Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-06, 20:12
Medlem
avocados avatar
Hej , jag kan inte få min mikrofon att fungera med realtek HD audio. Har allt uppdaterat och testat att koppla in den i både front och bakpanel.
Använder MSI k9n sli (nforce 570 sli) moderkort med integrerat realtek ljudkort.

Undrar om någon hade samma problem och hittade lösningen.

//avo
Citera
2007-08-06, 20:38
Medlem
DennisOlofs avatar
Kolla alla inställningar, du har säkert missat något, finns flera ställen man måste ändra på för att det ska fungera ibland.

Lite rörigt.
Citera
2007-08-06, 20:41
Medlem
avocados avatar
Jag har testat allt 2 gånger om nu. Även tittat runt på andra forum och hittat massor av människor med samma problem. Deras lösningar fungerar inte på min och det verkar inte finnas någon universiel lösning :/

//avo
Citera
2007-08-07, 10:08
Medlem
avocados avatar
Okej.

Nu har jag skickat 2 mail till supporten både på realtek och MSI. Har fått svar oss MSI och följt deras instruktioner till ingen nytta...
Om någon kommer på något säg till.

//avo
Citera
2007-08-07, 12:00
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avocado
Okej.

Nu har jag skickat 2 mail till supporten både på realtek och MSI. Har fått svar oss MSI och följt deras instruktioner till ingen nytta...
Om någon kommer på något säg till.

//avo

Visst är det ett integrerat ljudkort? För jag hade också problem(datorn blev seg om man snackade en stund) och det löste sig inte med ett annat ljudkort heller, men nu har jag köpt ett icemat USB-ljudkort(typ 299 på komplett) och det funkar äntligen perfekt.
Citera
2007-08-07, 13:22
Medlem
DennisOlofs avatar
Tja om du ska hitta lösningen bör det vara i MSI forumet eller hos realtek, och om flertalet andra har samma problem är det säkert drivrutinerna som krånglar misstänker jag, i värsta fall är det moderkortet men om flera har samma problem på olika moderkort är det garanterar rellaterat till ljudchipet och dess drivrutiner.

Förmodligen måste du fixa någon annan lösning som fungerar, det går bra att köra två ljudkort i burken precis som två nätkort osv. Ett sätt är kanske att fixa ett usb ljudkort och köra mikrofonen via den (som någon annan skrev). Eller vänta på att en lösning ska dyka upp.
Citera
2007-08-07, 14:24
Medlem
avocados avatar
okej tack för hjälpen. Låter det gå någon månad eftersom det inte är så bråttom . Finns det inga nya drivisar/patch så köper jag något billigt ljudkort och kopplar in bara för att micen ska fungera.

//avo
Citera
2007-08-07, 17:32
Medlem
DennisOlofs avatar
avocado det bord fungera bra, iofs lite trist, man tycker ju att sakerna ska fungera eller att dom i alla fall är medvetna om problemet och jobbar på att fixa det :/
Citera
2007-08-07, 17:32
Medlem
><((((°>s avatar
ok själv har jag haft megaproblem med realteks ljud (låång historia), kör med separat ljudkort nu. men testa att ställa om i kontrollpanelen - ljud och ljudenheter - ljudenheter - inspelning av ljud. sen kan du ju testa o se om nån är mutad eller ingen volym på.

btw jag tog bort mina drivrutiner till realtek efter jag installerat det nya kortet, gick ej att installera det andra annars, det fungerar ändå som det ska. tror filen va på lite över 1mb.

mitt tips är alltså att köpa en nytt ljudkort, vilket som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in