Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-30, 17:01
Medlem
Rizados avatar
felpost
Citera
2007-08-30, 17:24
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Laptop.org är ett globalt jätteprojekt vars syfte är att försöka få fram en superbillig laptop till fattiga barn i tredje världen.
Ja, men de kommer även säljas till privatpersoner för samma pris som Valdis.

Men som sagt, det är inte omöjligt att de säljer datorer som de förlorar pengar på. Eftersom de senare skulle kunna sälja bättre modeller till högre pris, men de har då fått PR-skjuts på att sälja 1000-kronors-datorer.
Citera
2007-08-30, 17:33
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Men som sagt, det är inte omöjligt att de säljer datorer som de förlorar pengar på. Eftersom de senare skulle kunna sälja bättre modeller till högre pris, men de har då fått PR-skjuts på att sälja 1000-kronors-datorer.
Det är knappast deras taktik med tanke på att de antagligen inte investerat en krona i marknadsföring, webbplats osv...

Ifall de ska få PR-skjuts så borde de åtminstone skaffat en vettig webbsida och undvikt alla faktorer som pekar på att det hela är en bluff.

Det är ju inte bara priset på datorn som pekar på att det hela är en bluff. Medisons "partners" har en efter en sagt att de inte har något att göra med Medison. Serienumret var bortskrapat från exemplaret. Medison hävdade att sidan fått massvis med besökare, när man enkelt kunde konstatera att detta inte var sant...
Misstagen är inte direkt få!
Citera
2007-08-30, 18:20
Medlem
Squalos avatar
Citat:
www.Blocket.se!
Nej, du får länka till en specifik laptop. Ny naturligtvis.

Citat:
Eller www.laptop.org.
Nej, den där säljs inte.
Citera
2007-08-30, 18:49
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Ny naturligtvis.
Varför det? Jag sa ju bara att det går att köpa en dator för 1000 kr, inte att det går att köpa en ny dator för det priset.

Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Nej, den där säljs inte.
Jodå, om du köper många till ett gäng barn i 3:e världen.

Men jag måste rätta mig omangående OLPC för privatpersoner: den kanske kan komma att säljas till privatpersoner för $350 i vinter, antagligen bara i USA då...
Citera
2007-08-30, 19:15
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Ifall de ska få PR-skjuts så borde de åtminstone skaffat en vettig webbsida och undvikt alla faktorer som pekar på att det hela är en bluff.

Au contrare. Kolla hur mycket PR han har fått, just för att ingen vet om det är bluff eller inte. Folk debatterar överallt på diverse forum om dessa datorer finns eller inte. Allt tvivel gör ju att priset verkar ännu mer otroligt och fantastiskt än vad det i själva verket är. När det sedan visar sig att det hela inte var en bluff...
Citera
2007-08-30, 19:28
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Au contrare. Kolla hur mycket PR han har fått, just för att ingen vet om det är bluff eller inte. Folk debatterar överallt på diverse forum om dessa datorer finns eller inte. Allt tvivel gör ju att priset verkar ännu mer otroligt och fantastiskt än vad det i själva verket är. När det sedan visar sig att det hela inte var en bluff...
...så kommer folk fortfarande att vara oroliga med tanke på alla skandaler kring företaget.

Tror du Dell hyr en alkis som kissar företagets namn i snön? Visst skulle folk debattera den marknadsföringstekniken också, men det är mycket bättre att lägga pengarna på professionell marknadsföring istället.

De hade fått ännu mer publicitet (av bl.a. seriösa tidningar) ifall företaget skulle kunna bevisa att de faktiskt är seriösa. Det är bättre att satsa lite pengar på en vettig marknadsföringsplan och få sitt namn i alla medier, än att få företaget att se så uselt ut som möjligt för att skapa scamspekulationer på IDGs hemsida (även om det också är publicitet).

Citat:
Varför det? Jag sa ju bara att det går att köpa en dator för 1000 kr, inte att det går att köpa en ny dator för det priset.
Lycka till med att ens hitta en begagnad dator med samma specs som Medions laptop för 1000 kr.
Citera
2007-08-31, 11:23
Medlem
Citat:
De är inte dumma, du är dum. En dator går att köpa för 1000 kronor.

Du förstod mycket väl att jag menade Medisons dator så sluta fylla tråden med onödiga inlägg där du påstår att jag är dum bara för att provocera.

OM du nu trodde att jag menade vilken dator som helst, inkl. de på blocket och från www.laptop.org är det nog du som är dum och inte jag. Tråden handlar om Medison.
Citera
2007-08-31, 11:35
Medlem
Jag vet inte vad jag ska tro. Det är så mycket som är konstigt med Medison och dess ägare. Kan passa på att lista några utav dem som gör att jag tror att det är en bluff.
  • Medison vill varken kommentera eller berätta något ang. Vem som tillverkar datorerna. (Först sa de att det var ett holländskt företag men när pressen frågade detta holländska företag sa de att de inte hade något sammarbete med Medison.) Medison "bytte" då företag, då till ett i brasilien.
  • Datorn som Medison visade upp på sin presskonferans var en exakt likadan som ett annat företag tillverkar och säljer. Den enda skillnaden var att serienummret var bortskrapat och att linux var installerat.
  • Bilderna på datorn på Medisons hemsida är tagna från en annan hemsida. Bilden visar en datorn med webcam vilket Medisons dator inte ska vara utrustad med.
  • De har haft falska annonser på deras hemsida.
  • Hemsidan ser ut som skit och är säkert gjord av ägaren själv.
  • Företagets VD söker samtidigt jobb som turistchef i Blekinge som han "försöker" bedriva ett internationellt miljardföretag. Det bör tilläggas att han i sitt CV och påstår att han ligger bakom färgerna till Macintosh?
  • Sedan att datorn kostar 1000 kr gör det inte mycket bättre.

Antingen är han ett GENI som försöker vill bedriva ett seriöst företag och har lyckats få gratis PR så det skriker om det eller så är det en otroligt dålig bluff som ändå folk väljer att tro på.
Citera
2007-08-31, 12:23
Citat:
Ursprungligen postat av fifty1
Bla bla

Ja upprepa!!! Duktig pojke!! Upprepa mer!! Säg något vi vet som t.ex

Vet du vad skillnanden mellan en austronat och en kosmonaut är?

Asså kom med NY FAKTA annars posta fan inte
Citera
2007-08-31, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells

har följt tråden ganska så duktigt men 38 sidor kan jag inte hålla koll på! Hoppas det inte gjorde dig allt för mycket om EN post blev en upprepning men jag syftade det mest till de personer som fortfarande tror på Medison.
Citera
2007-08-31, 14:12
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells

Lugn.. Vi är på flashback(!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in