2007-08-08, 11:44
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Jag blev precis lite konspiratorisk och tänkte mig att en dominoeffekt bland etablissemanget skulle kunna bli effekten av ett offentliggörande av listan.
Även om kanske inte de nuvarande politikerna finns med på listan så föreligger det en risk att de ändå dras med i fallet då deras beskyddare, journalisterna, avslöjas som spioner. Vilka skall då skydda politikerna från kritisk granskning?

Men om du tänker ett steg vidare: vad kommer hända med spionerna i Sverige om namnen offentliggörs?

Själv tror jag att inget kommer hända. Sverige är Sverige, och med detta menar jag att antingen är folk så mycket åt vänster att de inte tycker att dessa personer gjort något fel, eller så tillhör de den stora massan som tycker att man skall förlåta och gå vidare.

Så det vi hoppas skall bli ett "fall" för de inblandade kommer aldrig att ske.

Jag menar, den starkaste kandidaten till att bli vår nästa statsminister är en skattefuskande, fifflande, bedragande felparkerare som inte kan sköta sin egen ekonomi. Hennes "fall" ledde bara till ökad populäritet.

Sverige är sjukt i dessa avseenden.

Den minoritet av oss som tycker att det är förkastligt att ha samarbetat med STASI har dock inget att säga till om.
Citera
2007-08-08, 14:19
Medlem
Dysfunktionells avatar
// ubersanta

Fullt medhåll härifrån. Vi tenderar knsekvent att övervärdera sprängkraften i diverse "avslöjanden". Fallet med Den Osynlige Statssekreteraren och Tsunamin är ett gott exempel.

Den allmänna meningen bland befolkningen verkar vara att " den stackaren har väl utstått tillräckligt nu" blandat med "sluta tjata". Sanningen har inget värde i Sverige, mest på grund av att våra makthavare inte tror att vi tål den.
Citera
2007-08-08, 14:24
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Även där pekar spåren tveklöst mot den alkoholindränkta, revolutionshyllande, uppblåsta och allmänt självförhärligande journalistkåren. Svin.

Eh, ja, för just journalistkåren är ju den yrkesgrupp som verkligen är mest känd för sina alkoholproblem.
Citera
2007-08-08, 14:36
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Eh, ja, för just journalistkåren är ju den yrkesgrupp som verkligen är mest känd för sina alkoholproblem.

Speciellt om man är sportjournalist i götet

Citat:
Ursprungligen postat av Dysfunktionell
// ubersanta

Fullt medhåll härifrån. Vi tenderar knsekvent att övervärdera sprängkraften i diverse "avslöjanden". Fallet med Den Osynlige Statssekreteraren och Tsunamin är ett gott exempel.

Den allmänna meningen bland befolkningen verkar vara att " den stackaren har väl utstått tillräckligt nu" blandat med "sluta tjata". Sanningen har inget värde i Sverige, mest på grund av att våra makthavare inte tror att vi tål den.

Dock betyder ju inte detta att sanningen skall hållas gömd bara för det.

Själv med rötter bakom järnridån så har jag en omätlig avsky och avsmak för allt som har med kommunism och infiltratörer/angivare/spioner.

Jag vill veta namnen på landsförrädarna i Sverige som inifrån förberedde och hjälpte DDR - kanske t.o.m. för ett framtida övertagande.

Hade listan innehållit svenska nazistsympatisatörer hade dessa hängts ut i tidning med namn och bild... *host* *host*
Citera
2007-08-08, 15:19
Moderator
Lobengulas avatar
Jag kan tänka mig att listan inte blir offentlig för att skydda eventuellt oskyldiga. Det kan ju finnas en risk att östtyskarna fört upp personer på listan men som aldrig gjort något.

M.a.o. så vet man inte till 100% att personerna på listan har samarbetat med DDR.

Exempel:

År 1978 är Lasse en hängiven ung kommunist som dyrkar DDR. DDR kontaktar Lasse och ber honom spionera åt dem. Lasse är inte så pigg på det men svarar kryptiskt att han ska säga till om han hittar något intressant. Lasse har dock ingen tanke på att göra det men vågar/vill inte svara tvärt nej.

DDR för upp Lasse på listan som informatör.

Eftersom Lasse inte gjort någonting så vore det ganska hemskt om hans namn smutsades ned. Idag är Lasse kanske en kommunalpamp i en mindre kommun. Hans liv skulle förmodligen förstöras.
Citera
2007-08-08, 15:22
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag kan tänka mig att listan inte blir offentlig för att skydda eventuellt oskyldiga. Det kan ju finnas en risk att östtyskarna fört upp personer på listan men som aldrig gjort något.

