Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-25, 13:29
Medlem
gosas avatar
Tjabba!

Har klurat lite kring Virustotal, och jag har ett par grejjor jag skulle vilja ge en lite mer heltäckande genomgång. Mitt problem är att dessa grejjor väger in på mellan 15 och 30 Mb styck, och då vill inte Virustotal ta emot dom..

Frågan är - om jag skulle splitta dessa stora filer med hjälp av winrar så att de godkänns av Virustotal och sedan skicka upp del för del - får jag fortfarande en pålitlig scan då? Eller kan jag - teoretiskt - även råka splita ev skit som finns i dem, och därigenom göra dem omöjliga att hitta?

Obs - detta är en teoretisk fråga om ifall det är möjligt - inte hur jobbig och omständig en sådan handling kan tänkas vara..

Tack på förhand!
Citera
2007-08-25, 14:35
Medlem
927s avatar
men om du tex scannat med ditt antivirsprogram och avg antispyware så kan du ju scanna just detta hos bitdefender och kaspersky, räcker inte det
Citera
2007-08-25, 14:45
Medlem
gosas avatar
Provar igen då:

Citat:
Ursprungligen postat av gosa

Obs - detta är en teoretisk fråga om ifall det är möjligt
- inte hur jobbig och omständig en sådan handling kan tänkas vara..

Tack på förhand!
Citera
2007-08-25, 16:12
Medlem
927s avatar
detta är väl fysika filer du har nu

Citat:
jag har ett par grejjor jag skulle vilja ge en lite mer heltäckande genomgång
Citera
2007-08-25, 18:44
Medlem
gosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
detta är väl fysika filer du har nu

Men hallå?

Ge dig nu! Läs innantill och svara på frågan istället - om du klarar det?

Jag fattar inte att folk inte klarar av att BARA svara på frågor som ställs istället för att hitta på egna lösningar istället.

JA jag skulle kunna vara nöjd med de grejjor jag har idag, men OM jag söker svar på en fråga, borde det inte vara enklare att just antingen svara (om man vet) eller ge f-n i tangentbordet (om man inte vet)?

Verkar vara en "sjukdom" som sprider sig, att man istället för att ge svar ska ifrågasätta, gnälla på dåliga sökningar och annat, eller refererera till sånt som inte ens är relevant.
Citera
2007-08-25, 18:47
Medlem
gosas avatar
Till er som tillhör den stora merparten av användarna här på FB som faktisk alltid ställer upp och hjälper til när man undrar något.. ni behöver givetvis inte ta åt er av mitt utbrott här ovan. Ber om ursäkt för det, även om det faktiskt är berättigat på sina håll..
Citera
2007-08-25, 22:40
Medlem
927s avatar
hur ska man kunna svara på din fråga när man inte vet vad "dessa grejjor" innehåller, det kan ju vara vilka filer som helst

när man läser om ett problem så försöker man ju förstå vad problemet är och jag tolka det som att du är rädd för att öppna vissa filer. OM det är problemet kan man skanna dina grejjor hos tillverkarnas egna scanners online och då slipper du ju problematiken om halva filer detekteras. om dett inte är ditt problem så är det ju bara ignorera mitt svar OCH kanske ge lite mer info

hade du inte tagit med det första stycket i ditt inlägg så hade jag inte svarat OCH om man inte kan ta dom svaren som ges så bör man inte ställa frågor i ett forum
Citera
2007-08-25, 23:59
Medlem
gosas avatar
Okej.. vi tar det igen:

1. Det finns en fil.. det kan vara en stor högupplöst bild, det kan vara en exe-fil, det kan vara en videosnutt. Filen går inte - genom att "extrahera" dess innehåll - att dela upp i mindre delar.

2. Filen innehåller/inehåller inte något skit - injicerat, påhängt, eller vaffan det nu kan tänkas heta. Låt oss just nöja oss med att jag har en liten misstanke, räcker inte det?

3. Filen är för stor för att skickas till Virustotal i sin helhet.

4. Kan man - om man vill - dela upp denna fil med hjälp av winrar och skicka upp dessa delar för scanning, utan att riskera - jag vet inte hur det går till när man knöar in "dåligheter" i bra grejjor - att dessa eventuella "dåligheter" också blir uppdelade och därför inte syns i en scanning?

5. Ja eller nej?

Är detta tydligt nog för dig? Tre inlägg från dig, och du har fortfarande inte försökt dig på ett svar - inte på min fråga iaf.

liten ordlista:
dåligheter = virus/trojaner/maskar/inte-fan-vet-jag-ware

Detta är fortfarande en teoretisk fråga. Går det - med bibehållen säkerhet?

Citat:
om man inte kan ta dom svaren som ges så bör man inte ställa frågor i ett forum

Och jag som trodde att ett forum var till för att svara på ställda frågor - inte påhittade frågeställningar.. - Silly me!

Läs mitt första inlägg igen - ingenstans säger jag något om huruvida "det räcker" med vad jag idag redan har i burken - eller.. tjaa.. jag säger "jag skulle vilja", vilket skulle kunna antyda att jag (kanske) inte är nöjd med vad jag har tillgång till idag..

Men ärligt talat.. i min värld - och även om jag utvandrat är jag fortfarande god vän med det svenska språket - så är inte vilja och behov samma sak. (Själv vill jag alltid ha snabbare och bättre dator men jag kan inte påstå att jag behöver göra något åt det)

Citat:
hur ska man kunna svara på din fråga när man inte vet vad "dessa grejjor" innehåller, det kan ju vara vilka filer som helst

Liknelse (kanske inte den bästa jag någonsin producerat, men ändå):

Man kan göra så här:

"Går det att klättra upp i trädet därborta och plocka ett äpple utan att ta alltför stor risk att trilla ner och slå ihjäl sig?"

-Njaaa... jag vet inte vi måste kolla hur hårt vinden blåser först. Sedan borde vi väga dig och göra en analys av de grenar som du tänker använda på din väg. Kanske borde vi snacka med ägaren till trädet också och höra om trädet i hans tycke verkar friskt. Börja med att gå och ställa dig på vågen så ringer jag till Uppsala och kollar om de vet nåt om nån seismisk aktivitet i området som skulle kunna störa. Tar jag tid på mig kan du ju gå till affären och köpa ett äpple så är du riktigt säker. Eller förresten - det är rätt mycke trafik just nu, och det har ju regnat ganska kraftigt... Välj själv - du behöver ju inte dö om du trillar ner, du kanske bara bryter ett ben eller två.

Eller så här:

"Går det att klättra upp i trädet därborta och plocka ett äpple utan att ta alltför stor risk att trilla ner och slå ihjäl sig?"

-Tjaa.. det borde funka. Ta det lite försöktigt bara - det har regnat så grenarna kan vara hala.
Citera
2007-08-26, 00:14
Medlem
Ta det lugnt. Du behöver inte skriva en C-uppsats om det. Tycker inte 927 var det minsta otrevlig. Skulle svarat samma som han, båda svaren.
Citera
2007-08-26, 11:38
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosa
Frågan är - om jag skulle splitta dessa stora filer med hjälp av winrar så att de godkänns av Virustotal och sedan skicka upp del för del - får jag fortfarande en pålitlig scan då?

Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in