Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-06, 15:01
  #1
Moderator
^Eazs avatar
Tjo gott folk

Dator spec's först. Windows Vista med Realtek Audio. Drivrutiner osv har inte ändrats sen 20 minuter sedan.

Jag städade just ur min dator, dvs dammsög fläktar och annat smått och gått.

Startar upp datorn, och allt är som vanligt.. Tills jag gör något ljudrelaterad, ser video, lyssnar på musik i iTunes osv.

Volymen är ca 50% av vad den ska vara, kör just nu med mina högtalare på högsta volym, ljudet i Vista på max och det är mer eller mindre normal lyssnings nivå alltså en nivå som det inte ska vara i normala fall.

Någon idé vad jag gör för fel?

Testat alla portar baktill på datorn utan någon förändring..
Citera
2007-08-06, 19:25
  #2
Moderator
^Eazs avatar
Nu har jag avinstallerat alla drivrutiner för ljud, installerat de nyastet - samma resultat.

Avinstallerade dessa, lade på dem jag har kör sen i Mars utan problem - samme resultat.

Om det är någon som har några andra saker jag kan testa så feel free.

Ser DIF Matchen på datorn just nu, men funderar på att dra igång en ominstallation efter denna.
Citera
2007-08-07, 10:24
  #3
Moderator
^Eazs avatar
Ingen som har något förslag?
Citera
2007-08-07, 10:49
  #4
Medlem
fattonys avatar
Dubbelklicka på ljudikonen så att du får upp kontrollpanelen över alla ljudinställningarna och kolla "wave inställningen". Om den inte är max, testa att höja den.
Citera
2007-08-07, 10:54
  #5
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattony
Dubbelklicka på ljudikonen så att du får upp kontrollpanelen över alla ljudinställningarna och kolla "wave inställningen". Om den inte är max, testa att höja den.


Får inte upp någon inställning för wave, är den någon annanstans i Vista?

Får upp inställningar för applicationer.
Citera
2007-08-11, 08:54
  #6
Moderator
^Eazs avatar
Ok...
Installerade om Windows Vista - samma sak
Stoppade i en externt ljudkort - samma sak (avaktiverade Onboard soundcard först)

Någon som har något förslag?
Citera
2007-08-11, 11:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ok...
Installerade om Windows Vista - samma sak
Stoppade i en externt ljudkort - samma sak (avaktiverade Onboard soundcard först)

Någon som har något förslag?


Har också en kännsla av att ljuder är mycket lägre i Vista än XP, eller bara nått man får för sig ?
Citera
2009-01-05, 00:18
  #8
Medlem
Nej, ljudet är jäkligt mycket lägre, och jag har vänt upp och ner på varenda inställning och fil som finns men inte hittat någon inställning för wave... fullkomligt vansinning blir jag..

Finns det någor där ute som vet hur man höjer Wave i Windows Vista?
Citera
2009-01-05, 01:14
  #9
Medlem
Andreasvbs avatar
Lite olika tips som jag kommer på.

Högerklicka på ljudikonen > Playback Devices > Markera enhet > Configure > ställ in Stereo/5.1 vad du nu har, gå igenom guiden.

Properties på samma enhet > Levels > kolla så allt är på max.

Kolla också om det finns något program för ljudkortet där man kan ställa in.

Denna tråd var lite gammal, men om man skall svara på frågan om den är lägre i Vista måste det bero på vilket ljudkort/drivrutin man har.

Använder Creative SB X-Fi.
Jag har ställt in så foobar2000 spelar högt när den är på -13.37 dB, då måste jag ha väldigt lågt på andra program eftersom 0 dB är max i fb2k.

Huvudvolymen och fb2k är på kanske 80%, IE/Chrome på 5%.
Högtalarna kanske är på 25%, max.

Jag har också ett inbyggt ljudkort, Soundmax. Kan ställa in väldigt mycket, är ungefär lika hög volym med det.
__________________
Senast redigerad av Andreasvb 2009-01-05 kl. 01:25.
Citera
2009-01-09, 22:46
  #10
Medlem
Ingen som har något annat förslag? Det Andreas skrev testade jag och jag hade redan dem inställningarna på max..


Blir så trött när man köper en dator för 11 000 och ljudet är halvdant.. Ska man gå köpa sig ett ljudkort för 1500kr och sen hoppas på att det blir högre?



Det måste ju finnas en wave inställning i Vista som det finns i XP vilket ger betydligt högre volym?
Citera
2009-01-09, 23:07
  #11
Medlem
Andreasvbs avatar
Vad har du för ljudkort och högtalare/hörlurar?

Har du testat andra högtalare/hörlurar?
Testat med hörlurar direkt i uttaget?
Testat med samma hörlurar/högtalare i XP, och/eller i en annan dator(med Vista/XP)?
__________________
Senast redigerad av Andreasvb 2009-01-09 kl. 23:09.
Citera
2009-01-09, 23:43
  #12
Medlem
Uber0ns avatar
Testat att sätta ljudkabeln i ett annat läge? Ibland kan det vara så enkelt som att den inte är helt intryckt, eller att den är för långt intryckt (det har faktiskt hänt mig, hur skumt det än låter...)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback