Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-05, 01:07
Medlem
Undrar om jag kan ändra mappen som jag har som skrivbord nu till nån annan?
Citera
2007-08-05, 01:13
Medlem
ManicFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munah
Undrar om jag kan ändra mappen som jag har som skrivbord nu till nån annan?

Mapp som skrivbord? Du får nog förklara lite tydligare vad du menar. Jag hänger iaf inte med på noterna.
Citera
2007-08-05, 01:15
Medlem
Ny Kulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicFreedom
Mapp som skrivbord? Du får nog förklara lite tydligare vad du menar. Jag hänger iaf inte med på noterna.

skrivbordet är en mapp, kan man ha en annan mapp än mappen skrivbordet som skrivbordsmapp?
Citera
2007-08-05, 01:15
Medlem
DXVs avatar
Det som finns på skrivbordet finns ju på en mapp i datorn givetvis, killen undrar om man kan få någon annan mapp som visas på skrivbordet
Citera
2007-08-05, 01:20
Medlem
Ondkvists avatar
"Skrivbord" är per definition en mapp/katalog under Documents and Settings-strukturen för varje user.

Skulle tro att det är ganska hårdkodat där, för att det inte ska bli totalkaos. Men jag har haft fel förr, finns säkert något registryhack för att peka om skrivbordet till C:\Lasses dowloads\hemligt stuff\april, varför man nu vill göra det.
Citera
2007-08-05, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
"Skrivbord" är per definition en mapp/katalog under Documents and Settings-strukturen för varje user.

Skulle tro att det är ganska hårdkodat där, för att det inte ska bli totalkaos. Men jag har haft fel förr, finns säkert något registryhack för att peka om skrivbordet till C:\Lasses dowloads\hemligt stuff\april, varför man nu vill göra det.
Tänkte mer om jag kunde ha bara c:\
Citera
2007-08-05, 02:25
Medlem
Funkes avatar
Om jag inte minns fel så kan man haxxa till det med hjälp av Tweak UI
Citera
2007-08-05, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funke
Om jag inte minns fel så kan man haxxa till det med hjälp av Tweak UI

Trevligt- kollar upp saken på en gång.
vänta lite

-
Nej det kunde man inte

-
edit- inte isjälva programet men:

Go to http://www.microsoft.com/ and download the
TweakUI 1.1 powertoy. Make sure you get the separate version as at the time of this
writing the one in the powertoys kit was a different version.

Install it by double clicking on it to expand then find the .inf file and right click on it.
Select "install" from the menu and it will install. Now open control panel / tweakui and go
to the general tab. In the middle of the screen is the desktop folder and the change location button.
It should be pretty straight forward from there.

Fick det inte riktigt att funka men ska försöka testa med ett program som också är från microsoft som heter synctoy, återkommer med resultat
Citera
2007-08-05, 07:20
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munah
Tänkte mer om jag kunde ha bara c:\

Då kan du ju lika gärna köra med någon alternativ skalhanterare istället för explorer.exe, om du till exempel vill ha någon form av filhanterare istället för klassiska Skrivbordet. Finns åtskilliga.
Citera
2007-08-05, 10:52
Medlem
Visst fungerar det. Jag testade nyss med TweakUI (2.10).
My Computer > Special Folders > Folder
Välj Desktop
Tryck Change location

Det var inga problem att ändra så C: användes som skrivbord.

För att man ska se ändring måste man trycka F5 på skrivbordet. Samma sak om man lägger till dokument/genvägar.
Om man loggar ut och in igen så fungerar nya skrivbordet som vanligt, dvs uppdateras direkt när man göra ändringar.
Citera
2007-08-05, 11:49
Medlem
darkmarcs avatar
För den intresserade kan nämnas att denna inställning ligger i Registryt i nyckeln HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Curre ntVersion\Explorer\Shell Folders\Desktop.

///DM
Citera
2007-08-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
Visst fungerar det. Jag testade nyss med TweakUI (2.10).
My Computer > Special Folders > Folder
Välj Desktop
Tryck Change location

Det var inga problem att ändra så C: användes som skrivbord.

För att man ska se ändring måste man trycka F5 på skrivbordet. Samma sak om man lägger till dokument/genvägar.
Om man loggar ut och in igen så fungerar nya skrivbordet som vanligt, dvs uppdateras direkt när man göra ändringar.

Nu hittade jag, Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in