Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-05, 16:32
Medlem
Ett namns avatar
Jag hade tänkt föra över all min musik och film till min externa hdd på 160 gb. Men jag har hört att det inte är bra att spela musik eller film direkt genom en extern hdd. Är det sant?
För om inte så kommer en till följdfråga. Är det nyttigt att installera program som tex photoshop på en extern hdd och köra via den?
Citera
2007-08-05, 16:36
Medlem
Filmer och musik är garanterat inga problem. Program kanske går segt, men rent skadligt kommer det inte vara. Är väl som att använda en 5400rpm-hdd, tänker jag.
Citera
2007-08-05, 22:36
Medlem
DennisOlofs avatar
Att spela musik som mp3, titta på saker som divx, xvid och annat är inga problem över USB2. Överföringen i genomsnitt (praktiken) tror jag ligger någon stans runt 20 megabyte / sek

Lite beroende på vilken extern låda man har samt USB2 chip i den, vissa är bättre. Men skiljer inte så mycket. Det är svårt nå upp till överföringsbegränsningen om du kör "streamat" direkt från enheten.

Att kopiera data tar dock längre tid och då märker man att det går segt. Däremot att köra program direkt från USB2 disken kan vara problematiskt och det går ganska segt, funkar men inte att föredra om man kan undvika.
Citera
2007-08-05, 23:07
Medlem
Ett namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Att spela musik som mp3, titta på saker som divx, xvid och annat är inga problem över USB2. Överföringen i genomsnitt (praktiken) tror jag ligger någon stans runt 20 megabyte / sek

Lite beroende på vilken extern låda man har samt USB2 chip i den, vissa är bättre. Men skiljer inte så mycket. Det är svårt nå upp till överföringsbegränsningen om du kör "streamat" direkt från enheten.

Att kopiera data tar dock längre tid och då märker man att det går segt. Däremot att köra program direkt från USB2 disken kan vara problematiskt och det går ganska segt, funkar men inte att föredra om man kan undvika.

Så du menar att det är problematiskt för att det går segt? Eller finns det något annat som gör det "sämre" att köra direkt från en extern hdd?
Citera
2007-08-06, 10:15
Medlem
DennisOlofs avatar
Nja, det går segt, samt man kan få problem om enheter byter beteckning, från t.ex. f: till g:

Om man plugga in flera enheter och så, men det kan man ha koll på.
Citera
2007-08-06, 10:21
Medlem
det enda jag har haft problem med när det gäller extrena diskar är torrent-trafik. Det går väldigt långsamt faktiskt!
Citera
2007-08-06, 11:51
Medlem
DennisOlofs avatar
xenix85 jasså, det borde det inte göra, USB2 är ju ganska snabbt interface.

Kanske du kör på USB1 ?
Citera
2007-08-06, 11:59
Medlem
x0rs avatar
USB2 har aldrig funkar bra för mig. Firewire däremot går kanon. Stor skillnad i hastighet, plus att det tar mindre kraft av cpn. Så om du har firewire på den, kör det.
Citera
2007-08-06, 13:02
Medlem
Packa upp filer via min externa så blir datorn skit seg. winrar hänger sig och windows felsöker hddn när jag startar om burken för att det inte går att stänga av winrar som ballat ur totalt..,.

Resten funkar.

samma sak med diskfrag och komprimering.
Citera
2007-08-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
xenix85 jasså, det borde det inte göra, USB2 är ju ganska snabbt interface.

Kanske du kör på USB1 ?

Nej, ja har USB 2.0 Och jag har inga problem med kopiering och liknande även om det självklart går långsammare än med IDE/S-ATA. Tror att det är på sättet som torrenttrafik fungerar som inte riktigt passar USB. Väldigt många små paket på väldigt skilda ställen på disken i båda riktningarna samtidigt. Kompisen har två stycken externa Maxtordiskar till sin Mac. Den ena med Firewire och den andra med USB. Och han har samma problem som mig med USB-disken men inte med Firewire-disken. Så jag tror det är någonting med torrenttrafik och USb som inte riktigt klaffar.
Citera
2007-08-06, 14:42
Medlem
DennisOlofs avatar
xenix85, jo det är möjligt att det är så, tack för informationen, då vet jag ifall det skulle hända mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in