2007-08-11, 17:03
Medlem
Vad jag förstår har inte plantan kontrollerats, så det är med allra största sannolikhet hampa från fågelfrö eller annan hampa utan berusningsegenskaper. Det är ju inte precis någon ovanlig växt i svenska trädgårdar, även om de brukar behandlas som ogräs.
2007-08-11, 17:14
Medlem
Jag orkade intes avatar
Jag förstår inte varför det är så hemskt med en cannabisplanta i trädgården. Det är ju inte som att man blir tjackpundare bara man går nära den.
2007-08-11, 18:11
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av venenum
Håller med, man blir glad av att läsa denna artikel. Dessutom är ju all fakta om cb korrekt!

Bra jobbat sydsvenskan.

Neutralt upplagt ja.
Vet inte riktigt om jag håller med faktan.
Spånadshampa, vilket jag antar ska syfta på industrihampa, är Cannabis Sativa vilket man röker lika gott som indisk hampa Cannabis Indica.

Det jag tycker är felaktigt är att hon framställer Cannabis Indica som drogplantan och Cannabis Sativa som icke drogbrukbar industihampa.

När man odlar industrihampa så använder man sig till största del av Cannabis (sativa) Sativa pga av att sativan har mycket längre och starkare fibrer än sitt syskon Cannabis (sativa) Indica.
Ska man odla för t.ex. oljeframställning eller bibränsle så går det dock säkert lika bra med Indica.

Men förr i tiden så användes Sativan för att göra kläder och rep och segel av.
Man kunde dock inte använda Canabis Indicasorter för deras fiber var för korta och svaga för att vara användbara till framförallt reptillverkning, då de ruttnade sönder mycket snabbare än sativa-repen.

Artiklens fakta ger sken av att det bara finns en planta, den som kallas indisk hampa, som är den enda hampaplantan man använder till drogframställning.
Man kan använda båda sorterna för att göra hasch och marijuana, bara det att ruset blir annorlunda beroende på vilken variant du använder. Däremot används vanligtvis inte "indisk hampa" för de andra icke drogfrämjande ändamål som spånadshampa, dvs Cannabis Sativa, kan användas för.
Jag misstänker att artikelförfattaren har tagit info från TT.
Står nästan exakt likadant(fast lite mer detaljerat i denna artikel som handlar om något annat man har väldigt snarlika faktarutor om cannabis):

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_5689052.asp

Även om det är en bra, neutral och informativ artikel så görs samma fel även här när man hävdar att det endast är ur Cannabis (sativa) Indica man framställer hasch och marijuana.
Kanske pettitesser tycker en del, men är man journalist ska man faktiskt försöka och göra lite kontroll av de faktauppgifter man tar med.
2007-08-11, 18:47
Medlem
"Det finns två typer av Cannabis sativa: spånadshampa och indisk hampa.
Marijuana och hasch utvinns ur indisk hampa. Spånadshampa används för industriella ända-mål."

- äh?
2007-08-11, 23:58
Medlem
Nålkåts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmypage
Självklart.
Berätta även för dem att det inte finns några jävla haschplantor.
2007-08-12, 00:06
Bannlyst
Jag tror Helge visste vad det var för något.Hans planer gick i stöpet när hans fru insåg att dom hade en "haschplanta" - helge hade nämligen tänkt klippa den och låta den gå i blom och sen skörda dom feta budsen, och sen låta det torka och sedan röka fett med sina vänner Bengt, 66, Nils, 72 och Gunnar 82
2007-08-12, 02:51
Bannlyst
När jag var hos min farfar för någon månad sen så hade 3 st plantor börjat växa. Förmodligen från deras fågelholk som det ramlat frön. Dem lovade att ha kvar dem iaf. Jag ska ringa och höra med dem nån dag om de blivit nå större.
2007-08-12, 03:13
Medlem
Pais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Ah. Okunskap stavas det.

Hasch stavas det, och det särskrivs inte. Haschbit.

hahaha
2007-08-12, 20:27
Medlem
jimmypages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nålkåt
Berätta även för dem att det inte finns några jävla haschplantor.

Äh, för min del får de gärna kalla plantorna haschplantor om de vill. De bryr sig nog inte det minsta om man skulle påtala detta lite märkliga ordbruk.
Och eftersom ordet använts så mycket i pressen finns det säkert redan i saol, vilket innebär att det faktiskt är korrekt.

Bättre att påtala mer relevanta fel som att "man blir dum av hasch" och "hasch leder till heroinmissbruk". Det är ju sådana faktafel som fördröjer en framtida legalisering av cannabis.
2009-05-06, 20:09
Medlem
Autoshoters avatar
– Det ser ut som en spånadshampa, men för att kunna avgöra måste man mäta halten THC.

Skön artikel teströk å se om de e fin stativa
2009-05-06, 20:22
Medlem
jerpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autoshoter
– Det ser ut som en spånadshampa, men för att kunna avgöra måste man mäta halten THC.

Skön artikel teströk å se om de e fin stativa
Jag tror att dem har grävt upp plantan vid det här laget.
2009-05-06, 20:29
Medlem
expanders avatar
Sanslös bump.
Lås på.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in