2007-07-26, 21:55
Medlem
Gemene Mans avatar
Ovanstående beskriver problemet rätt väl, min dator börjar kännas rätt slö nu, men när jag defraggar tar det ca 2 minuter så påstår eländet att "vissa filer kunde inte defragmenteras" och att dessa ska stå i rapporten, något de inte gör. Mitt tålamod börjar tryta så smått, så all hjälp att åtgärda problemet snabbt tas tacksamt emot.

Kan tillägga att jag har XP, att min hårddisk inte är särskilt full och att det här inte är något jag haft problem med innan. Jag har även testat defrag från felsäkert läge med samma resultat.
Citera
2007-07-26, 22:16
Medlem
Slurpass avatar
testa göra det i felsäkert läge eller direkt från en dos-diskett tex..
Citera
2007-07-26, 22:33
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemene Man
"vissa filer kunde inte defragmenteras"

Gör en CHKDSK först, antingen från kommandoprompt eller genom verktygsfunktionen för disken ifråga.

Starta därefter upp med "Felsäkert läge med kommandoprompt" och kör DEFRAG -F på disken det handlar om.
Citera
2007-07-26, 23:09
Medlem
jastors avatar
Kör O&O Defrag (finns att tillgå på de flesta "ställen") mycket snabbare och effektivare än XPs inbyggda defrag.
Citera
2007-07-27, 18:34
Medlem
sommarlovs avatar
Först och främst, du måste ha minst 15% ledigt på disken för att defrag ska funka bra.
För det andra, de filer som inte kan defragmenteras (av windows) är tex swap-filen, och del listas inte så lätt.
Använd PerfectDisk (tex) och kör igenom ordentligt.

Men INNAN man defaggar, ska man naturligtvis ta bort skräp med tex ccleaner.
Ta bort några filmer också, så defag får ordentlig svängrum!
Citera
2007-07-30, 23:24
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Kör O&O Defrag (finns att tillgå på de flesta "ställen") mycket snabbare och effektivare än XPs inbyggda defrag.
Tack. Är O&O gratis eller? Efter att jag startade tråden skaffade jag Diskeeper som defraggar kontinuerligt medans datorn är igång, men jag har det bara i 30 dagar.

Min HD är inte ens halvfull så jag fattar ärligt inte varför problemen uppstod från början, men nu med diskeeper så har det blivit mycket bättre iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in