Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-27, 14:07
Medlem
Jag har en MacMini (1,6gHz Core Duo, 2gb RAM, 60gb hdd) som jag använder som primär arbesdator hemma. Till den har jag kopplat 1st 500gb Western Digital MyBook Essential, 2st 500gb Western Digital Elements och 2st 250gb Packard Bell Store & Save (varianten Elgiganten sålde tidigare iår/ifjol).

Till MacMinin har jag två USB-hubbar kopplade med vardera 4 portar. De 4 sistnämnda diskarna är kopplade till den ena hubben och MyBooken är kopplad till den andra, tillsammans med iPod-kabel, skrivare och mus.

Problemet jag har är att datorn startar inte om alla dessa är inkopplade samtidigt, det stannar när skärmen blir grå i början av uppstarten sen händer det inget. För att kringgå problemet har jag kopplat hubben med 4 diskar till en egen förgreningsdosa med on/off-knapp så att jag enkelt kan starta dem efter att jag startat datorn.

Är det någon som kan ge mig lite tips om hur jag gör för att kunna starta med alla inkopplade samtidigt? Det är lite frustrerande att behöva göra såhär, det borde funka direkt.
Citera
2007-08-27, 14:19
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobre
Jag har en MacMini (1,6gHz Core Duo, 2gb RAM, 60gb hdd) som jag använder som primär arbesdator hemma. Till den har jag kopplat 1st 500gb Western Digital MyBook Essential, 2st 500gb Western Digital Elements och 2st 250gb Packard Bell Store & Save (varianten Elgiganten sålde tidigare iår/ifjol).

Till MacMinin har jag två USB-hubbar kopplade med vardera 4 portar. De 4 sistnämnda diskarna är kopplade till den ena hubben och MyBooken är kopplad till den andra, tillsammans med iPod-kabel, skrivare och mus.

Problemet jag har är att datorn startar inte om alla dessa är inkopplade samtidigt, det stannar när skärmen blir grå i början av uppstarten sen händer det inget. För att kringgå problemet har jag kopplat hubben med 4 diskar till en egen förgreningsdosa med on/off-knapp så att jag enkelt kan starta dem efter att jag startat datorn.

Är det någon som kan ge mig lite tips om hur jag gör för att kunna starta med alla inkopplade samtidigt? Det är lite frustrerande att behöva göra såhär, det borde funka direkt.

USB Hubberna, har de egen strömkälla?
Citera
2007-08-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
USB Hubberna, har de egen strömkälla?

Japp. Har alltid kört med den inkopplad, det går att köra även utan fast det känns ju som att det borde försämra.
Citera
2007-08-27, 14:56
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobre
Japp. Har alltid kört med den inkopplad, det går att köra även utan fast det känns ju som att det borde försämra.

Har du provat med att testa starta upp med först alla saker, sen tar du bort en enhet och testar. IE: För att spåra vilken enhet eller mängd enheter som gör så det skiter sig. Är det tom så att om USB huben är ikopplad men inte har några enheter kopplade till sig, skiter det sig då med?
Citera
2007-08-27, 16:46
Medlem
Jag har något liknande med min WD Elements, fast jag har windows xp.

Det står "Floppy Disk Fail" när jag startar datorn med disken ikopplad, för att komma vidare måste jag trycka på F1, vilket kan vara otroligt irreterande ibland.
Citera
2007-08-27, 18:51
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Kan du har ställt in att den ska boota från någon av de externa diskarna tro? Vad händer om du håller inne "alt" när du bootar, kommer mer än ett alternativ upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in