Citat:
Ursprungligen postat av coruz
Kan man kanske be personen gå in på en lämplig hemsida som preparerats exklusivt för denna?
Ska du installera en RAT den vägen lär du behöva en privat exploit.
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
vad undrar du över, jag förstår inte riktigt. har du blivit lurad på pengar och funderar på hur du skall hota eller skrämma persoen som "hämd"?
Om jag förstod saken rätt var den biten bara ett exempel på ett scenario.
Det jag tror han menar är hur man ska manipulera den andra att t.ex. köra ett program man skickar. Ett program som är eller är bundit till RAT som installeras osynligt.
För har man väl installerat t.ex. Bifrost eller Poison Ivy har man ju full tillgång till den andra datorn. Bortsett från att man kan se vad den andre gör på skärmen, se vad han skriver via keyloggern mm, så kan man även dumpa lagrade lösenord.
Och har man lösenordet till den andres paypal kan man ju betala tillbaka handpenningen man blev blåst på, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
och vad har "social ingenjörskonst" med det hela att göra? Det är typ samhällsplanering.
Det är det absolut vanligaste sättet att skaffa sig otillåten tillgång till datasystem! Eller "
hacka" om du vill.
Det behöver inte handla om RATs, utan kan t.ex. vara att man lurar av någon lösenordet.
En variant är att en användare på forumet där jag är administratör skickar ett pm där han berättar att han har problem med kontot och bifogar en länk som är till en falsk kopia av forumet (typ en sådan som bankbedragarna använder). När jag kommer till den sidan är jag förstås utloggad och om jag inte tittar riktigt noga på adressen som ju är snarlik, kommer jag strax skriva in mitt lösenord på deras sida när jag försöker logga in. Går jag på det, kommer de strax kunna logga in som administratör och stjäla hela databasen av användarnas email och lösenordshashar.
Jag har själv blivit utsatt för åtskilliga försök av båda sorterna.
Det är lätt gjort att bli lurad, även för den som är mycket kunnig och säkerhetsmedveten.
Det var t.ex. inte så länge sedan någon lyckades installera Bifrost hos administratören och ägaren till
www.milw0rm.com. Man spelade därefter in allt som hände på den hans skärm och gjorde en film där man kan se diverse lösenord (
http://www.swerat.com/forums/index.php?showtopic=3613).