2007-08-05, 13:52
Medlem
Att det är nyttigt att hitta förklaringar på mysterier håller jag med om.
Citera
2007-08-05, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Hade varit intressant med lite seriösa forskningar i s.k hemsökta byggnader.
Visst kan det kännas lite dumt att slänga ut pengar på några spökjägare, men det kanske skulle vara nyttigt i längden att framföra naturliga förklaringar på de vanligare "spöksymptomen" i hus runtom i världen.

Eftersom det finns väldigt få etablerade vetenskapliga institiutioner som bedriver forskning i ämnet, så vänder sig så klart folk till dessa s.k. "spökjägare" (egentligen ogillar jag denna term pga hur barnsligt det låter). Tyvärr har detta en nackdel - och det är att resultatet av testerna kanske riskerar att ledas åt/tendera att pekas åt ett håll. Svaren blir något i stil med "Ja, men kolla nu här; EMF-mätaren gjorde volter flera gånger, och vi plåtade till och med en orb! Det MÅSTE ju betyda att huset är hemsökt!"...

Svaret på om ett hus är hemsökt eller inte är extremt svårt att finna med den teknik vi idag besitter. Folk förlitar sig mer på "känsla" än absolut fakta. Även OM det nu fångas anomaliteter på filmer och foton, eller om det förekommer flukturationer i de elektromagnetiska fälten eller om rörelsedetektorer ger utslag, så finns det hur som helst ändå inga belägg för att detta triggas av paranormal aktivitet.

Dylika fenomen (förutom orbs, som är rent trams) förblir i bästa fall intressanta, oförklarliga anomaliteter - men inte mer än så.
Citera
2007-08-05, 14:48
Medlem
Där håller jag med dig Krumbukto. Och i ett sånt läge som du beskriver finns det givetvis anledning att gå vidare med forskningen för att kanske kunna hitta svar på vad som orsakade dessa utslag. Men för det krävs givetvis seriös folk och ingen som låter sig styras av de personligen tror eller tycker.
Citera
2007-08-06, 00:51
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
Du skrev "Sveneholm" men jag antar att du menar Svaneholm...?

Har för mig att Svaneholm har varit på tapeten i nån episod av Det Okända.
Oj, skrev jag så tokigt. Men du har helt rätt att det ska vara Svaneholm. Och jag har bott där med min sambo och upplevde något som jag inte kan förklara, och som resulterade i att min sambo krävde att få sova resterande del av natten i bilen.

/mvh Ikh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in