• 1
  • 2
2007-08-26, 20:47
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Tillägg: Kör du din återställningsskiva så kommer datorn vara precis som när du köpte den. Varken mer eller mindre. Vilket innebär att det inte spelar någon roll om registret ser ut som ett trasigt durkslag nu, det kommer vara fläckfritt sen.
Men, och det är ett väldigt viktigt men, det är inte som det var precis innan trojanen sabbade det. Allt du installerat sen du fick datorn kommer att vara borta ur registret.
Citera
2007-08-26, 20:49
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tequila
Jo den reparerar registret. Virus däremot, dom finns kvar.
Den reparerar registret lika mycket som att du reparerar en punktering genom att köpa nytt däck. Egentligen är reparera fel ord. Återställning brukar stämma bättre.
Citera
2007-08-26, 20:54
Medlem
Ok, låter bra att datorn blir "som ny". Bäst att göra en lista på saker jag behöver till datorn sen, nya grafikdrivrutiner mm.
Citera
2007-08-26, 22:40
Medlem
Ta med brandvägg och antivirus-program på den listan... och en annan viktig sak: Anslut INTE din nyinstallerade dator direkt till internet om du inte har en uppdaterad brandvägg o nytt antivirus-program installerat! Dra ur nätverkskabeln innan du ominstallerar! Ett nyinstallerat WinXP från 2001 blir virussmittat på under 10 sekunder om det är direktanslutet till internet...
Citera
2007-08-26, 23:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Men, och det är ett väldigt viktigt men, det är inte som det var precis innan trojanen sabbade det. Allt du installerat sen du fick datorn kommer att vara borta ur registret.

Hur kan du citera mig och skriva det du skrev? Seriöst? Fick du "Kör du din återställningsskiva så kommer datorn vara precis som när du köpte den" till "Kör du din återställningsskiva så kommer datorn vara precis som innan du fick trojaner och virus på datorn"?
Citera
2007-08-26, 23:55
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Hur kan du citera mig och skriva det du skrev? Seriöst? Fick du "Kör du din återställningsskiva så kommer datorn vara precis som när du köpte den" till "Kör du din återställningsskiva så kommer datorn vara precis som innan du fick trojaner och virus på datorn"?
Jag ville bara förtydliga så han inte drog igång och och trodde att den faktiskt kunde reparera registret.
Citera
2007-09-16, 15:38
Medlem
Megadeth_s avatar
Efter formatering?

Alltså nu kanske jag verkar dum men. Kan man köra återställnings cd:n efter att du formaterat hårddisken? Eller kör du endast återställnings cd:n?
Citera
2007-09-16, 17:24
Medlem
trapd00rs avatar
Vanligen sparas det väl allehanda backup-filer på en sekundär partition, så om du formaterar båda partitionerna kanske det inte går så bra med återställningsskivan..?

Men jag vet inte, har bara den erfarenheten från farsans Compaq-burk..
Själv formaterar jag alltid systemdisken och sen in med en uppdaterad XP-skiva.
Citera
2007-09-16, 19:10
Medlem
Megadeth_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trapd00r
Vanligen sparas det väl allehanda backup-filer på en sekundär partition, så om du formaterar båda partitionerna kanske det inte går så bra med återställningsskivan..?

Men jag vet inte, har bara den erfarenheten från farsans Compaq-burk..
Själv formaterar jag alltid systemdisken och sen in med en uppdaterad XP-skiva.

Låter iförsig ganska logiskt.. Jag prövar mig fram..
Citera
2007-09-16, 19:12
Medlem
Megadeth_s avatar
Det jag har heter Rescue Disk men jag antar att det är samma sak så
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto