Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-13, 19:54
Medlem
tänkte sälja min dator, och undrar hur jag gör om jag vill skriva över all data (alltså inte bara formatera den) men att köparen ändå, kan installera medföljande operativsystem på nytt efteråt utan problem, ja ni fattar va?
Citera
2007-08-13, 21:01
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefan18
tänkte sälja min dator, och undrar hur jag gör om jag vill skriva över all data (alltså inte bara formatera den) men att köparen ändå, kan installera medföljande operativsystem på nytt efteråt utan problem, ja ni fattar va?

Starta upp på skivan du fick datorn med, sen öppnar du Disk Utility och gör en 9ggr overwrite formattering. Den optionen finns där.
Citera
2007-08-13, 22:23
Medlem
ok men skall dvd:n sitta i samtidigt? om så varför?
Citera
2007-08-13, 22:31
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Du måste självklart boota från skivan för att kunna skriva över hårddisken. Vad skulle annars hända när du skrivit över hela operativsystemet?
Citera
2007-08-14, 10:13
Medlem
ok nån som vill vara vänliga att steg fär steg berätta hur man går till väga? aldrig gjort detta förut, såg nåt som hette radera skiva 1 gång 7 eller 35 men det kanske var nåt annat? då den verkar radera allt ledigt utrymme så att filer inte kan återskapas,
Citera
2007-08-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefan18
ok nån som vill vara vänliga att steg fär steg berätta hur man går till väga? aldrig gjort detta förut, såg nåt som hette radera skiva 1 gång 7 eller 35 men det kanske var nåt annat? då den verkar radera allt ledigt utrymme så att filer inte kan återskapas,
Det är precis det du efterfrågar i orginal posten.
Citera
2007-08-15, 18:19
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Peta i din OSX-skiva, starta om datorn och precis i uppstarten håller du ned C-tangenten. Då bootar den från skivan och du kommer in i installeraren. Där kan du välja att öppna Verktyg och då väljer du Skivverktyget och skriver över din hårddisk. Sedan får du ju intallera om OSX.
Citera
2007-08-15, 21:33
Medlem
och exakt vad är skillnaden mot attdirek in i skivverktyg i program, välja radera hd med nollor, sedan göra en formatering?
Citera
2007-08-15, 22:11
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Tja, du kan inte göra det om det är samma hårddisk som du kör OS X ifrån. Har du flera diskar och den du vill skriva över inte är disken som OSX ligger på så kan du ju göra så. Vad skulle hända när du formaterat hårddisken som operativsystemet och formateringsprogrammet ligger på hade du tänkt? Poängen med det du vill göra är ju att allt ska försvinna. Då finns liksom inte OSX kvar heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in