• 1
  • 2
2007-08-10, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Finns ingen som kör inbyggda FW, fixa comodo istället.
GOO COMODO! Helt underbart, ger användaren full kontroll.
Citera
2007-08-10, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Jo det är fruktansvärt jobbigt att hålla koll på sin brandvägg, antingen lär man sig den eller skiter i det. Att sen windows är byggt ut enkelhetssynpunkt medan linux är ur säkerhetssynpunkt gör att skillnaden är enorm(fjollvarianter räknas ej).

Det ang. inlärningskurvan är rätt sant. De flesta spån som åker på lan och får problem att hitta varandra via smb har ju en tendens att inaktivera sina brandväggar istället för att konfigurera väggen. Har ny bärbar nu, men på den förra hade mitt gentoo alltid iptables + snort igång när jag på intranät med flera anslutna. Mycket att lära som du sa, men därav bra kontroll och övervakning.

Windows och Linux kom ifrån varsin riktning, och det känns som det mesta fundamentala i windows är ditpatchat... fleranvändarsystem, nätverk och nu säkerhet (kanske lite överdrivet men) Nu har ju Windows på senare tid fått unix-formen av användarbehörigheten, inte minst med tanke på UAC-dialogen som påminner rätt mkt om gtksu/kdesu -sudo på *nix.

Sen har ju tjänsterna som rullat på windows varit väldigt lika från maskin till maskin. Det i kombination med att de körts med höga system-rättigheter har gjort det lönsamt för folk att exploatera det. Det finns givetvis fler bidragande orsaker såsom popularitet och annat kring arkitetkuren i OS'et.

Under gnu/linux har ju tjänsterna varierat mer då installationerna varit mkt mer manuellt utförda, men med dagens distributioner som installerar det mesta implisivt så blir det ju större intrångsrisk..
Dock känns det ju betydligt säkrare att ha en standardinstallation av fedora eller opensuse än av windows xp/vista, just på grund av dess användarstruktur och iom att komponenterna är mindre sammangaddade och beroende av varandra i *nix.
Såå, gick o.t i min egen tråd... skyller på tiden
Citera
2007-08-10, 11:10
Medlem
Rizados avatar
Grejen är att jag tycker att firehol är tusen gånger enklare att ställa in än vad comodo är. Om jag vill öppna min smb share för utomstående på tex ett lan så tar jag bara reda på vilka portar det ligger på och öppnar dem för de jag nu vill ska komma in (Egentligen så behöver jag bara lägga till "server samba accept" eftersom det är en så vanlig tjänst). Hur gör man detta i comodo? Där får man strula med zoner och har ingen kontroll över vad som händer alls, samma sak med alla andra mjukvarubrandväggar jag prövat. Ibland funkar det och ibland inte, inte konstigt att man stänger av brandväggarna.
Citera
2007-08-10, 20:57
Medlem
Hkarns avatar
Trycker man "Ja" på alla popups med comodo så är det mycket skit bakom spakarna.
Citera
2007-08-10, 21:19
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlasher
GOO COMODO! Helt underbart, ger användaren full kontroll.

Citera
2007-08-11, 00:42
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkarn
Trycker man "Ja" på alla popups med comodo så är det mycket skit bakom spakarna.
Startade windows idag. Fick 14 frågor direkt när den startats, det mesta heter saker som sbps.exe å andra helt outräkerliga saker. De krävs dock för att internet ska fungera ordentligt och trots att jag väljer "kom ihåg" så måste jag likförbannat acceptera och vägra 14 gånger nästa start.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in