2007-08-04, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Vilka märken har dålig kvalité enligt dig då? Du själv höjer japsarna till skyarna i jämförelse mot tyskar.

Inte jag, kunderna och oberoende undersökningar.

Och då gör man bäst i att ta till sig det.

BMW och Audi brukar få bra betyg i undersökningar där nybilsägare ett år efter köpet får sätta betyg på sin bil. Samtidigt är Audi- och BMW-ägare de som är mest oroliga för vad andra skall tycka om sitt bilval (finns undersökningar på det med). Vissa kanske till och med tror att de får mer framgång hos det motsatta könet om de har en viss bil.

Precis alla kvalitetsundersökningar och statistik från oberoende testinstitut som bilprovningen etc liksom den kunskap som finns hos biltillverkarna själva är mycket tydliga med att japanska bilar är helt överlägsna på den fronten. Inget snack om saken. Sedan behöver de inte vara snabbast, snyggast, bekvämast eller ha "bäst känsla". Men bäst är de definitivt och med stor marginal. Tyskarna och svenskarna ligger långt efter, massor av småfel och även stora fel. Och dyra fel.

Man kan inte bara läsa vad barnungarna i TV och svenska AMS skriver. De vet ingenting och är så sponsrade att de knappast törs skriva ngt vettigt. De provkör en splitterny bil under några timmar, inget annat. Att prova på att äga många märken och modeller under lång tid ger en en bra bild av vad bilarna går för i längden och stämmer dina erfarenheter med de som tex bilprovningens statistik eller stora ägarundersökningar säger så kan du nog lita på dem.

Det finns en anledning till att folk inte vill ta i en 10 år gammal BMW med tång ens men efterfrågan på en Toyota Carina II eller RAV4 är betydligt större än utbudet. Gissa varför?
Citera
2007-08-04, 10:36
Medlem
volvo 240s avatar
Påstår du att en 10 år gammal BMW är slut rent kvalitetsmässigt jämfört med en 10 år gammal japsare?
Citera
2007-08-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Påstår du att en 10 år gammal BMW är slut rent kvalitetsmässigt jämfört med en 10 år gammal japsare?

Gör du?

Jag påstår bara det jag skrev, sedan får andra dra sina slutsatser utifrån detta. En 10 år gammal BMW 523 blir i alla händelser betydligt dyrare att äga, att serva och att reparera än en 10 år gammal Toyota Camry, det kan jag garantera.
Citera
2007-08-04, 13:27
Medlem
Citat:
Vilka märken har dålig kvalité enligt dig då? Du själv höjer japsarna till skyarna i jämförelse mot tyskar.

Är ju svårt att jämföra kvalitet... Tyskar är väl inte direkt kända för att bara gå och gå utan att behöva kärlek. En japanare kanske ser för hemskt ut på kort tid, och inredningen känns som den faller samman, men går, det gör den för evigt. En tysk bil håller nykänslan i paneler, men den fordrar också mycket mer i form av service och reparationer... Att tyska bilar håller bra är en kvarleva från tiden då MB byggde 123 och resten av världen byggde skit. Nu är det ombytta roller.
Citera
2007-08-04, 13:43
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Att tyska bilar håller bra är en kvarleva från tiden då MB byggde 123 och resten av världen byggde skit. Nu är det ombytta roller.
Volvo 740 är faktiskt helt i klass med W123!
Fruktansvärt tråkigt att se en sånhögklass bil som Mercedes W123 bli nerlagd och ersatt med skräp
Citera
2007-08-04, 18:53
Medlem
Citat:
Fruktansvärt tråkigt att se en sånhögklass bil som Mercedes W123 bli nerlagd och ersatt med skräp

Visa mig en 740 som gått 130.000 mil först utan större reparationer.
Citera
2007-08-04, 19:17
Medlem
Ecstanols avatar
Citat:

