning!
Citera
2007-09-01, 14:48
Medlem
tworeeds avatar
faktim är att vi inte vet exakt vem som byggde pyramiderna.

gissningsvis så rörde det sig dock om egyptier, slavar eller fria, emedan egypten inte hade nog militär kraft/vilja att ge sig ut och norpa slavar under de tidiga dynasierna.
Citera
2007-09-01, 15:03
Medlem
Det tragikomiska är att inte ens de gamla egyptierna får slippa judegnället.
Citera
2011-02-24, 21:32
Medlem
Lysrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasmusen
Hej. Igår kväll satt 2 obildade killar och disskuterade, nämnligen jag och min kompis. Vi försökte sätta ett namn på de människor som byggde pyramiderna, alltså slavarna. Var dom kristna eller judar, eller var dom bara vanliga tillfångatagna afrikaner? Detta skedde ju innan Jesus så någon kristendom borde ju inte finnas och därför hävdade kompisen att slavarna var judar.

Kanske lite luddigt, men hoppas ni förstår!
Tack på förhand.

Vi vet inte vem som byggde dom. Egytierna använde dom som gravkamrar eftersom dom nu ändå stod där.
Pyramiderna är rester efter försvunnen civilisation . Dom motsvarade våra kärnkraftverk och fungerade som transformations-stationer för sk. Zero point energy. Rester av liknande kraftverk har hittats i tex Bosnien. Detta är mycket länge sedan och vi lär knappast hitta så mycket mera efter denna civilisation som med all säkerhet var mycket mera avancerad än våran egen.

Kom i håg att det bara är ca 100 år sedan man skrattade åt Edison som försökte tillverka lysande klot som drevs med något som vi inte ens kunde se. Vilken fjant..När det fanns fotogenlampor och all ting..

Vi har långt kvar till Zero point...
Citera
2011-02-25, 02:12
Medlem
Jävla massa spekulation i den här tråden om judar och muslimer, utan att kolla fakta. Ni vet säkert vad Wikipedia är för något?

Pyramiderna samt sfinxen byggdes ca 2500 år före Kristus.
Den tidigaste judendomen uppstod ca 1000 år före Kristus.
Kristendomen uppstod ca 30 år efter Kristus.
Islam uppstod ca 600 år efter Kristus.
Citera
2011-02-25, 08:37
Medlem
Daos avatar
Inget i historien går att säga med hundra procent säkerhet. Men vad gäller gamla Egypten finns det gott om skriftliga källor och fysiska lämningar, och hittills tyder allt på att det FÖRST OCH FRÄMST var fria män som jobbade med byggena, då Nilen var översvämmad och de inte kunde bruka sina åkrar. Och mycket tyder på att de inte var ovilliga i detta.

Man har jämfört med byggena av europas alla katedraler. Inte heller där användes slavar...
Citera
2011-02-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasmusen
Alltså var det vanliga egyptier? Som någon annan sa med ironi: Islam v0.5 stämmer väl ganska bra?

Råder det delad mening om vare sig de var arbetare eller slavar, eller t.om både och? Jag är inte alls en bildad människa tyvärr, men i t.ex tecknade filmer har arbetarna alltid varit slavar då höre uppsatta använt piskor och dylikt.
Kanske lite off för det här forumet..

Det finns ingen som helst tvekan om att det var egyptiska byggare som pyramiderna. Det finns skrifter som beskriver deras liv, levnadsvillkor och vilka yrkeskategorier som fanns...man t o m strejkade ibland när man tyckte att lönen var för dålig m.m. Alltså inga slavar som Hollywood lyckats lura i mänskligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in