Citat:
Ursprungligen postat av venenum
Håller med, man blir glad av att läsa denna artikel. Dessutom är ju all fakta om cb korrekt!
Bra jobbat sydsvenskan.
Neutralt upplagt ja.
Vet inte riktigt om jag håller med faktan.
Spånadshampa, vilket jag antar ska syfta på industrihampa, är Cannabis Sativa vilket man röker lika gott som indisk hampa Cannabis Indica.
Det jag tycker är felaktigt är att hon framställer Cannabis Indica som drogplantan och Cannabis Sativa som icke drogbrukbar industihampa.
När man odlar industrihampa så använder man sig till största del av
Cannabis (sativa) Sativa pga av att sativan har mycket längre och starkare fibrer än sitt syskon
Cannabis (sativa) Indica.
Ska man odla för t.ex. oljeframställning eller bibränsle så går det dock säkert lika bra med Indica.
Men förr i tiden så användes Sativan för att göra kläder och rep och segel av.
Man kunde dock inte använda Canabis Indicasorter för deras fiber var för korta och svaga för att vara användbara till framförallt reptillverkning, då de ruttnade sönder mycket snabbare än sativa-repen.
Artiklens fakta ger sken av att det bara finns en planta, den som kallas indisk hampa, som är den enda hampaplantan man använder till drogframställning.
Man kan använda båda sorterna för att göra hasch och marijuana, bara det att ruset blir annorlunda beroende på vilken variant du använder. Däremot används vanligtvis inte "indisk hampa" för de andra icke drogfrämjande ändamål som spånadshampa, dvs Cannabis Sativa, kan användas för.
Jag misstänker att artikelförfattaren har tagit info från TT.
Står nästan exakt likadant(fast lite mer detaljerat i denna artikel som handlar om något annat man har väldigt snarlika faktarutor om cannabis):
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_5689052.asp
Även om det är en bra, neutral och informativ artikel så görs samma fel även här när man hävdar att det endast är ur Cannabis (sativa) Indica man framställer hasch och marijuana.
Kanske pettitesser tycker en del, men är man journalist ska man faktiskt försöka och göra lite kontroll av de faktauppgifter man tar med.