Kallar du w124 för skräp så är du heeelt ute och cyklar. Jag har många tusen mil bakom ratten på en 75000-milare med 91-hästars 250D. Sinnessjuk kvalitet som jag har svårt att se samtida modeller jämföras med. Långmilade 124 ser man ju fortfarande många av så jag tror knappast det är en engångshändelse. Att rostburken som ersatte den i sin tur är skräp, det vet hela världen och MB kämpar fortfarande med sitt rykte efter det.
Citera
2007-08-04, 19:21
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ecstanol
Kallar du w124 för skräp så är du heeelt ute och cyklar. Jag har många tusen mil bakom ratten på en 75000-milare med 91-hästars 250D. Sinnessjuk kvalitet som jag har svårt att se samtida modeller jämföras med. Långmilade 124 ser man ju fortfarande många av så jag tror knappast det är en engångshändelse. Att rostburken som ersatte den i sin tur är skräp, det vet hela världen och MB kämpar fortfarande med sitt rykte efter det.
Förlåt, W124 är en alldels utmärkt bil våran var uppe i 50.000 mil innan vi bytte till 740 pga kombibehov. blandar ihop mercedes och deras Wxxx.

Trodde det var W124 som hösten åsyftade.

Den åtföljdes av skräp.
Citera
2007-08-04, 19:24
Medlem
Ecstanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Visa mig en 740 som gått 130.000 mil först utan större reparationer.

Var faktiskt en 120 000-milare i Vi Bilägare för några nummer sedan. Saknas 10k till dina 130k men rätt bra ändå.
Citera
2007-08-04, 20:12
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Inte jag, kunderna och oberoende undersökningar.

Och då gör man bäst i att ta till sig det.

BMW och Audi brukar få bra betyg i undersökningar där nybilsägare ett år efter köpet får sätta betyg på sin bil. Samtidigt är Audi- och BMW-ägare de som är mest oroliga för vad andra skall tycka om sitt bilval (finns undersökningar på det med). Vissa kanske till och med tror att de får mer framgång hos det motsatta könet om de har en viss bil.

Precis alla kvalitetsundersökningar och statistik från oberoende testinstitut som bilprovningen etc liksom den kunskap som finns hos biltillverkarna själva är mycket tydliga med att japanska bilar är helt överlägsna på den fronten. Inget snack om saken. Sedan behöver de inte vara snabbast, snyggast, bekvämast eller ha "bäst känsla". Men bäst är de definitivt och med stor marginal. Tyskarna och svenskarna ligger långt efter, massor av småfel och även stora fel. Och dyra fel.

Man kan inte bara läsa vad barnungarna i TV och svenska AMS skriver. De vet ingenting och är så sponsrade att de knappast törs skriva ngt vettigt. De provkör en splitterny bil under några timmar, inget annat. Att prova på att äga många märken och modeller under lång tid ger en en bra bild av vad bilarna går för i längden och stämmer dina erfarenheter med de som tex bilprovningens statistik eller stora ägarundersökningar säger så kan du nog lita på dem.

Det finns en anledning till att folk inte vill ta i en 10 år gammal BMW med tång ens men efterfrågan på en Toyota Carina II eller RAV4 är betydligt större än utbudet. Gissa varför?

Jag tycker man ser jävligt många 10+ år äldre Bimmers.
Hur som helst, BMW brukar ju vinna den där kund-undersökning ganska ofta i Sverige.
Citera
2007-08-04, 22:59
Medlem
Citat:
Jag tycker man ser jävligt många 10+ år äldre Bimmers.
Hur som helst, BMW brukar ju vinna den där kund-undersökning ganska ofta i Sverige.

Kunder med 10 år gamla bilar? Glöm det.
Citera
2007-08-04, 23:19
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Om man tar i beaktande Bilprovningens statistik, TüV-s statistik och liknande så ser man att det är andra märken än de som framhålls av finniga tjugoåringar som är BRA och håller KVALITET.
Det du syftar på är väl dom som framhåller att antingen deras kära Mercedes eller BMW är den bästa bilen i världen. Dom som även kommit att dominera denna tråden.

Dessa människor vet innerst inne att deras kära tysk-bilar inte kan konkurrera, varken stilmässigt, kvalitetsmässigt eller kundnöjödhetsmässigt med en jagga.

Visst, en BMW duger till att köra runt en "nysvensk" pizza-turk eller en tysk kålbonde, men mycket mer är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in