Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Men jösses
Men vi tar det enligt ditt synsätt då: Jag har diskuterat så mycket mer än dig i I&I, så enligt ditt resonemang har jag företrädesrätt framför dig att avgöra vad som är kul och inte. Strippen är rolig.
Jag tillhör dessutom invandringskritikerna, så det är nu vattentätt och helt bevisat - strippen är skitrolig. Gå och lägg dig nu.
Herregud, skaffa dig lite humor och självdistans.
Ja, det är ju mycket konstruktivt att himla med ögonen, påstå att jag inte har någon humor och hävda att jag saknar intelligens. Jag bad dig att
förklara vad just du tycker är så roligt med strippen. Som det är nu säger du bara
att den är rolig. Och jag har inte sagt att du har något "tolkningsföreträde", så det förstår jag inte. Alla tycker vi vad vi tycker om strippen och det finns ingen smakpolis som avgör om den är rolig eller inte - det är upp till var och en. Själv tycker jag inte att den är rolig eftersom den hånar väldigt många människor och för att den inte stämmer - därför vill jag veta varför ni tydligen uppskattar den.
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Tror man att det går att "lobba" för att ett ord införs i SAOL och på fullaste allvar ser Parkers skämt som om det är ett påstående om att detta är vad "realisterna" gör så var det antagligen inte kul alls.
Du som är språkintresserad borde väl veta det...
Citat:
Svenska Akademiens ordlista
Föreslå nya ord
Här kan du komma med förslag till nya ord i SAOL. Försök om möjligt att ge textexempel på hur ordet används. Med nya ord avser vi ord som förekommer någorlunda ofta i texter hämtade från dagens språk. Däremot är detta inte platsen för lansering av ord som ännu inte finns i svenska texter.
http://spraakdata.gu.se/saol/SAOL_nominee.html
Eller titta bara på vad tidningen Gringo gör/gjorde. De lobbade bland annat för ordet "guss"/"guzz" (som enligt obekräftade uppgifter, bland andra Josef Kurdman*, sägs ursprungligen betyda "fitta" på kurdiska) och det kom med. Akadmien går främst, som du säger, på frekvens när de tar in ett nytt ord - och om en skattefinansierad tidning använder ett ord tillräckligt ofta ges det legitimitet och sprids på Internet och i mer rumsrena sammanhang.
Bingo = lobbning! Men vad jag menar är att ingen på I&I har "lobbat" för ordet "kulturberikare". Jag tror inte att någon egentligen vill använda det utan att det är mer som en skyddsreflex mot dagens sjuka situation i Sverige och allmänt i Europa samt för att parodisera begreppet/omskrivningen "kulturberikning" som politikerna en gång kom på men som de inte längre använder - medan gringosarna medvetet vill förändra språket.
*
http://webbtv.axess.se/index.aspx?id=183 (16:17-16:24)