Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-07, 11:46
Medlem
För nån dag sen när jag kom till datorn hade den hängt sig. Inget problem på det viset men efter omstart så hängde den sig vid då man kan trycka DEL.
Resetknappen fungerade men sen hände inget, så jag fick stänga av dem med powerknappen o sen starta den igen.

Denna gång kom jag lite längre men samma sak igen.
Stängde av datorn o lät den vila och sen kom jag iaf in i windows. Men efter en minut samma sak. Den hängde sig. Musen gick att anv i ca 30 sek efter häng.

Stängde av ytterligare en gång, sög bort allt damm o rengjorde och starade igen. Nu kunde jag iaf föra över några filer som jag behövde men sen häng.

Vad kan vara fel?
I januari hade jag bara en hdd-krash men i våras dog höger kanal på det inbyggda ljudkortet. Bytte mot ett vanligt ljudkort o saken var ur världen.

Nu verkar det vara något annat fel så jag tänker direkt på att det kanske är moderkortet igen. Kan det vara det?

Grafikkortets fläkt snurrar, likaså nordbryggan eller vad den heter, liten fläkt på 2cm. processorfläkten snurrar och likaså de två i nätagget.

Det verkar som att den hänger sig då den blir för varm, men inget känns för varmt. Tjejens nätagg var ju kokhett när fläkten hade stannat iden och den stängde av sig själv. I min kan jag iaf ta i.

Vad tycker ni jag ska göra?
Prova att bara byta moderkortet eller att byta allt (moderkort, processor, minne)?
Eller finns det nåt annat jag kan göra? Jag kan alltså inte komma in o felsöka i windows då den hänger sig efter 3-4 min. checkdisk kom den knappt igenom. men där var det inget....

Detta skrev jag i lördags, nu har jag provat mig fram lite mer.
Gick in i bios och kollade tempen, vid 42grader hängde dne sig. Men då hade den varit på ett tag innan, men när jag gick in i bios o kollade började den vid 31 och stannade vid 42 eftr ca 5min. Så nån värmekris verkar det heller inte vara. Tyckte det luktade bränt ett tag men, nä... det försvann. Kan varit tjejen somsatt ö rökte

Så, just nu tror jag starkast på att det är moderkortet som är boven i det hela.

De saker jag ha i burken nu är:
Asus A8N-SLI Deluxe nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX

AMD Athlon64 "Winchester" 90nm 3500+ 2200MHz/2.2GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939

Kingstonminnen 1GB vet dock inte vad.
Grafikkortt är nåt X850XT.

Nån som har nån idé vad det kan vara och vad jag bör göra?
Kan direkt säga att jag tänker inte köpa en helt ny dator.. så den kommentaren undanbedes.
Citera
2007-08-07, 13:29
Medlem
DennisOlofs avatar
Om det är värmeproblem kan du köra utan lock, har du någon bordsfläkt du kan låga sätt den i närheten och mata på ordentligt med luft in i datorn.

Då lär den kylas ordentligt om den därefter fungerar ok, då behöver du mera ventilation i datorn helt enkelt. Kan vara moderkortet som blir för varmt och "låser sig".

42grader låter lite väl men kanske är normalt, förmodligen blir det så varmt för att nordbryggan inte har så bra kylning. Kan också vara komponenter som är lite halvdåliga och inte mår bra i värmen.
Citera
2007-08-07, 18:34
Medlem
Nu har jag testat lite mer. Provade ett annat nätagg men ingen skillnad.

Kollade tempen inne i bios o den ligger på:
CPU 42 grader
M/B 41 grader

När jag sen bytte tilbaka till mitt nätagg så höll jag på bränna mig på minnena, iaf det som ligger på B1platsen.
På moderkortet står det:
A1 här har jag ett minne
A2
B1 här har jag ett minne
B2

Sååå, själv blev jag inte så mycket klokare.
Citera
2007-08-07, 18:36
Medlem
On fires avatar
Om du har ett nvidia grafikkort kan du ladda ner rivatuner och kolla vilken temp du har på det. Om du har ett ATI kort kan du säkert goggla fram något bra program. HDn brukar inte bli speciellt varm men om du vill vara på den säkra sidan så finns det säkert program för det med. Använder samurize för det men det är ett ganska onödigt program om du bara vill kolla HD temp.
Citera
2007-08-07, 19:12
Medlem
DennisOlofs avatar
Oj då, då kan det vara minnena som antingen är trasiga eller något fel med dem. Man ska inte kunna bränna sig på minnena om dom nu inte kör i typ 800Mhz som dom gör på grafikkorten (i alla fall som som är hög prestanda).

Mina DDR400 minnen blir knappt ljumet. Däremot låter det som de övriga temperaturerna är ok, moderkortet ser ut att bli varmt men det kan ju vara dålig kylning på chipsetet, det ska dock inte påverka, låter ok, samma med cpu.

Prova att köra med en minnesmodul, kolla manualen vart den ska sitta, eller sätt den i första platsen eller något, funkar inte det prova med andra modulen i samma plats.

Kolla att dom "sitter" ordentligt på plats också.
Citera
2007-08-08, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av On fire
Om du har ett nvidia grafikkort kan du ladda ner rivatuner och kolla vilken temp du har på det. Om du har ett ATI kort kan du säkert goggla fram något bra program. HDn brukar inte bli speciellt varm men om du vill vara på den säkra sidan så finns det säkert program för det med. Använder samurize för det men det är ett ganska onödigt program om du bara vill kolla HD temp.
Om jag kunde så skulle jag gå in i windows o ladda hem olika program men så långt kommer jag inte. Dessutom verkar det som om windows har småkrashat. Men då jag försöker installera om windows så hänger den sig. En installtion tar ju inte 10 min....

Jag kan för övrigt ta ur ett minne och köra bara det ena sen det andra för att se om nån av dem inte vill hänga med o jobba.
Citera
2007-08-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerpa
Jag kan för övrigt ta ur ett minne och köra bara det ena sen det andra för att se om nån av dem inte vill hänga med o jobba.

Det hade nog jag också provat.. är något minne kasst så brukar datorn spöka så som den gör för dig nu, med hängningar.

Du kan ju t.o.m. låna minne av någon kompis och testa med ?
Citera
2007-08-17, 14:38
Medlem
Kan nu säga att det inte var minnena utan att kylflänsen hade lossnat från norbryggan. En liten fläns med fläkt därpå så tuffade allt på som vanligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in