Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Ja först och främst vänder jag mig självklart mot en personlig Gud, har svårt att se hur man skulle kunna få t.ex. den kristna/muslimska guden till något opersonligt?
tja, om du tänker på allahs 99 egenskaper så ser du att det nite direkt är en pesonlig gud som definieras. och samma sak med kristendomen, men det ginns ju mång aolika uppfattningar. de vanliga tyroende utan någon skolning i ämnet har påfallande ofta antingen en tro på en personlig gud, eller en tro på att gud är någon högre makt. båda är egentligen utan definition. och i både islam och kristendom så ser gudstanken ganska olika ut från beroende p om man läser urkunderna eller teologerna. sen finns det ju olika skolor beroende på om de anser att gud är immanent eller transcendent, eller både och ... och mystikerna inom respektive religion anser ju aldrig att gud är antropomorf.
Citat:
Det där förstod jag inte
det var grekiska, med hänvisning till gnostikerna. deras gudstro borde du kolla upp.
Citat:
Religionskritiker kritiserar i allmänhet de vanligaste gudskoncepten som en stor majoritet av de religiösa håller fast vid och motiverar med sin tro.
nej, enligt de flesta religionssociologiska och -psykologiska undersökningar (ja, kvantitativa) har en icke föraktfull andel religiösa en tro som skiljer sig från den antropomorfa. det finns också en skillnad mellan kvinnlig och manlig gudsuppfattning.
och vldigt många anser sig tom haft religiösa visioner.
Citat:
Du får gärna beskriva vad vidareutvecklingen du nämner innebär.
tja, att tron fördjupas och gamla ohållbara tankegångar försvinenr och ersätts av nya som de anser vara mer hållbara.
Citat:
Har inte sett någon som betyder något. Och i de fallen den troende på något sätt lyckas definiera sin Gud något så när kan man ersätta Gud med precis vad som helst.
kanske inte vad som helst. men att det skiljer sig från tanken om en personlig antropomorf gud.
som sagt, läs gärna lite religionspsykoloig och religionsfilosofi. det är intressant oavsett om man är troende eller inte. egentligen är det väl intressantast om man inte är troende eftersom mång atroende har svårt för att ta till sig tankegångar som tvingar dem att omvärdera sin egen tro. den svenska religionspsykologen antoon geels kan rekommenderas som introduktion.