2012-03-31, 01:50
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är knappast något han behöver oroa sig över. Han får en fet pension från PGA.

"Det svenska golfproffset Jesper Parneviks fallskärmsavtal får de svenska direktörernas förmåner att blekna. När han slutar kan han se fram emot 300 Mkr i pension från den amerikanska proffstouren PGA."

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2534195.ece

Artikeln är från 2001, troligen är PGA:s siffror baserade på börsutvecklingen under 80 o 90-talet (pensionspengarna började de med på 80-talet) 2001 var han 36, PGA räknade väl med att hans karriär skulle vara x år till och att han skulle börja ta ut när han blev 60 typ, men sen 2001 har han ju inte vunnit nåt direkt, och börsen har stagnerat. Han har tjänat in 100 miljoner SEK i vinstpengar totalt, och då är en hel del av det från Europatouren (pensionspengarna betalas bara in på USA-touren) Känns det rimligt att han skulle ha 300 millar i pensionspengar redan 2001 då?

Och varför gråter han ut lite då och då att hans ekonomi inte går ihop, att villan är till salu osv? Senast förra året så gnällde han över det, då nämnde han i förbifarten att han hade några pensionsmiljoner hos PGA, men några 300 millar nämnde han inte.

Jag tippar på att han har några 10-tals miljoner hos PGA, dessutom kan han inte ta ut de nu.
Citera
2012-03-31, 09:22
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Fula Gubben skrev
Tror inte vi behöver gråta för Jesper Parnevik, utan snarare gratulera en man som hittat en smart genväg till rikedom och berömmelse. Verkar vara en trevlig prick och är respekterad i USA, där han tycks förbluffande känd (varit med på Letterman bl a) trots att han aldrig vunnit något.

Golf, liksom ishockey, är en fullt gångbar karriärväg för unga svenska män med hyggliga atletiska anlag; massor med pengar i sporten och ingen överväldigande konkurrens för att nå upp till fläskiga intäkter. Har man 95 i IQ och vill slippa jobba i pappas fabrik så är det en utmärkt variant, även om SYO-konsulenten kanske säger något annat.

Skämtar du?
Citera
2012-03-31, 09:32
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
B´stard skrev

Artikeln är från 2001, troligen är PGA:s siffror baserade på börsutvecklingen under 80 o 90-talet (pensionspengarna började de med på 80-talet) 2001 var han 36, PGA räknade väl med att hans karriär skulle vara x år till och att han skulle börja ta ut när han blev 60 typ, men sen 2001 har han ju inte vunnit nåt direkt, och börsen har stagnerat. Han har tjänat in 100 miljoner SEK i vinstpengar totalt, och då är en hel del av det från Europatouren (pensionspengarna betalas bara in på USA-touren) Känns det rimligt att han skulle ha 300 millar i pensionspengar redan 2001 då?

Och varför gråter han ut lite då och då att hans ekonomi inte går ihop, att villan är till salu osv? Senast förra året så gnällde han över det, då nämnde han i förbifarten att han hade några pensionsmiljoner hos PGA, men några 300 millar nämnde han inte.

Jag tippar på att han har några 10-tals miljoner hos PGA, dessutom kan han inte ta ut de nu.

Jag vet inte hur affärsvärden räknat, men pensionen verkar baseras på prestation mer än hur mycket man spelat in i prispengar och börsutveckling. Hur många cuts man klarat på PGA touren osv.

Att det kan handla om stora pengar kan man ju förstå när man läser om TW:s pension:

"If Woods keeps winning at his current rate, enjoys a nine percent annual return and captures just seven FedEx Cups in his career, he could reach $1 billion in retirement payouts courtesy of the PGA Tour Inc.

Yes, a billion. As in a thousand million. As in $1,000,000,000.

As in, if the PGA right this moment started handing Tiger a dollar bill every second of every minute of every day, it wouldn't reach a billion until 2039."

http://sports.yahoo.com/golf/pga/news?slug=dw-pension090407
Citera
2012-04-02, 22:25
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Tror inte vi behöver gråta för Jesper Parnevik, utan snarare gratulera en man som hittat en smart genväg till rikedom och berömmelse. Verkar vara en trevlig prick och är respekterad i USA, där han tycks förbluffande känd (varit med på Letterman bl a) trots att han aldrig vunnit något.

Skojar du? 5 vinster på PGA-touren och 4 vinster på Europatouren plus 4 vinster på andra tourer/tillfällen. Låter som lite fler gånger än "aldrig vunnit något". Tvåa i British Open 2 gånger. Hyggliga meriter tycker jag.
Citera
2013-01-16, 12:58
Medlem
Radiosporten meddelar idag att Jesper Parnevik siktar på att komma tillbaka till världstoppen. Är det en realistisk ambition? Eller bör Parnevik lägga tillbaka golfklubborna på hyllan?

Parnevik har ju varit skadad i ett antal år och eleka rykten talar om att den gamle golfstjärnan har ekonomiska problem. Kanske skulle en lyckad comeback lösa det senare problemet?

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=179&grupp=6818&artikel=54 10256
Citera
2013-01-16, 13:03
Medlem
kanske kan han göra en chippen -dvs försöka tjäna pengar på golfbanorna i mellanöstern.
just nu är väl hans varumärke ingenting. spelar han ett tag så kanske han kan gå in med sitt namn i någon lyxresort där nere och slå lite bollar med rika affärsmän.
Citera
2013-06-09, 05:57
Medlem
sanctissimuss avatar
Parneviks twitter och för en timme sen skriver han "Just got back from a unforgettable day/night!! Great honor to be part of this special event!!"

Se Jesper Parneviks bilder från bröllopet

aftonbladet 9juni
Citera
2014-06-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ett Norwegian-plan som ska ta 265 svenskar från Florida till Stockholm har blivit stående på flygplatsen i Fort Lauderdale sedan i lördags kväll.

Jesper Parneviks familj fick tillbringa kvällen på flygplatsen, där golfspelaren fördrev tiden med att kolla finalen i Stanley cup-hockeyn på en sportbar.

– Det är tur att inte NHL-lagen flyger med Norwegian. De skulle aldrig ta sig till nästa match i tid. Fortfarande inget plan i sikte! twittrade Jesper Parnevik strax innan midnatt lokal tid.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19024651.ab
Citera
2014-06-09, 15:23
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoolG
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19024651.ab

En typisk aftonbladetartikel! För det är ju varken fel på Parnevik, Norwegian utan lutar mer åt
att Dreamlinerplanen har något problem. Men det vet ju inte superreportrarna något om.
Citera
2014-10-15, 07:07
Medlem
gaphalsens avatar
Citat:
Golfstjärnan Jesper Parneviks liv ska bli tv. Enligt Aftonbladet ska TV3 i vår börja sända realityserien "Parneviks" som följer Jesper och hans familj, fru och fyra barn, i deras 1 300 kvadratmeter stora hus i Jupiter i den amerikanska delstaten Florida.

http://www.st.nu/noje/parnevik-far-egen-realityserie-i-tv3

Citat:
"Jag har ingen aning om vad jag gett mig in på. Men det ska bli intressant, jag har alltid gillat att utmana mig själv."
Citera
2015-01-05, 15:37
Medlem
Parnevik, som fyller 50 år den 7 mars, debuterar på seniortouren i golf den 20 mars.

Citat:
– Det ska bli riktigt kul. Tävlingen går på samma ställe där jag gjorde min andra start på PGA-touren under 1994, säger Parnevik till Svensk Golf.
här
Citera
2015-02-22, 01:43
Medlem
Kan Parnevik ha tre av de snyggaste döttrarna i världen? Satan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in