2007-08-24, 01:25
Medlem
West-ens avatar
Det finns ju en uppsjö olika batterier, en del sämre en del bättre.
Som jag har förstått det är litiumbatterier de bästa men de finns inte i Sverige i AAA-format.
Jag behöver två stycken AAA-batterier till mina lasermoduler, och helst då så mycket kraft (milliampere är det väl som räknas?) som möjligt. Duracell verkar vara en av de starkare, men det är ju fortfarande alkaline-batterier. Tänkte därför köpa laddningbara, de är väl ännu kraftfullare? Plus att det blir betydligt billigare givetvis.
Men vilka är det som rekommenderas då? Sådana där nickelbatterier?

Någon som vet? Själv har jag ingen aning men vill ha så hög uteffekt på lasrarna som möjligt eftersom AAA-batterier egentligen är för klent.
Citera
2007-08-24, 01:55
Medlem
Köpte en roboraptor till sonen i julklapp. Och eftersom jag visste att den skulle käka batterier så köpte jag uppladdningsbara (GP Powerbank).

Tyvärr var dom alldeles för klena för att dra det stora monstret. Så det blev duracell istället. Provade även Clas Ohlssons bugdetbatterier. Den fnös inte ens.
Citera
2007-08-24, 11:56
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Köpte en roboraptor till sonen i julklapp. Och eftersom jag visste att den skulle käka batterier så köpte jag uppladdningsbara (GP Powerbank).

Tyvärr var dom alldeles för klena för att dra det stora monstret. Så det blev duracell istället. Provade även Clas Ohlssons bugdetbatterier. Den fnös inte ens.
Så laddningsbara är svagare?
Stod det något "mAh" på dem du köpte?
Citera
2007-08-24, 12:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Det finns ju en uppsjö olika batterier, en del sämre en del bättre.
Som jag har förstått det är litiumbatterier de bästa men de finns inte i Sverige i AAA-format.
Jag behöver två stycken AAA-batterier till mina lasermoduler, och helst då så mycket kraft (milliampere är det väl som räknas?) som möjligt. Duracell verkar vara en av de starkare, men det är ju fortfarande alkaline-batterier. Tänkte därför köpa laddningbara, de är väl ännu kraftfullare? Plus att det blir betydligt billigare givetvis.
Men vilka är det som rekommenderas då? Sådana där nickelbatterier?

Någon som vet? Själv har jag ingen aning men vill ha så hög uteffekt på lasrarna som möjligt eftersom AAA-batterier egentligen är för klent.

1.5 volts Lithiium-batterier i AAA-storlek finns t.ex på Elfa, proffsfotobutiker och även hos en del extremsportsbutiker mm. Dessa batterier används för att driva kameror etc vid låga temperaturer i fjällen eftersom de funkar även vid -30. Kostar dock runt 100-150 kr för ett paket om 2 st..
Citera
2007-08-24, 12:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Så laddningsbara är svagare?
Stod det något "mAh" på dem du köpte?

Nja, när det gäller AA-batterier så kan du dra ut ca 2-3 gånger högre ström ur dem vid rumstemperatur än från t.ex Lithium-batterier, men de tar slut väldigt fort. Mycket av energin förloras i värmeutveckling inuti batteriet.

När det gäller GPs uppladdningsbara AA av kapacitet 1300 mA så duger de inte till något strömkrävande. Man skall ha minst modellen 2500 mA.

När det gäller lasergojset så skulle jag först prova med 1000 mA laddningsbara GP. De levererar ca 2 gånger högre maxström än AAA Lithium, men inte så länge.. Behöver man lång drifttid och inte orkar ladda mellan varven så får man använda Lithium.
Citera
2007-08-24, 14:55
Medlem
West-ens avatar
Aha tackar för infon Megaforce! Nu är jag upplyst, det blir laddningsbara!
Är GP det bästa märket eller spelar det ingen större roll? Är huvudsaken att det är 1000mAh (eller högre)?
Citera
2007-08-24, 19:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Aha tackar för infon Megaforce! Nu är jag upplyst, det blir laddningsbara!
Är GP det bästa märket eller spelar det ingen större roll? Är huvudsaken att det är 1000mAh (eller högre)?

Ja, rent generellt. Men det finns också särskilda laddbara AAA med kapacitet på 700-800 mA som har låg inre resistans och som kan laddas på 15 minuter. Dessa kan ge höga strömmar under kort tid och ger väl runt 300 mA eller så om man laddar ur dem med 1.7 amperes ström. Dessa används vanligtivs i digitalkameror och fotoblixtar.
Citera
2007-08-24, 19:22
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
2700 Mha från Jula drar en digitalkamera á la Samsung och det är mer än vad de flesta klarar av!

Citera
2007-08-24, 19:30
Medlem
West-ens avatar
Tack för hjälpen, ska försöka hitta bra laddningsbara så fort som möjligt, kan återkomma med resultat.
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
2700 Mha från Jula drar en digitalkamera á la Samsung och det är mer än vad de flesta klarar av!

Och det är laddningsbara AAA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in