Citat:
Ursprungligen postat av Päzzbank
Ok, men som buyzaba påpekar: kalli janka vem fan är det?
är det kanske lättare att uttala kalle-anka som kallijanka.
Fast lättast uttal är väl kallanka?Är iofs också ett slarv-uttal.

Jag tror jag utalade Kalle Anke precis så när jag var liten, eller åtminstone ett mellanting mellan Kallanka och Kallijanka...om jag inte minns fel dvs.
Men jag tror faktiskt det är ganska vanligt att barn säger det så. För lyssna själv, säg "Kalle Anka" högt för dig själv, snabbt några gånger. (okej inte skitsnabbt, men hastigt...typ som någon som snackar snabbt..det ska gåa tt höra vad man säger) - Tänker du efter så låter det faktiskt ungefär just som "kallanka" eller "kall(ij)anka" - och det är väl därför barn isf uttalar det så. - De har ju trots allt inte läst ordet/orden (eftersom de inte lärt sig läsa ännu/kunnat läsa så länge?) och går därför enbart efter vad de hört. Liknande "talfel" finns säkerligen i flera andra ord, det känns så åtminstone, kan dock inte ge några raka exempel såhär på rak arm.
- Kanske har det hela med dialekten och så att göra. Men ja, det är såhär jag tror iaf. För sakens skull kan jag påpeka att jag kommer från Helsingborg (Skåne) - och det hela är möjligtvis ganska lokalt... vet inte riktigt...