Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-08-03, 17:34
Medlem
Riddick_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalkItOut
Modell osv?

ingen aning faktiskt går det att kolla på nåt vis?
Citera
2007-08-04, 12:51
Medlem
Murmeldjurets avatar
Finns s/n på baksidan/undersidan bara att knappa in det på Packard Bells support sida och ladda ner drivrutinerna.
Citera
2007-08-04, 14:30
Medlem
Riddick_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmeldjuret
Finns s/n på baksidan/undersidan bara att knappa in det på Packard Bells support sida och ladda ner drivrutinerna.

ska kolla upp det. är väldigt tacksam om detta funkar
Citera
2007-08-04, 14:31
Medlem
Murmeldjurets avatar
Det funkar
Citera
2007-08-04, 15:03
Medlem
Riddick_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmeldjuret
Det funkar

haha. ja det gjorde det!

Tack så oerhört mycker!!. Det är sjukt att man får så mkt bättre svar på sina frågor här än på speciella forum så som sweclockers osv ..

iomd passar jag på att fråga en sak till :

när jag formaterade om datorn så installerade jag nog windows två gånger på samma enhet. för när jag sätter på datorn så kommer det upp två alternativ där jag kan välja mellan:
Windows XP Pro och Windows XP Pro

hur tar jag bort en av dom =P ?

tack ännu en gång!
Citera
2007-08-04, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddick_b
när jag formaterade om datorn så installerade jag nog windows två gånger på samma enhet. för när jag sätter på datorn så kommer det upp två alternativ där jag kan välja mellan:
Windows XP Pro och Windows XP Pro

hur tar jag bort en av dom =P ?

tack ännu en gång!

Start -> kör -> cmd
bootcfg /?
bootcfg /query
(bootcfg /default?)
bootcfg /delete /X (eller kanske #X)

Något sådant, jag reserverar mig för om jag skrivit kommandona fel då jag inte har lust att testa om dom funkar på min dator just nu
Men det brukar vara ganka självförklarande i cmd. Det enda jag är lite tveksam till är hur man får reda på vilket OS som är default och om man måste sätta detta först. Risken finns ju alltid att det klappar ihop hela skiten, om man t.ex råkar radera det som är satt som default-OS i boot.ini så är inte Windows smart nog att ordna till det automatiskt i efterhand. Därför skrev jag (bootcfg default) för jag vet inte om det steget ska göras före, efter eller inte alls.

Man kan också redigera boot.ini manuellt skulle jag tro, den ligger i roten i c:\ som dold systemfil.
Citera
2007-08-04, 15:34
Medlem
Riddick_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Start -> kör -> cmd
bootcfg /?
bootcfg /query
(bootcfg /default?)
bootcfg /delete /X (eller kanske #X)

Något sådant, jag reserverar mig för om jag skrivit kommandona fel då jag inte har lust att testa om dom funkar på min dator just nu
Men det brukar vara ganka självförklarande i cmd. Det enda jag är lite tveksam till är hur man får reda på vilket OS som är default och om man måste sätta detta först. Risken finns ju alltid att det klappar ihop hela skiten, om man t.ex råkar radera det som är satt som default-OS i boot.ini så är inte Windows smart nog att ordna till det automatiskt i efterhand. Därför skrev jag (bootcfg default) för jag vet inte om det steget ska göras före, efter eller inte alls.

Man kan också redigera boot.ini manuellt skulle jag tro, den ligger i roten i c:\ som dold systemfil.

tack så mkt .. Dock för många frågetecken för att jag ska försöka mig på det där .. bode det inte vara x#2 ? eftersom jag använder den som är överst på listan?
Citera
2007-08-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddick_b
tack så mkt .. Dock för många frågetecken för att jag ska försöka mig på det där .. bode det inte vara x#2 ? eftersom jag använder den som är överst på listan?

Frågetecknen är mest bara för att jag bara har ett OS på min dator och därför inte kan se hur det ser ut när man har två. Står det inte någonstans vilket av dina två som är default? Vilket av dom som är den riktiga installationen och vilket som är den felaktiga? Bara du på något sätt kan ta reda på vilket som är det riktiga och sätta det som default (om det inte redan är det) så borde det ju inte vara några problem att ta bort det andra. Eller kanske nummer 1 alltid är default?
Många frågor

Jaja, nu vet du ju iallafall hur man redigerar boot.ini om du inte visste det innan. Antagligen är det väl som du säger #2 du kan ta bort om du alltid bootar #1. Vad händer om du försöker boota #2?
Citera
2007-08-04, 16:57
Medlem
Riddick_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Frågetecknen är mest bara för att jag bara har ett OS på min dator och därför inte kan se hur det ser ut när man har två. Står det inte någonstans vilket av dina två som är default? Vilket av dom som är den riktiga installationen och vilket som är den felaktiga? Bara du på något sätt kan ta reda på vilket som är det riktiga och sätta det som default (om det inte redan är det) så borde det ju inte vara några problem att ta bort det andra. Eller kanske nummer 1 alltid är default?
Många frågor

Jaja, nu vet du ju iallafall hur man redigerar boot.ini om du inte visste det innan. Antagligen är det väl som du säger #2 du kan ta bort om du alltid bootar #1. Vad händer om du försöker boota #2?

har inte försökt. men antagligen samma sak som hände när jag bootade #1 för första gången. den började ställa in XP som det alltid gör när man installerat xp.

nu ska jag göra lite backup kopior och försöka få bort det andra OS'et.. tack för hjälpen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in