2010-05-31, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eerty
Avföringen färgas brun av bilirubin, det vet alla.

Det är tyvärr fel, avföringen färgas brun av stercobilin. När röda blodkroppar bryts ned bildas det biliverdin som omvandlas till bilirubin. Bilirubin utsöndras av levern med i gallan och omvandlas i tarmarna till urobilinogen. Urobilinogen ger upphov till stercobilin som går ut i bajset och urobilin som tas upp i blodet och utsöndras i kiss och färgar det gult.

Lite intressant kuriosa bara...
Citera
2010-07-09, 09:24
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo Marsei
Ja alltså, jag har torkat röven i 28 år och aldrig haft problem med dålig lukt eller ofräschhet, så jag vet att det blir rent. Jag behöver iallafall inte kolla på pappret? Behöver inte kolla i pappret när jag snytit mig heller för att veta att jag inte behöver snyta mig mer.

Eeh? du är lite wierd, altså med detta att man tittar kommer säkert från när man var ett ungt-barn tex att man var nyfiken på sin kropp och så vidare, men du kanske hade mamma som torka dej i arslet tills du blev myndig...menar du att du aldrig tittar när du har snytigt dej? för mej blir de som en reflex...aja

Avföringen beror säkert som vissa andra säger "Kosten"
Citera
2010-08-19, 20:57
Medlem
Ätit för mycket grönsaker
Citera
2010-09-22, 12:54
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarn
Godis kan ge en grönt bajs, speciellt blått godis. Även sån där knallblå dricka som smakar färgmedel och kolsyra.
När jag hade varit magsjuk riktigt länge och sen började äta igen sket jag klargult

Vad bra nu vet jag var det var. Köpte mig en colarem på marknaden, och så en till tjejen, men det var 3 för 30 så tog en blå hallon till sist. Var blå på tungan och grön i kalsongerna, fy sjutton vad förvånad jag blev, inte varje dag man skiter camouflagebajs.
Citera
2010-09-22, 13:31
Medlem
Karanais avatar
Det kan bero på att du har ätit tex. Vindruvsblad detta färgar avföringen riktigt grönt.
Citera
2010-09-22, 23:09
Medlem
D-womans avatar
Citat:
Hur vet ni vilken färg eran avföring har...? Tittar ni på erat skit när ni är klara, innan ni torkar röven?

HAHAHA, fick mig ett gott skratt.
Citera
2010-11-25, 12:02
Medlem
Recores avatar
Du har antagligen käkat något grönt.. Typ: Spenat kanske? Grön marsipan kanske? Grön Karamellfärg?

oavsett vad, så är det något du käkat.. Ingen fara haha.
Citera
2010-11-25, 12:05
Medlem
Recores avatar
Ni som inte kollar pappret btw, är ju fan äckliga :s. "Vet att det är rent" NO U DON'T DUMB ASS!

Om ni drar det påståendet drar jag påståendet om att jag druckit en kopp kaffe med chaplin o hitler.. men jag kollade inte på dom, men jag vet att dom var där..
Citera
2010-11-25, 12:35
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recore
Ni som inte kollar pappret btw, är ju fan äckliga :s. "Vet att det är rent" NO U DON'T DUMB ASS!

Om ni drar det påståendet drar jag påståendet om att jag druckit en kopp kaffe med chaplin o hitler.. men jag kollade inte på dom, men jag vet att dom var där..

+1

On topic så kan det bero på mycket, kan vara något temporärt strul med tarmarna eller så har du ett seriöst problem med levern. Går det inte till sig inom de närmsta dagarna borde du kolla upp det hos en doktor.
Citera
2011-03-27, 21:36
Medlem
DiviCs avatar
Citat:
Eeh nej det gör "man" inte. Du kanske gör, men jag gör inte det. Varför kollar du på toapappret?

"Man" tittar nog visst på sitt bajs. Det är min slutsats av den här tråden iallafall. Du är den felande länken, inte vi!

Då man är en generalisering av majoriteten
Citera
2011-03-28, 09:39
Medlem
Oboros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eerty
Avföringen färgas brun av bilirubin, det vet alla. Det är vanligt att vi får ljusbrun och svartbrun färg, men idag när jag sket var bajset grönt! Hur fan?

Jag sket spenatgrön diaree, massvist, haha! Äcklad ni blev va? Hände när jag var typ 10 för övrigt.

Avföringen brukar vara gult eller grönt i samband med sjukdom bland annat. Ofarligt. Den är färgad av nån körtel.

Avföringen kan också färgas när man äter vissa grönsaker. Kommer ihåg en gång när avföringen var blå i svart vatten, fniss.
Citera
2011-12-12, 15:16
Medlem
pearsons avatar
Ofta är det barn som får grön avföring. De kan få grön avföring om passagen genom tarmen är lite snabbare än normalt så att avföringen är mycket lös. Färgen kommer från gallans starka gula färg. Under vägen ner genom tarmen ändrar den färg till grön. Om det tar längre tid för maten att passera tarmen, hinner färgen gå över till den mer vanliga bruna nyansen. Alltså är det gallans starkt gula färg som inverkar på avföringens färg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in