Joro83, är du säker på det, det kan ju vara ditt modem som synkar med lägre hastighet.
Har du någon möjlighet att köra XP på något vis eller låna en burk av en kompis, han kan komma dit koppla in sig och testa för att verkligen påvisa att det är din burk som är flaskhalsen.
Om du skickar trafik lokalt på LANet till en annan burk får du samma problem då, om inte kan det inte vara datorn som begränsar kapaciteten, tänker på att man ska kunna maxa linan om man drar ner en fil från sunets filarkiv.
Torrens kan ju gå snabbt och slött, dålig mätsäkerhet, sunet ger ALLTID maximal hastighet
Kan du gå in i modemet och kolla vad den syncar med:
http://en.wikipedia.org/wiki/Adsl
Där står även ITU-standard betäckningen. Jag har bara 8Mbit pga min ledningslängd är 2400meter, Telia24 skulle förmodligen bara ge mig runt 11-13Mbit som bäst, det är sällan jag kommer upp i den hastigheten ändå. Så mitt Telia8000 duger.
Det är bara lokalt i Norden, och till några andra länder man säkert kan komma upp i högre hastigheter men överlag är det för sällan för att det ska motivera mig till att uppgradera, uppladdningshastigheten är ju en bonus.
Men då jag kan nyttja ett shell där jag har 10Mbit uppladdninsgshastighet behöver jag inte Telia24