Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-14, 14:06
Medlem
Provade att koppla in den som slav men den varvar bara upp sen klickar det till ett par gånger sen är den helt tyst. En annan hårddisk varvar upp men klickar hela tiden å syns inte i BIOS. Får la vänta tills det blir billigare att laga dom, varför ska det vara så komplicerat att fixa det själv? förstår hur det funkar på ett ungefär
Citera
2007-08-14, 14:08
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PirateHook
Provade att koppla in den som slav men den varvar bara upp sen klickar det till ett par gånger sen är den helt tyst.
Precis, det driv- och läsmekaniska har gett upp livet. Ju mer du provar att få igång den desto mer kommer den gå sönder. Lämna in eller glöm bort.
Citera
2007-08-14, 14:10
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Får la vänta tills det blir billigare att laga dom, varför ska det vara så komplicerat att fixa det själv? förstår hur det funkar på ett ungefär
Hårddiskar är komplicerade ting med finmekaniska delar och vakuumförpackning. I princip förgörs skivorna i höljet så fort det öppnas, med vissa undantag. Minsta dammkorn rubbar hårddiskens funktion, varför det i princip är stört omöjligt att få igång en hårddisk som en gång varit isärplockad.
Citera
2007-08-14, 14:10
Medlem
Jag har laddat ner för mycket på Dc++ och defragmenterat. Vet du någon hårddisk som håller bättre för fildelning. När jag testade disken för några dagar sen så var den hel till 98%
Citera
2007-08-14, 14:13
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Jag har laddat ner för mycket på Dc++ och defragmenterat. Vet du någon hårddisk som håller bättre för fildelning. När jag testade disken för några dagar sen så var den hel till 98%
Så fungerar det. En dag fungerar dom, nästa dag är dom borta. Därför uppfanns backup och RAID...
Så användningen och defragmentering spelar ringa roll i att den gått sönder.

Det är nästintill omöjligt att rekommendera hårddiskar, men man ska hålla sig till kända och stora märken och gärna sätta upp någon typ av passande RAID för sin egen säkerhet.
Citera
2007-08-14, 14:16
Medlem
Jag hade som tur var Backup på det mesta. Har inte öppnat disken ännu men ska lämna in den så jag får tillbaka datan.

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Så fungerar det. En dag fungerar dom, nästa dag är dom borta. Därför uppfanns backup och RAID...
Så användningen och defragmentering spelar ringa roll i att den gått sönder.

Det är nästintill omöjligt att rekommendera hårddiskar, men man ska hålla sig till kända och stora märken och gärna sätta upp någon typ av passande RAID för sin egen säkerhet.
Citera
2007-08-14, 14:19
Medlem
Jag har svårt för att lita på saker men är det till 100% säkert att de fungerar så?

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Hårddiskar är komplicerade ting med finmekaniska delar och vakuumförpackning. I princip förgörs skivorna i höljet så fort det öppnas, med vissa undantag. Minsta dammkorn rubbar hårddiskens funktion, varför det i princip är stört omöjligt att få igång en hårddisk som en gång varit isärplockad.
Citera
2007-08-14, 14:23
Bannlyst
Spinner den upp och det är läsarmen som klickar är det bara att lämna in, är läshuvudet skadat kan du förstöra disken mer för varje gång du försöker starta den..

men.. om den klickar utan att spinna upp finns det hopp, då kan den ha skurit och det brukar gå att få igång dom.. håll disken i handen när du startar datorn, gungar den till samtidigt som den försöker gå igång så snurrar inte diskarna.. lägg då disken i en fryspåse och se till att den är lufttät, lägg i frysen ½-1h, koppla in och prova igen, du kan även prova slå lätt i sidan med något hårt föremål för att få den att gå igång.. går disken igång så se till att du har plats i datorn att flytta det du vill spara, oddsen att du får igång den fler gånger minskar för varje gång..
Citera
2007-08-14, 14:30
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Jag har svårt för att lita på saker men är det till 100% säkert att de fungerar så?
Ja. Leta upp information och kunskap om hårddiskar i böcker eller på nätet, så får du mer på fötterna och kommer inse att det inte är något man kan reparera eller ens vågar försöka sig på.
Citera
2007-08-14, 14:40
Medlem
Den spinner upp lite och klickar till, spinner upp lite och klickar till sen blir det tyst. Testade att slå lite på disken men den funkar inte ändå

Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Spinner den upp och det är läsarmen som klickar är det bara att lämna in, är läshuvudet skadat kan du förstöra disken mer för varje gång du försöker starta den..

men.. om den klickar utan att spinna upp finns det hopp, då kan den ha skurit och det brukar gå att få igång dom.. håll disken i handen när du startar datorn, gungar den till samtidigt som den försöker gå igång så snurrar inte diskarna.. lägg då disken i en fryspåse och se till att den är lufttät, lägg i frysen ½-1h, koppla in och prova igen, du kan även prova slå lätt i sidan med något hårt föremål för att få den att gå igång.. går disken igång så se till att du har plats i datorn att flytta det du vill spara, oddsen att du får igång den fler gånger minskar för varje gång..
Citera
2007-08-14, 18:03
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Vet du någon hårddisk som håller bättre för fildelning.

I princip alla fabrikat som är avsedda för företagsbruk. Du får räkna med att lägga ned sisådär 8-10 gånger mer pengar samt dessutom betala ett par tusingar för ett passande kontrollerkort.
Citera
2007-08-15, 00:44
Medlem
junks avatar
Citat:

alla hårddiskar håller för fildelning om du inte vill defragmentera så byt OS till linux istället så blir inte filsystemet fragmenterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in