M.a.o. så vet man inte till 100% att personerna på listan har samarbetat med DDR.

Exempel:

År 1978 är Lasse en hängiven ung kommunist som dyrkar DDR. DDR kontaktar Lasse och ber honom spionera åt dem. Lasse är inte så pigg på det men svarar kryptiskt att han ska säga till om han hittar något intressant. Lasse har dock ingen tanke på att göra det men vågar/vill inte svara tvärt nej.

DDR för upp Lasse på listan som informatör.

Eftersom Lasse inte gjort någonting så vore det ganska hemskt om hans namn smutsades ned. Idag är Lasse kanske en kommunalpamp i en mindre kommun. Hans liv skulle förmodligen förstöras.

Detta dilemmat har jag också förstått, och är lite kluven till det.

Problemet är att vi inget vet om listan. Vad står det i den? Jag tvivlar på att det bara är en lista med namn, utan jag tror att det finns lite mer detaljer kring personerna och deras aktiviteter.

Och varför förnekar SÄPO att en sådan lista existerar.

Det är alltså för många frågetecken kring detta som måste redas ut.

I ditt fall med Lasse, så tycker jag att det är Lasses skyldighet att rapportera till SÄPO att STASI har kontaktat honom.
Citera
2007-08-08, 15:24
Medlem
ja är ju intresserad av om olof palme finns på listan men ja tror inte det han kom ju från estland och borde då rimligen finnas då i kgb s arkiv
Citera
2007-08-08, 15:27
Medlem
Ett förslag

Varför inte maila materialet till er lokala tidnings ledarsida? Iallafall lite uppmärksamhet.
Citera
2007-08-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
ja är ju intresserad av om olof palme finns på listan men ja tror inte det han kom ju från estland och borde då rimligen finnas då i kgb s arkiv

Olof Palmes mamma var född i Lettland och vad jag förstått så flyttade hon till Sverige INNAN hon gifte sig med Olofs pappa 1916.

Som ni kanske vet så hände det nått i Ryssland 1917 , dvs en bra stund efter Olofs mamma flyttat till Sverige.
Citera
2007-08-08, 15:36
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Varför inte maila materialet till er lokala tidnings ledarsida? Iallafall lite uppmärksamhet.

Jag har skrivit till min lokala tidning. Får se om det blir något.

har ju ändå fått lite uppmärksamhet nu i dagarna. Ett steg i rätt riktning.
Citera
2007-08-08, 15:58
Medlem
#dvs en bra stund efter Olofs mamma flyttat till Sverige.#
ja dom frågorna kring detta är många för det första hur fan kunde han återvända och resa fritt mellan öst och väst tyskland fick man löppa mellan minor och prick skyttar men palme hade visst inte sådana problem,,
det andra frågan är ju varför i helvete sovjetunjonen hyllar en utlänsk medborgare med ett frimärke , visserligen bara 1 kopek men i alla fall så måste han ju ha gort en björntjänst för det
Citera
2007-08-08, 15:58
Medlem
Golonkas avatar
Det här kommer jag att följa med stort intresse. Jag är nämligen fullständigt övertygad om att en hel del väldigt intressanta namn kommer att återfinnas på den här listan. Personer mycket nära maktens centrum, både den formella och informella... Politiker och journalister!

STASI lyckades, om ni minns, plantera en inflytelseagent i Willy Brandts omedelbara närhet, så förutsättningarna saknas inte... Det finns en massa indikationer på att väldigt mycket inte var helt kosher i svenskt 60, 70 och 80-tal. Både inrikes och utrikespolitiskt. Den så kallade 68-vänstern kom att få ett för västeuropeiska mått mätt ovansligt stort inflytande som fortfarande står sig än i dag. Jag rekommenderar en titt på följande sida:

www.dsm.nu och kolla speciellt in de artiklar som behandlar "den svenska enparti-staten", "välfärdsstaten mot vägs ände" och om journalistiken i Sverige!

Det är nog en hel del personer som har ganska mycket rövsvett just nu. Hemligstämpeln hos SÄPO förvånar inte. Skulle samhället kunna hantera om det visar sig att vi blivit fullständigt grundlurade i 30-40 år? Vissa statsbärande politiska partier kanske skulle gå rent åt helvete... Politikerna kontrollerar SÄPO, så det har säkert kommit ORDER på en hemligstämpel. Vad Sverige behöver är en författningsdomstol!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in