Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Jag blev precis lite konspiratorisk och tänkte mig att en dominoeffekt bland etablissemanget skulle kunna bli effekten av ett offentliggörande av listan.
Även om kanske inte de nuvarande politikerna finns med på listan så föreligger det en risk att de ändå dras med i fallet då deras beskyddare, journalisterna, avslöjas som spioner. Vilka skall då skydda politikerna från kritisk granskning?
Men om du tänker ett steg vidare: vad kommer hända med spionerna i Sverige om namnen offentliggörs?
Själv tror jag att inget kommer hända. Sverige är Sverige, och med detta menar jag att antingen är folk så mycket åt vänster att de inte tycker att dessa personer gjort något fel, eller så tillhör de den stora massan som tycker att man skall förlåta och gå vidare.
Så det vi hoppas skall bli ett "fall" för de inblandade kommer aldrig att ske.
Jag menar, den starkaste kandidaten till att bli vår nästa statsminister är en skattefuskande, fifflande, bedragande felparkerare som inte kan sköta sin egen ekonomi. Hennes "fall" ledde bara till ökad populäritet.
Sverige är sjukt i dessa avseenden.
Den minoritet av oss som tycker att det är förkastligt att ha samarbetat med STASI har dock inget att säga till om.