2007-07-26, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nockepocke
Han var ju 79 år for chrissake... Man behöver inte kröka ihärdigt för att mula vid den åldern.
Nä, det kan du nog ha rätt i. Man behöver inte kröka
Citera
2007-07-27, 04:48
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Gyllensten var periodvis svårt deprimerad - han berättade själv om detta i ett SVT-program för typ fem år sedan.
Förutom att han var en stor poet och författare, tycker jag det är värt all respekt att han inte var någon inkrökt snobb utan tvärtom vågade göra sådant som texten till "Sommaren som aldrig säger nej", Sveriges bidrag till Melodifestivalen 1973, och även annat barriärbrytande. Han verkade rätt orädd och mån om att gå sin egen väg.

Lars Forssell (1928 - 2007), R.I.P.
Citera
2007-07-27, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Gyllensten var periodvis svårt deprimerad - han berättade själv om detta i ett SVT-program för typ fem år sedan.
Förutom att han var en stor poet och författare, tycker jag det är värt all respekt att han inte var någon inkrökt snobb utan tvärtom vågade göra sådant som texten till "Sommaren som aldrig säger nej", Sveriges bidrag till Melodifestivalen 1973, och även annat barriärbrytande. Han verkade rätt orädd och mån om att gå sin egen väg.

Lars Forssell (1928 - 2007), R.I.P.
Forsell har väl heller aldrig hymlat med sina depressioner som han på klassiskt manligt maner "självbehandlade" med alkohol. Det faktum att han krökade tar på intet sätt värdet av den konst han skapade!
Citera
2007-07-27, 10:06
Medlem
ubersantas avatar
Inte för att jag tror att det stämmer in på detta, men vanligtvis betyder "avled hastigt/plötsligt efter kort tids sjukdom" att det var självmord.
Citera
2007-07-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Inte för att jag tror att det stämmer in på detta, men vanligtvis betyder "avled hastigt/plötsligt efter kort tids sjukdom" att det var självmord.

Nej det gör det faktiskt inte alls, vart fan har du fått det ifrån?
Citera
2007-07-27, 11:12
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plain_Jane
Nej det gör det faktiskt inte alls, vart fan har du fått det ifrån?

Fin attityd och ton du har.

Kul att man får upplysa folk. Du kanske lär dig om ett och annat. Svensk press har alltid haft lite hysh hysh kring självmord. Det är tabu att skriva om självmord. Så ofta omskrivs självmord som "avled hastigt", "avled plötsligt" etc etc.

http://web.telia.com/~u24319854/fk.htm

men eftersom du VET att det inte alls är så, så har du ju naturligtvis helt rätt

Edit: En ännu bättre länk
http://www.medievarlden.se/Articletemplate.aspx?VersionId=78479
Citat:
För inte alltför många år sedan var det sällsynt att alls skriva om självmord. Det har skett en successiv förändring. Dagens nyckel är "polisen misstänker inget brott.
...//

Länge var kodorden för självmord "har plötsligt/hastigt avlidit"
Citera
2007-07-27, 11:48
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodagger
Forsell har väl heller aldrig hymlat med sina depressioner som han på klassiskt manligt maner "självbehandlade" med alkohol. Det faktum att han krökade tar på intet sätt värdet av den konst han skapade!

Nej, det är klart det inte gör.
Citera
2007-07-27, 11:54
Medlem
nockepockes avatar
Ojojoj

- så det spekuleras!

Nej, LF har aldrig hymlat om sina depressioner, och har oxå varit helt öppen om att han ätit sådana där anti-depressionspiller (och var arg när folk kallade det "lyckopiller", för han tog dom för att inte vara olycklig).

Självmordsspekulationerna är helt gripna ur luften. Här har vi en 79-åring som varit sjuk *länge* och vars hjärta till slut pajar. Inget konstigt i de! Han mulade alltså inte "plötsligt" efter en "kort tids sjukdom".
Citera
2007-07-27, 12:36
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nockepocke
- så det spekuleras!

Nej, LF har aldrig hymlat om sina depressioner, och har oxå varit helt öppen om att han ätit sådana där anti-depressionspiller (och var arg när folk kallade det "lyckopiller", för han tog dom för att inte vara olycklig).

Självmordsspekulationerna är helt gripna ur luften. Här har vi en 79-åring som varit sjuk *länge* och vars hjärta till slut pajar. Inget konstigt i de! Han mulade alltså inte "plötsligt" efter en "kort tids sjukdom".

Saker blir så mycket lättare när man läser. Öppna ögonen!
Citat:
Citera
2007-07-27, 12:38
Medlem
nockepockes avatar
Ok

Var lite snabb där. Uschäkta!
Citera
2007-07-27, 13:49
Medlem
Citat:

Kul att man får upplysa folk. Du kanske lär dig om ett och annat. Svensk press har alltid haft lite hysh hysh kring självmord. Det är tabu att skriva om självmord. Så ofta omskrivs självmord som "avled hastigt", "avled plötsligt" etc etc.

men eftersom du VET att det inte alls är så, så har du ju naturligtvis helt rätt

Jag inleder med att be om ursäkt för det ouppfostrade tonfallet i mitt förra, jag skyller, i brist på annat, på att jag var nyvaken. Läser man artikeln i Medievärlden som du länkar till så skriver ju författaren:

Citat:
När skådespelerskan Johanna Sällström avled i mitten av februari användes inledningsvis just "polisen misstänker inget brott". Men det räckte inte.
Texterna kryddas med indikationer, som ska peka på den verkliga dödsorsaken

Citatet ovan stämmer mer med min uppfattning om hur medier behandlar självmord. Man berättar att någon är död och hintar sedan så att vem som helst förstår de bakomliggande orsakerna.

Sendan kan det säkert vara så att medierna tidigare var försiktigare och använde formuleringar som "avled hastigt/plötsligt efter kort tids sjukdom" osv. Men när jag betraktar medieklimatet idag så anser jag att det inte längre är en sanning.

Ha det!
Citera
2007-07-27, 19:16
Medlem
Citat:

Fast i detta tidevarv är det nog inte så tokigt att fundera på var man läser nyheten. Om man går in på Aftonbladet.se eller Expressen.se, vill de ju förstås lägga ut nyheten om att en känd person avlidit så fort det bara går. Då handlar det bara om att få själva dödsfallet bekräftat. Dödsorsaken börjar man leta efter lite senare.
Då behöver en uppgift som "avled hastigt/plötsligt" inte innebära mer än just så. En hjärtattack är ju också rätt plötslig. Och en sån kan man ju få även om man varit sjuk ett tag.
Vad jag vill säga är alltså att luddiga formuleringar inte med automatik betyder självmord, utan helt enkelt att media faktiskt inte vet. Det behöver inte vara så att de ljuger för oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in